Birocratia, intarzierea platilor si sumele considerate prea mici au tinut departe in acest an firmele de constructii de contractele pentru renovarea scolilor. Zeci de licitatii au ramas neatribuite in Capitala, dupa cum o arata chiar statisticile Primariei.
Au mai ramas doua saptamani pana la inceperea anului scolar, iar ministerul spune ca nu stie exact numarul scolilor in care se vor putea tine ore de curs.
“Noi nu stim ce bani putem primi. Am inteles ca primaria a organizat o
licitatie in urma careia sa fie aleasa o firma de constructii insa rezultatul a fost negativ. Nici un patron nu are interes sa bage bani intr-o lucrare si sa-i recupereze dupa un un an", afirma Tamara Manatu, directorul scolii 147 din Ferentari (Bucuresti).
Traseul banilor pentru scoli
Pentru a obtine bani de la primarie, managerul scolii trebuie sa faca o nota catre inspectoratul scolar de care apartine.
Inspectoratul trimite respectivul document la Ministerul Educatiei care, apoi, cere bani la Guvern.
Guvernul aproba suma si in doua zile vireaza in contul primariei.
De aici, modul in care sunt gestionati banii si in care se incheie contractele cu firmele de constructii este responsabilitatea autoritatilor locale. Primariile deschid ofertele de licitatii si incheie contracte cu firmele de constructii.
Scoala Generala arata deplorabil pe dinafara insa interiorul este ingrijit. Banii pentru lucrari provin din fonduri Banca Europeana de Investitii, insa, potrivit directorului scolii, in cei sapte ani scursi de la ultimile imbunatatiri situatia scolii s-a deteriorat.
Directorul Manatu mai spune ca reparatiile minore se fac din donatiile venite de la parintii elevilor: “Ferentariul e un cartier sarac. Va dati seama ca sumele donate sunt foarte mici. Abia daca ne ajung sa reparam cate un geam spart sau sa schimbam o yala”.
In replica, ministerul Educatiei spune ca vinovate sunt primariile care nu cheltuie banii alocati de guvern. „Absorbtia redusa a fondurilor are ca principala cauza neimplicarea autoritatilor locale in procesul de accesare si utilizare a fondurilor”, spune Biroul de Presa al Ministerului Educatiei.
Scolile din Bucuresti, fara oferte bune pentru zugravi
O mare problema, dupa cum puncteaza chiar Primaria Generala a Capitalei este faptul ca firmele de constructii nu sunt interesate sa contracteze statul.
Pentru mai multe scoli inscrise in programul „Reabilitarea Infrastructurii Educationale in Bucuresti”, licitatiile au fost amanate din lipsa de interes din partea constructorilor. Motivul pentru care firmele nu se prea inghesuie sa repare scolile bucurestene ar fi, potrivit Primariei Capitalei, acela ca evaluarea economica a proiectului este depasita.
„Din analiza cauzelor care determina constructorii sa nu fie interesati de executia acestor scoli, analiza facuta impreuna cu consultantul proiectului si cu reprezentantii BEI, a iesit in evidenta necesitatea recalcularii indicatorilor tehnico-economici, in functie de influentele negative aparute pe pietele financiara si economica determinate de evolutia cursului EURO/RON”, sustin reprezentantii Primariei Municipiului Bucuresti.
La licitatia din 18.07.2006 pentru reabilitarea a 21 scoli au fost adjudecate doar 6
La licitatia din 01.11.2006, din 20 scoli au fost adjudecate doar 6
Licitatia din 12.12.2006 pentru 6 scoli nu a putut fi atribuita
Licitatia din 21.06.2007 pentru 38 scoli - neadjudecata
Statul nu e un client bun
Unicon lucreaza are un contract chiar cu Primaria Bucuresti. Angajatii spun ca, din cauza birocratiei, pierd zile intregi dupa aprobari si declaratii de conformitate.
„Noi avem un contract cu Primaria Bucuresti si ce pot sa va spun este ca modul de lucru este absolut imputit. Totul dureaza mult, se lucreaza foarte greu. La orice material pe care il cumparam ne trebuie aprobare - daca firma care il produce este agrementata tehnic - o multime de hartii, declaratii de conformitate si asa mai departe”.
Iar cand lucrarile intarzie trebuie vazut daca nu cumva firmele au depasit termenul de finalizare din cauza ca nu au primit inca banii”, ne-a declarat Anca Stancu de la Unicon.
Cum vede Adomnitei problema
Ministrul Educatiei: „Contractul lor este cu primaria nu cu Ministerul Educatiei. Sa-si termine treaba in cat timp le trebuie, nu repede ca mie nu imi trebuie repede. Eu am o problema: am banii in buget si nu vine nimeni sa ii cheltuie.
Ministrul Educatiei spune ca nu exista birocratie:. „Este foarte simplu. Trebuie sa faca factura pentru primarie, primaria pana pe 17 ale lunii trimite inspectoratului judetean aceasta factura, inspectoratul o trimite la Bucuresti, iar Bucurestiul trimite banii in cont firmei cu care a incheiat contractul. Toata faza dureaza trei zile”.
Intrebat daca isi va oferi sprijinul, ca si specialist in constructii, pentru problemele de infrastructura pe care le are Invatamantul, Adomnitei a spus: „Putea sa fie ministru oricine. Este treaba primariei. Contractele lor sunt cu primaria, nu cu Ministerul Educatiei”.
Ei au ales sa lucreze cu privatii:
Laurentiu Ploscan, directorul Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARAC) spune ca birocratia si remuneratia proasta se pun in calea afacerilor dintre stat si firmele de constructii.
„Procedura de contractare este intradevar excesiv birocratica. Insa mai important este ca proiectele de reabilitare a scolilor nu sunt foarte profitabile. Clientii de stat platesc putin si aceasta pe fondul unei crize a fortei de munca in constructii.
In plus, nu putem lucra pe studii de fezabilitate realizate acum doi-trei ani intrucat preturile au crescut de atunci si, in plus, derularea achizitiilor publice este foarte greoaie si reprezinta un dezavantaj serios.
Firmele cele mai importante nu se complica in contracte cu institutiile de stat intrucat nu sunt prea multe avantaje, iar piata este diversificata”, a declarat directorul ARAC.
De asemenea, Adriana Iftimie, directorul general al Patronatului Societatilor din Constructii spune: „Firmele de constructii se confrunta cu o criza a fortei de munca. Si aici este o optiune: daca aleg sa lucrez cu privati sau cu statul.
Pentru a lucra cu statul, constructorul stie dinainte ca trebuie sa aiba niste bani lichizi”. Ea spune ca sistemul de lucru al institutiilor de stat le determina pe companii sa nu isi poata indeplini promisiunile.
„Din cauza ca banii de la stat vin cu intarziere, de multe ori termenul de finalizare se modifica. Astfel de lucrari (n.r. contracte cu statul) se iau mai mult atunci cand constructorul este in criza”, a mai spus directorul Patronatului Societatilor din Constructii.
Ministerul Educatiei: „65% dintre scoli au sau vor primi aviz sanitar de functionare definitiv sau provizoriu”
Mai sunt doua saptamani pana incepe scoala si ministerul se chinuie sa insire cateva statistici despre starea scolilor.
„Situatia statistica a unitatilor de invatamant preuniversitar (scoli si gradinite) cu si fara avize sanitare de functionare este in curs de actualizare.
Din datele existente pana la acest moment, din cele peste 22.000 unitati de invatamant preuniversitar, 65% au sau vor primi aviz sanitar de functionare definitiv sau provizoriu.”, ne-a raspuns Biroul de Presa al Ministerului Educatiei.
Anual, cel putin o treime dintre scoli „rateaza” avizul sanitar de functionare. Insa cursurile pot continua, daca scoala se intelege cu inspectoratul si primaria.
„In unitatile care nu vor indeplini criteriile de avizare, cursurile pot incepe in anumite conditii stabilite de comun acord intre consiliile de administratie ale scolilor, Inspectoratele Scolare Judetene si autoritatile locale”, ne-a mai raspuns Biroul de presa al Ministerului Educatiei.
In acest an, Guvernul a alocat Educatiei, in patru transe, bani pentru infrastructura si dotare a scolilor, dupa cum urmeaza:
HG 300 / martie 2007: nr. scoli si gradinite beneficiare: 2875 - suma: 723.391, 000 RON
HG 454 / mai 2007: nr. scoli si gradinite beneficiare: 1247 - suma: 425.636, 000 RON
HG 617/ iunie 2007: nr. scoli si gradinite beneficiare: 426 - suma: 58.361,000 RON
HG 91/ 2 august 2007: nr. scoli si gradinite beneficiare: 2344 - suma 320.000,000 RON
Potrivit Ministerului Educatiei, „la aceste sume se adauga 260 miliarde de lei vechi, alocate in luna iunie, pentru finantarea, in acest an, a unor cheltuieli de capital pentru 20 de unitati de invatamant prescolar de stat din municipiul Bucuresti”.
Cati bani s-au cheltuit, din suma alocata de Guvern:
Guvernul a alocat, in acest an banii destinati reparatiilor scolilor in trei transe. Primariile insa nu au apucat sa cheltuie nici macar jumatate din ei.
HG 300 - 33% din banii alocati
HG 454 - 8,50%
HG 617 - 8%.
sursa www.hotnews.ro
3 sept. 2007
Renovarea scolilor: "un contract imputit cu statul"
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
1. Activitatea didactică .... 630 ore (18 ore x 35 săpt. = 630 ore) 2. Transport către diverse activităţi obligatorii (cercuri pedagogice...
-
Calculator *rezultatele calculatorului au caracter orientativ si se aplica pentru cadrele didactice cu peste 6 ani vechime în învățământ
-
Rugaminte pentru cei care aveti particularitati: un email pe fsli@fsli.ro pentru a va raspunde oficial conducerea FSLI. Multumesc pentru int...
-
Metodologia de miscare de personal 2012-2013 o puteti descarca de AICI pentru cei care nu reusesc se poate descurca de pe www.slimm.ro
-
Anexă la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6239/14.11.2012 METODOLOGIA - CADRU PRIVIND MOBILITATEA P...
-
Gasiti cateva modele pentru subiectele de la examenul de titularizare 2012 AICI Pana la inceputul saptamanii viitoare vor mai aparea si alt...
-
O R D I N pentru modificarea şi completarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în ...
-
" Art. 277.(1) Copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la con...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu