24 apr. 2013

Întrebări și răspunsuri (1) 24.04.2013


Sunt profesor titular la o scoala . Sunt in al patrulea an de invatamant si as dori sa stiu daca pot sa imi i-au un concediu de 1 an de zile fara plata. Si daca se poate cui trebuie sa ma adresez si pot sa imi i-au de exemplu din luna mai sau numai de la inceputul unui an scolar?

Puteți beneficia de concediu fără plată cu aprobarea Consiliului de administrație al unității de învățământ, de regulă un an școlar, dar dacă se aprobă și o perioadă mai scurtă.

Astazi am aflat ca viabilitatea unui post titularizabil cu art. 253, la care eram singurul candidat pe disciplina, a modificata in consiliul de administratie din data de 20.04-2013, consiliu care avea pe ordinea de zi rezolvarea cererilor de continuitate la catedra pentru 4 pensionari si titularizarea in baza articolului 253 pentru 2 profesori de discipline diferite. Mentionez ca postul pentru care am depus dosar pe 17.04.2013 apare ca titularizabil cu viabilitate de 4 ani in lista actualizata din data de 19.04.2013 la pozitia 1212 din judetul Iasi. Va rog invatati-ma cum sa procedez pentru a-mi apara drepturile deoarece ma consider nedreptatita.

Urmăriți în aplicația MEN dacă a fost schimbată viabilitatea. În cazul în care considerați că schimbarea viabilității nu se justifică, neschimbându-se efectivul de elevi puteți formula contestație.

Va scriu acest mesaj pentru a va ruga sa aveti amabilitatea de a ma lamuri in privinta acordarii continuitatii pentru anul scolar 2013-2014.Anul acesta 2012-2013 functionez pe o catedra intreaga de limba franceza.Postul a fost scos la concursul de titularizare 2013(are viabilitatea de peste 4 ani),iar eu am solicitat continuitate pe aceste 18 ore(in baza notei de la concursul din 2 august 2012,nota 6,7)si mi s-a respins pe motiv ca postul este  titularizabil.Este normal acest lucru? Fiind titularizabil postul poate fi ocupat pentru perioadă nedeterminată, iar dvs. să rămâneți fără post chiar dacă v-ar fi acordat avizul de continuitate întrucât finalizarea continuităților se face abia în august.

Domnule profesor doresc sa va intreb daca stiti cand se depun dosarele (cererile ) pentru concursul de titularizare din anul acesta.

Conform Calendarului de mobilitate „înregistrarea cererilor de înscriere a candidaţilor la concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, inclusiv pentru absolvenţii promoţiei 2013, la secretariatul unităţii de învăţământ/centrului care organizează concurs;
Perioada: 8-17 mai 2013”

Va descriu situatia mea: sunt profesoara de limba engleza. In anul 2008 am obtinut la concursul de titularizare nota 7. Pe baza art. 253. pot deveni titulara daca am obtinut in anii 2008-2009-2010-2011-2012 nota 7 si am ocupat un post in anul 2012. Dosarul meu a fost trimis inapoi si titularizarea a fost refuzata din motivul ca: eu nu am ocupat postul in 2012 pe baza notei de 7 (din anul 2008). Cum as fi putut ocupa un post in 2012 pe baza notei din 2008? Stim foarte bine ca acest lucru este imposibil. Atunci de ce este inclus in art. 253 anul 2008? Ce parere aveti, merita sa fac contestatie sau ce rezolvare imi puteti sfatui?

Într-adevăr nota în baza căreia vă puteți titulariza, conform art. 253 este cea în baza căreia ați ocupat postul în anul școlar 2012-2013.

De ce in metodologie nu s-a tinut cont de data stabilirii domiciliului pentru titularizarea prin art 253 , pt ca oricine isi poate face domiciliul ( fictiv )intr-o localitate si sa ceara post , iar apoi sa-l schimbe si sa ceara bani de naveta.domiciliul se poate obtine platind pe cineva sa te ia in spatiu si se rezolva problema. as vrea sa stiu cine are castig de cauza pentru un post ce care are domiciliul de 10 ani in localitate si o nota pest 7 sau cea care are domiciliul de 2 luni (cu scopul de a se titulariza) si o nota peste 8.

Metodologia nu prevede perioada de timp de când trebuie avut domiciliul în localitatea în care se solicită postul. Dacă ambii candidați au domiciliul în localitatea respectivă se ia în considerare, pentru departajare nota cea mai mare de la examenul de titularizare.

Va rog sa-mi ,spuneti ,trimiteti metodologia de functionare si organizare a c.a. in invatamantul preuniversitar.

Nu există o astfel de metodologie. Există Legea educației naționale și Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

Sunt profesor calicificat pe o catedra de educatie fizica si sport.In anul 2012 am participat la titularizare si am obtinut peste 7 atat la scris cat si la practic;postul pe care-l ocupat anul acesta scolar l-am obtinut in sedinta publica cu nota din 2012;am definitivatul si acordul cosiliului de administratie iar postul din 1 sept.2013 va fi complet 18 ore si cu viabilitate peste 4 ani. Cand ocupat acest post in sedinta publica postul era de 16 ore ulterior am mai primit 2 ore dar nu in sedinta publica cele 2. Pot beneficia de titularizare cu art.253? 

Eu consider că ați putea beneficia de titularizare conform art. 253 cu atât mai mult cu cât un post poate cuprinde și 4 ore opționale. Dar, fiind o situație atipică, neprevăzută de metodologie comisia de mobilitate a ISJ, respectiv MEN poate rezolva situația.

Se poate ca sa fie director de scoala un cadru didactic suplinitor cu definitivat,atat timp cat exista cadre in scoala cu gr 1 master in management si in corpul de experti?

Până la organizarea concursului pentru postul de director acesta poate fi numit prin detașare în interesul învățământului. Conform metodologiei de mobilitate „În cazul funcţiilor de conducere din unităţi de învăţământ preuniversitar de stat şi de îndrumare şi control din inspectoratele şcolare, detaşarea în interesul învăţământului se face la propunerea inspectorului şcolar general, cu avizul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu acordul scris al persoanelor solicitate, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar”.

Sunt profesor suplinitor calificat la doua şcoli din cadrul comunei Beresti-Meria, judetul Galati, din care una cu personalitate juridica (scoala coordonatoare), iar cealaltă, structură; predau, din anul 2004, la ambele unitati de invăţământ, istorie ( câte 5 ore TC şi 2 ore extindere) - cultură cvică ( cate 2 ore TC), în total 18 ore în specialitate. Potrivit situaţiei posturilor, valabile pentru anul şcolar 2013-2014, orele menţionate au o valabilitate de 4 ani. În anul 2011 am susţinut examenul naţional de titularizare la istorie, obţinând nota 7,70.
Am făcut cerere pentru titularizare conform art.253 LEN, pentru cele două unităţi de învăţământ, însă, am menţionat şi o altă structură, din cadrul aceleaşi şcoli coordonatoare, unde sunt 5 ore de istorie cu viabilitate de 4 ani.
Conform Metodologiei, cu modificările şi completările ulterioare, postul didactic solicitat, pe lângă alte condiţii, poate fi constituit, sau se poate constitui în unităţi de învăţământ cu personalitate juridică; totodată, în structura unui post didactic pt. perioadă nedeterminată pot fi incluse maximum 4 ore opţionale etc.
Întrebare: aş putea să mă titularizez la cele două şcoli unde funcţionez prin decizie a ISJ in anul scolar 2012-2013, sau, se poate constitui post incluzând la cele doua scoli, cealaltă scola unde sunt 5 ore de istorie ( aceste ore nu sunt pentru continuitate)?

Într-adevăr pentru a vă putea titulariza conform art. 253 postul trebuie să fie complet, cu maxim 4 ore de opțional și să aibă viabilitate de 4 ani. De asemenea, vă puteți titulariza doar pe postul pe care ați funcționat în anul școlar 2012-2013.

Sunt educatoare si as dori sa stiu daca pot trece pe un post de invatatoare la aceeasi unitatescolara, am dubla specializare.

Puteți să obțineți postul în etapa de pretransfer consimțit.
  
Este legala neacordarea consimtamantului de pretranser niciunui cadru didactic titular de catre consiliul de administratie al unei scoli, motivand ca pastreaza postul pentru etapa urmatoare (titularizarea cu 253)? Am depus mai multe cadre didactice dosare de pretransfer la o scoala, pe un post cu viabilitate 4 ani, insa nimeni nu a primit acordul. Daca am stii ca am avea castig de cauza am ataca decizia CA in instanta de contencios administrativ. 

Consider că acest argument contravine dispozițiilor art. 55 alin. 1 din Metodologie care prevede posibilitatea ocupării unui post conform art. 253 dacă „nu a fost ocupat(ă) în etapele anterioare ale mobilităţii personalului didactic”.

Am participat la concursul de titularizare din 2008 si am obtinut nota 7.48 la specializarea limba engleza. De atunci am ocupat postul de profesor suplinitor pe catedra de limba engleza la Grupul Scolar pentru Industrie Mica si Servicii actualul LIceu Tehnologic Marmatia. In vara anului 2012 am ocupat, in sedinta publica, postul cu codul 1094 in dreptul caruia scrie ca sunt si 9 ore din catedra d-mei Roman care a obtinut detasarepentru anul scolar 2012 - 2013. De asemenea detasare a obtinut si d-na Pop BIanca, care in 2013 a obtinut pretransfer. Am solicitat sa ocup in baza art. 253 din LEN postul eliberat de d-na Pop Bianca. De la ISJ MM mi s-a spus ca nu pot fi titularizata deoarece am ocupat ore din catedra d-nei Roman care nu a reusit sa se pretransfere.Am obtinut acordul scolii sa ocup postul eliberat prin pretransfer.
Va rog sa-mi spuneti daca am vreo sansa sa ma titularizez.

Conform Metodologiei vă puteți titulariza conforma art. 253 pe orele/catedra ocupată în anul școlar 2012-2013.

Am obtinut post de educatoare la o gradinita din mediul rural in urma concursului din august 2012, am avut nota peste 7, insa postul are viabilitate de un an. In momentul in care am vrut sa-mi depun dosarul pentru continuitate domnul director mi-a spus ca e inutil sa fac acest lucru, deoarece postul se va desfiinta din cauza lipsei de copii. Am facut recensamantul si am reusit sa strang un efectiv de 12 copii nascuti in 2010, pe care i-am inscris in anul scolar 2013-2014. Mentionez ca am momentan in componenta grupei 15 copii care frecventeaza gradinita (grupa mica), iar colega mea titulara va mai avea patru copii la anul (care nu vor pleca in clasa zero). In total ar fi 31 de copii, numar suficient pentru infiintarea a doua grupe si pentru reinfiintarea postului meu. S-a facut sedinta cu parintii, acestia au intocmit un memoriu pentru infiintarea a doua grupe, dar domnul director refuza cu incapatanare sa ne dea acordul, motivand ca nu vor veni atatia copii la anul. Ce mai putem face, in calitate de educatoare si parinti in aceste conditii absurde?

Conducerea unității de învățământ este cea care decide viabilitatea posturilor și constituirea acestora. Dacă considerați că decizia este neconformă realității vă puteți adresa ISJ pentru rezolvare.

Anul trecut la sedinta publica am ocupat un post cu un anumit cod. Nu era specificata catedra. Ca si profesor am primit un post mozaic. Am luat peste nota sapte, am Def-ul, calificativul FB si am depus cererea de continuitate. Am primit un raspuns negativ din partea consiliului. Batator la ochi este faptul ca respingerea s-a facut pentru alt cod decat cel ales de mine in sedinta publica. Acest lucru este normal? Dupa cate stiu continuitatea se poate acorda pe acelasi post, respectiv cod pe care am activat. Unde pot vedea structura catedrelor dupa cod? In cazul in care considerati ca acest lucru este un abuz, ce ma sfatuiti sa fac?

Continuitatea se acordă pe același post, dacă mai sunt cel puțin jumătate din numărul de ore în specialitate. Dacă unitatea de dvs. nu dorește să vă lămurească privind constituirea catedrelor, vă puteți adresa ISJ-ului.

Un cadru didactic, titular a participat la o forma de cercetare - formare prin POSDRU,incepand din 2010 in urma unui concurs sustinut al Univ."AL.I.Cuza"Iasi;dupa ce a fost declarat reusit, a incheiat un contract cu universitatea pe perioada de doi ani si jumatate;a benificiat de catedra rezervata, conform legii; a revenit la catedra si este in situatia de stabilire a salariului.Contabila liceului sustine ca perioada de cercetare contractata nu este considerata activitate efectiva la catedra. Activitatea desfasurata in cadrul POSDRU a constat din prezentareade referate si comunicari stiintifice la institutii de invatamant superior din tara (Iasi, Oradea,Suceava,Bucuresti) si din strainatate (Barcelona,Heidelberg, Nijmengen(Olanda) si Berlin).La universitatile Heidelberg,Berlin si Nijmengen a participat la formari cu durata de o luna, dupa cum urmeaza :de doua ori la Heidelberg si cate odata la Berlin si Nijmengen. In urma situatiei prezentate adresez urmatoarele intrebari: De ce contractul incheiat intre universitate si cadrul didactic( de acest contract a stiut conducerea liceului si inspectoratului),nu poate constitui vechime efectiva la catedra ? Cum poate fi eliminata interpretarea dubla dintrun act european din 2010 si pana 01.01.2011 cercetarea era vechime efectiva la catedra si din data de 01.01.2011 si pana pe data 01.04.2013 nu mai este vechime efectiva la catedra ? Articolele publicate, numeroasele conferinte sustinute si referatele prezentate, evidenta lor fiind la rectoratul universitatii nu pot fi activitati didactice,mai ales ca de ele au beneficiat studentii din facultatile respective si chiar unii studenti din alte tari ?

Conform legii nr. 63/2011 „prin vechime efectivă neîntreruptă în învăţământ de peste 10 ani se înţelege activitatea depusă atât în calitate de personal didactic, personal didactic de conducere, îndrumare şi control, cât şi în calitate de personal didactic auxiliar, cu contract de muncă într-o unitate sau instituţie de învăţământ ori într-un inspectorat şcolar, indiferent când vechimea a fost realizată în mod neîntrerupt.
3. De prevederile pct. 2 beneficiază şi profesorii sau maiştrii instructori care au desfăşurat activitate în perioada 1984-1990 cu normă întreagă în învăţământul preuniversitar, dar cu plata salariului din alte sectoare de activitate.
4. Perioadele în care personalul didactic s-a aflat în concediu fără plată acordat în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau în concediul pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, precum şi perioada în care personalul didactic a efectuat stagiul militar, după care s-a reîntors la catedră, respectiv perioadele în care personalul didactic a avut catedră rezervată în învăţământ, nu întrerup vechimea în învăţământ. Aceste perioade nu constituie vechime efectivă în învăţământ pentru acordarea sporului de stabilitate.
5. Vechimea efectivă în învăţământ reprezintă perioada în care persoana angajată cu contract individual de muncă a desfăşurat activitate efectivă de predare la catedră în cadrul unei unităţi sau instituţii de învăţământ. Constituie vechime efectivă în învăţământ şi perioada în care personalul didactic de conducere, îndrumare şi control, precum şi personalul didactic auxiliar desfăşoară activitate în cadrul unei unităţi/instituţii de învăţământ sau unui inspectorat şcolar”.

As dori sa stiu daca exista o etapa de completare a normei didactice pentru profesorii suplinitorii.Sunt profesor debutant,anul acesta am ocupat un post complet de profesor psihopedagog.Am depus cerere pt continuitate ,dar mi a fost propus un alt post cu jumatate de norma,deoarece postul meu s-a ocupat in etapa de pretransfer... As dori sa stiu cand va avea loc etapa de completarea normei didactice pt suplinitori si cum trebuie sa procedez in acest sens.

Conform Calendarului de mobilitate „înregistrarea, la inspectoratele şcolare, a cererilor de înscriere, însoţite de documentele solicitate în acestea, pentru cadrele didactice care solicită completarea normei didactice, detaşare în interesul învăţământului pentru restrângere nesoluţionată, continuitate pentru detaşare la cerere, respectiv detaşare la cerere prin concurs sau concurs specific, precum şi a candidaţilor care beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2013-2014 şi a celor care solicită angajare pe perioadă determinată în baza mediilor/notelor de la concursul din sesiunea 2012, de la concursul din iulie 2011 sau de la de la concursul din iulie 2010;  verificarea şi avizarea dosarelor de către comisia de mobilitate a personalului didactic din
învăţământul preuniversitar şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
Perioada: 16-20 august 2013”

Sunt profesor de Limba Romana l,fiind suplinitor calificat .Postul pe care sunt incadrata a fost propus pentru continuitate in anul scolar 2013-2013 ,incadrandu-ma in mod legal ,avand concurs in 2012 si studii corespunzatoare. Postul propus la continuitate a fost luat la pretransfer de  alta persoana ,care este titulara pe educatoare si are specializare:Limba si Literatura Romana  la Spiru Haret . Nu a predat Limba Romana la ciclul gimnazial si nici nu a sustinut vreodata concurs pe aceasta disciplina.Va intreb daca acest pretransfer este legal .va spun ca de multe ori am avut ghinionul sa nu pot obtine un post pe Limba Franceza (fiind a doua mea specializare ),mentionandu-se faptul ca nu am concurs pe aceasta materie .Constat ca in cazul mai sus mentionat s-a putut face pretransferul ,este clar ca noi,suplinitorii nu avem drepturi ca si titularii.

Conform art. 52 alin. 2 din Metodologie „Cadrul didactic titular într-o unitate învăţământ preuniversitar, care a dobândit prin studii două sau mai multe specializări, poate solicita, în etapa de pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ, ocuparea unui post didactic/catedre vacant(e) sau trecerea într-o altă funcţie didactică, în concordanţă cu specializările dobândite prin studii, în aceeaşi unitate de învăţământ sau în alte unităţi de învăţământ, cu acordul consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ respective”. 

Cei de la ISJ au spus că putem sa ridicam dosarele sa ne folosim macar de doc din acesta (copii legalizate notariat) pt dosarul de detasare. Atfel  le arhivează si nu mai putem umbla la ele. Opresc acolo doar cererea si primim anexele. Daca actionam in instanta si nu mai avem aceste anexe la cerere este vreo problemă?

In prezent nu se știe ce va prevede metodologia de anul viitor. Nu ar trebui să aveți probleme în instanță, în acest caz. Mai mult, consider că va fi în defavoarea ISJ-ului.

Vreau sa stiu care este timpul de lucru in perioada de preaviz. Mai exact vreau sa stiu daca exista un act normativ care reglementeaza acest lucru. In codul muncii nu este stipulat, iar CCMN nu mai exista incepand cu data de 01.01.2011.  Sunt director la un Colegiu si am nevoie de ajutor -administratorul este in preaviz si solicita la mijlocul preavizului sa lucreze 4 ore pe zi, in ipoteza in care a refuzat sa asiste la inventarierea patrimoniului. Cred ca daca ii aprobam, implicit il aprobam in decizia lui de a nu participa, conform legii la inventarul de predare-primire. Mai adaug faptul ca domnul administrator este in preaviz pt. desfiintarea locului de munca si acum la mijlocul preavizului solicita program redus inafara orelor in care se desfasoara inventarul, dar in prealabil mi-a lasat o adresa prin care anunta caincepand cu data de 18.04.2013 ora 11 isi inceteaza orice activitate, iar azi s-a razgandit. Contractul de munca inceteaza in 10.05.2013

Conform Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Activitate Invatamant Preuniversitar „În toate situaţiile în care, anterior concedierii, angajatorul este obligat să acorde un termen de preaviz, durata acestuia va fi de 20 de zile lucrătoare. Termenul de preaviz începe să curgă de la data comunicării salariatului a cauzei care determină concedierea.În perioada preavizului, salariaţii au dreptul să absenteze jumătate din timpul efectiv al programului de lucru zilnic, pentru a-şi căuta un loc de muncă, fără ca aceasta să afecteze salariul şi celelalte drepturi care i se cuvin”.



Mentionez ca toate raspunsurile reprezinta punctul meu de vedere.
Pentru a primi raspunsurile avizate, am trimis intrebarile cabinetului ministrului MEN.
Va multumesc pentru incredere si raman la dispozitia dvs pe adresa de email liviumarianpop@gmail.com, pentru intermedierea  solutionarii oricarei situatii.






2 comentarii:

  1. daca la examenul de titularizare din 2013 am luat nota sub 5 si in 2012 am luat nota 7, pot sa ocup un post in inv. prescolar cu nota din 2012?

    RăspundețiȘtergere

Postări populare