“Reforma” invatamantului merge inainte, neabatuta. Ministerul tocmai a decis eliminarea testelor nationale pentru elevii din clasa a 8-a si inlocuirea lor cu 18 teze cu subiect unic la nivel national pe care elevii urmeaza sa le sustina in ultimii trei ani ai ciclului gimnazial.
Media notelor astfel obtinute va conta in proportie de 50% la media de intrare a elevului la liceu, cealalta jumatate fiind data de media obtinuta de acesta in anii de studiu gimnaziali. Intrebat fiind despre motivatiile acestei decizii, ministrul Adomnitei a raspuns mai intai :
“Eu am zis de o suta de ori de ce e mai bine asa si o zic si o repet si acum daca e necesar: Testele nationale sunt un examen anacronic, reminiscenta a examenului de capacitate”,
si pe urma :
“Ele (tezele cu subiect unic n.a.) reprezinta doar o ierarhizare in vederea intrarii la liceu. Vrem sa evaluam elevii in timp si nu cat de pregatiti erau ei la un moment dat. Suntem solidari principiului evaluarii continue. Pana acum, elevii erau stresati de aceste examene, cum ar fi testele nationale.”
Sa lasam deoparte prima asertiune care, neraspunzand la intrebare, nu-i permite ministrului sa-si ia examenul de capacitate ministeriala. Haideti sa-i o corectam pe cea de-a doua.
1. “Doar” o ierarhizare? Un corector mai indulgent ii va acorda aici puncte ministrului fiindca a remarcat totusi faptul ca este vorba de un concurs care necesita o ierarhizare. Si poate ca va considera ca folosirea lui “doar” pentru un concurs de importanta celui de admitere la liceu este o neatentie si nu o greseala grava.
Mergand insa mai departe, organizatorul unui concurs - in cazul in speta ministerul domnului Adomnitei - este in primul rand responsabil in a asigura tuturor concurentilor conditii egale la start. Or la capitolul acesta tezele domnului Adomnitei se dovedesc a fi foarte, foarte subrede.
Subiectul unic la nivel national ar putea rezolva problema daca sistemul ar oferi garantii de corectitudine la supravegherea si la corectarea acestor probe. Dar, chiar daca ministrul nu se prea pricepe la invatamant, el e totusi produsul acestui sistem si ar trebui sa stie ca lucrurile nu stau deloc asa.
Exemplul cel mai recent este examenul de bacalaureat unde procentajele de reusita din unele judete sunt de-a dreptul neverosimile. Ministerul Invatamantului inca nu ne-a spus daca ele se datoreaza unei acumulari de profesori si elevi de exceptie in respectivele judete, sau altor fenomene paranormale.
Trebuie sa faci un efort de imaginatie considerabil ca sa-ti inchipui ca profesorii care ii pregatesc pe elevii unei scoli in vederea reusitei lor la admitere pot sa fie supraveghetori onesti ai acelorasi elevi in timpul tezelor nationale. Mai mult decat atat - fapt absolut regretabil - exista din ce in ce mai multi profesori care isi mediteaza proprii elevi.
Si este limpede ca tezele inventate de domnul Adomnitei vor amplifica aceasta tendinta si odata cu ea si frauda aferenta.
2. Evaluarea continua. Precum vedeti evaluarea dlui Adomnitei nu e prea grozava. In cele ce urmeaza ea devine inca si mai proasta. Fiindca dl ministru nu pare sa faca diferenta intre un proces de evaluare, adica un examen si unul de ierarhizare, adica un concurs.
Ca sa intelegem aceasta diferenta extrem de importanta trebuie sa subliniem si in acelasi timp sa-i amintim domnului ministru ca scopul in fine al sistemului de invatamant preuniversitar (si mai ales a celui preliceal) este asigurarea unei culturi generale solide pentru elevi si nu pregatirea lor pentru un concurs, oricare ar fi el.
Cu alte cuvinte elevii dintr-o clasa invata impreuna si nu unii in concurenta cu ceilalti. Introducerea unei evaluari nationale in ciclul gimnazial nu este o idee rea. Dar cu conditia ca ea sa ramana o evaluare si nu o proba de concurs.
Cu alte cuvinte, ministrul Adomnitei are dreptate cand subliniaza utilitatea unei evaluari care permite parintelui sa “urmareasca in timp real” evolutia copilului si “sa ia masuri” in caz ca aceasta e nesatisfacatoare.
De ce insa o evaluare proasta in clasa a sasea sau a saptea trebuie sa constituie deja o penalizare pentru un concurs de admitere in clasa a noua nu e deloc clar in argumentatia dlui Adomnitei. Sistemul trebuie sa-i ajute sa progreseze pe elevii care au rezultate proaste si nu sa-i penalizeze la prima greseala.
Pe de alta parte, contrar parerilor domnului ministru, un liceu care atrage elevii cei mai buni isi doreste ierarhia lor in momentul respectiv si nu cea din urma cu doi-trei ani. In fine, o alta dificultate despre care inca nu s-a vorbit este cea de-a parcurge programa in mod uniform pentru ca toti elevii sa acumuleze cunostiintele necesare pentru tezele nationale. Lucru extrem de greu de realizat fiindca nivelul claselor nu este acelasi.
3. Cine si cum ne streseaza. Singurul argument pentru eliminarea testelor nationale care poate fi acceptat este ca unii elevi nu sunt suficient de maturi din punct de vedere psihic pentru a sustine astfel de concursuri importante, care potrivit ministrului “ii streseaza”.
Daca inteleg bine cuvintele ministrului, problema este ca din cauza stresului unii elevi obtin rezultate foarte slabe in raport cu nivelul lor real ceea ce duce la o ierarhie incorecta la concursul de admitere. Se prea poate sa fie adevarat.
Daca luam insa un astfel de elev si il supunem unor teze nationale inca din clasa a sasea sau a saptea, putem deduce ca rezultatele sale vor fi inca si mai slabe din cauza stresului. Poate ca parintii sau profesorii sai vor lua masuri pentru a-l ajuta sa-si corecteze acest defect in timp, dar el pleaca deja cu handicapul rezultatelor slabe deja obtinute.
La ce-i ajuta ca s-a obisnuit cu stresul in clasa a opta daca a ratat deja concursul din cauza rezultatelor anterioare ?
4. In concluzie lucrarea ministrului Adomnitei nu merita nota de trecere. Singura fraza incurajanta din discursul sau este “Nu vor mai fi teste nationale cat timp voi fi eu ministru”. Ceea ce inseamna un timp scurt. Fiindca nu incape indoiala ca domnul Adomnitei nu va mai fi ministru dupa urmatoarele teste nationale. Cele electorale, desigur.
dezbate pe blogul lui Doc
sursa www.hotnews.ro
3 sept. 2007
Ministrul invatamantului are idei originale. Dar proaste.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
1. Activitatea didactică .... 630 ore (18 ore x 35 săpt. = 630 ore) 2. Transport către diverse activităţi obligatorii (cercuri pedagogice...
-
Calculator *rezultatele calculatorului au caracter orientativ si se aplica pentru cadrele didactice cu peste 6 ani vechime în învățământ
-
Rugaminte pentru cei care aveti particularitati: un email pe fsli@fsli.ro pentru a va raspunde oficial conducerea FSLI. Multumesc pentru int...
-
Metodologia de miscare de personal 2012-2013 o puteti descarca de AICI pentru cei care nu reusesc se poate descurca de pe www.slimm.ro
-
Anexă la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6239/14.11.2012 METODOLOGIA - CADRU PRIVIND MOBILITATEA P...
-
Gasiti cateva modele pentru subiectele de la examenul de titularizare 2012 AICI Pana la inceputul saptamanii viitoare vor mai aparea si alt...
-
O R D I N pentru modificarea şi completarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în ...
-
" Art. 277.(1) Copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la con...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu