18 dec. 2007

Preşedintele vrea ghiozdane mai uşoare, premierul vrea să taie meditaţiile

achetul legislativ al Educaţiei a fost lansat ieri în dezbatere publică

Propunerile de îmbunătăţire sunt aşteptate până în februarie

9 foto 0 audio 0 video 0 alte fisiere
Preşedintele vrea ghiozdane mai uşoare, premierul vrea să taie meditaţiile

Pachetul legislativ al Educaţiei s-a lansat, ieri, în dezbatere publică, la Biblioteca Centrală Universitară, în prezenţa preşedintelui Traian Băsescu, a premierului Călin Popescu Tăriceanu, a preşedintelui Bogdan Olteanu, a preşedinţilor comisiilor de specialitate ale Parlamentului, a preşedintelui CNR, a liderilor sindicatelor din învăţământ şi a liderilor studenţilor, a membrilor Comisiei prezidenţiale pentru Educaţie. Pentru inspectorii generali, rectorii, profesorii şi directorii MEC, prezenţi în Aulă, momentul o fi fost istoric. Tăriceanu şi Băsescu fiecare în loja lui, ascultându-l pe Adomniţei, care prezenta viitorul învăţământului românesc.

Din păcate, şansa istorică a reconcilierii politice în jurul şcolii româneşti nu a fost fructificată deplin, întrucât, în stilul bine cunoscut, preşedintele Traian Băsescu n-a ratat ocazia să-l urecheze pe ministru, iar premierul Tăriceanu n-a scăpat prilejul să se laude cu banii pe care i-a prăvălit peste învăţâmântul românesc.

În timp ce pentru Traian Băsescu proiectele de legi sunt doar pline de greşeli de ortografie, au un an prăfuit şi nu racordează şcoala românească la cea europeană, premierul crede că prin noile legi învăţământul românesc are şansa de a se reabilita şi de a produce elite pentru societatea românească, nu doar pentru export. Domnul preşedinte se vrea purtătorul de cuvânt al părinţilor şi elevilor, iar Călin Popescu Tăriceanu a promis că va reda profesiunii de dascăl demnitatea cuvenită.

Între cele două discursuri, unul de felicitare, altul de mustrare, ministrul Educaţiei s-a limitat doar la a prezenta noutăţile pachetului legislativ şi a promis că va ţine cont de toate propunerile făcute cu bună credinţă pentru învăţământ.

Ceva bun s-a petrecut totuşi, ieri, în ciuda discursurilor adverse: şi preşedintele, şi premierul s-au aflat în faţa cadrelor didactice – universitari şi profesori din învăţământul preuniversitar – şi au oferit adevărata măsură a preocupărilor lor legate de şcoala românească. De voie, de nevoie, vor trebui să stea cu ochii pe şcoală pentru că aşa le-a plăcut să spună în 17 decembrie 2007. (Melania Mandas Vergu)

Traian Băsescu: ministerul produce texte neîngrijite

Preşedintele Traian Băsescu nu a pierdut nici de această dată ocazia să atace Guvernul, prilejul oferindu-l pachetul legislativ al lui Adomniţei. Preşedintele s-a arătat nemulţumit de modul în care universităţile vor primi finanţare din partea ministerului Educaţiei şi de anumite reglementări, ce sunt, în opinia domniei sale lipsite de coerenţă. „Rămâne esenţială finanţarea pe cap de student. Acest sistem este aspru criticat pentru că nu permite asigurarea calităţii. Cât timp universităţile sunt constrânse de numărul de studenţi, evaluarea nu va fi neutră şi consistentă. Singura modalitate de încurajare a excelenţei universitare este finanţarea unor proiecte. Formularea acestor proiecte nu aduce un aer proaspăt. Toate aceste texte par scrise de aceeaşi mână.

Am remarcat , de asemenea, că în textul tipărit există numeroase greşeli de tipar, dar şi dezacorduri. Dacă ministerul produce texte neîngrijite, cum se poate cere elevilor şi studenţilor să scrie corect româneşte. Apoi, legile au foarte multe aspecte în suspensie, la tot pasul întâlneşti articole care amână reglementarea sau o atribuie unui ordin al ministrului”, a declarat Băsescu, adăugând că sistemul românesc suferă şi de o lipsă a evaluării efectelor produse de diversele măsuri luate în ultimii ani: „A evaluat cineva impactul produs de introducerea manualelor alternative sau de predarea religiei în şcoli. Fără această punere în perspectivă riscăm să fim corigenţi în Europa”.

Reamintind că primeşte nenumărate scrisori la Cotroceni, din partea părinţilor nemulţumiţi, preşedintele şi-a asumat rolul de ambasador al acestora şi al drepturilor elevilor: „Părinţii au dreptul să ştie, nu doar ce li se predă copiilor, ci şi ce li cere elevilor. Am aflat că în Franţa, în fiecare toamnă, volumul, care cuprinde programa pentru fiecare clasă, este un bestseller. Părinţii români trebuie să ştie şi ei ce progrese face propriul copil în fiecare semestru şi în fiecare lună.

Pentru asta este necesar ca fiecare disciplină să beneficieze de o descriere clară şi coerentă a obiectivelor şcolare traduse în competenţe specifice pe care copilul le dobândeşte. Domnul Adomniţei nu a propus astăzi decât un statut pentru profesori nu şi unul pentru elevi. Să sperăm că elevii vor pleda pentru dreptul de beneficiar al sistemului. Până când nu vom accepta ideea că în centrul sistemului de educaţie se află studentul şi elevul, nu vom putea construi un sistem de educaţie eficient. (R.F.)

Premierul îl laudă pe Adomniţei

Atitudinea premierului Călin-Popescu Tăriceanu, la lansarea pachetului legislativ, a fost previzibilă, el felicitându-l pe Cristian Admoniţei pentru finalizarea celor trei legi. El a apreciat chiar că, realizarea proiectelor de legi reprezintă un pas decisiv pentru realizarea unui sistem de educaţie de elită şi eficient. Premierul a remarcat importanţa acordată descentralizării şi implicării societăţii civile în viaţa şcolii, în noile legi, precum şi consultarea factorilor interesaţi la realizarea proiectelor de legi.

De asemenea, Tăriceanu a remarcat includerea în Statutul Personalului Didatic a capitolului despre deontologia profesională a profesorilor, care „are în vedere promovarea imaginii pozitive a profesiei de dascăl şi responsabilizarea cadrelor didactice”.

Călin-Popescu Tăriceanu a ridicat însă şi problema foarte importantă a meditaţiilor din învăţământul preuniversitar, pe care le consideră tara principală. „Vă sugerez să aveţi în vedere o problemă extrem de importantă şi periculoasă a sistemului. Dacă în România, acest sistem de învăţare paralel va continua, dacă într-o clasă, 50% dintre elevi sunt obligaţi să facă meditaţii, nu este problema elevilor, ci a profesorilor, este corect şi deontologic ca aceia care sunt la catedră să nu facă aşa ceva”. El a subliniat importanţa profesorului în actul educaţional. „Profesorul trebuie să aibă disponibilitatea să scoată în evidenţă calităţile elevului sau ale studentului şi să-l ajute să îşi definească personalitatea.

Profesorii trebuie să fie recunoscuţi ca factori de înnoire. Trebuie să privim cu mai mare atenţie dezvoltarea cadrelor didactice”. Pe lângă îmbunătăţirea actului educaţional al profesorilor, Tăriceanu a menţionat importanţa dezvoltării unui învăţământ de calitate. „Ne dorim să stimulăm învăţământul de calitate, nu de cantitate. Nu sunt un mare admirator al sistemului american de învăţământ, dar sistemul academic american reuşeşte să producă învăţământ de elită. Mi-aş dori să avem învăţământ de calitate, ca să nu mai exportăm inteligenţă şi creiere. Trebuie să facem un învăţământ de elită”.

Premierul a propus ca dezbaterile privind pachetul legislativ să aibă loc în cadrul Academiei Române, unde toţi cei interesaţi să îşi exprime punctul de vedere.

Premierul a profitat de ocazie să reamintească de investiţiile masive ale Guvernului în Educaţie, spunând că, dacă în 2004 erau alocaţi 40 milioane de euro pentru Educaţie, în 2007, suma a ajuns la 1,3 miliarde de euro, iar în 2008, Educaţia va primi 6% din PIB, adică 26,4 miliarde lei noi. La sfârşitul discursului, premierul Tăriceanu nu a omis să-l felicite, încă o dată pe ministrul Educaţiei pentru finalizarea proiectelor legilor Educaţiei. La plecarea de la dezbateri, premierul a declarat presei că observaţiile preşedintelui Băsescu sunt de ordin politic. “Sunt probleme minore care nu cred că ţin de seriozitatea procesului de învăţământ, ci sunt mai degrabă de ordin politic. Dezbaterea aceasta ar trebui degajată de considerente de ordin politic, dacă vrem să avem un învăţământ mai performant”. (E.L.)

„Dacă în România acest sistem de învăţare paralel va continua, dacă într-o clasă 50% dintre elevi sunt obligaţi să facă meditaţii, nu este problema elevilor, ci a profesorilor“ - Călin Popescu Tăriceanu
Sursa:http://www.gandul.info/scoala/presedintele-vrea-ghiozdane-mai-usoare-premierul-vrea-sa-taie-meditatiile.html?3934;2309233

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postări populare