În cel mult două săptămâni, vor fi publicate şi structurile tezelor la matematică, limba maternă, istorie şi geografie
Modalitatea de autocorectare a tezelor este simplă
Subiectele au o structură fixă
Ministerul Educaţiei a reuşit să spună cum vor arăta tezele cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a, dar doar pentru limba şi literatura română. Matematica, limba maternă, istoria sau geografia mai au de aşteptat cel mult două săptămâni, a declarat Zvetlana Preoteasa, secretara de stat pentru învăţământul preuniversitar.
Conform precizărilor MECT, elevii trebuie să înţeleagă un text literar dat, să-l analizeze şi să se exprime în scris corect. La limba română, elevii de clasa a VII-a trebuie să aibă noţiuni de fonetică şi vocabular. În primul semestru pot avea una-două cerinţe vizând noţiuni de morfosintaxă, studiate în anii anteriori, iar în al doilea semestru, accentul se va pune pe morfosintaxă şi sintaxa propoziţiei, apărând doar una-două cerinţe cu privire la noţiunile de vocabular.
La literatura română, elevii din penultimul an trebuie să cunoască modalităţile de organizare a unui text epic şi procedeele de realizare a expresivităţii artistice. Ei trebuie să ştie să rezume un text dat, să comenteze semnificaţiile textului, ale titlului, trăsăturile personajelor, expresivitatea şi să fie capabili să-şi exprime un punct de vedere despre textul dat.
Vor fi acordate punctaje detaliate pentru conţinut şi redactare şi pentru calitatea exprimării. În primul semestru, elevii vor trebui să realizeze descrieri, să redacteze texte narative şi dialoguri, să rezume texte la prima vedere, să prezinte modelele lor reprezentative din familie, şcoală sau societate şi să-şi poată exprima un punct de vedere pe o temă dată.
Pe al doilea semestru, subiectele de literatură se vor centra pe caracterizarea personajelor din operele studiate, prezentarea trăsăturilor genului epic sau liric, dar şi pe prezentarea modelele lor din familie, şcoală sau societate şi exprimarea unui punct de vedere pe o temă dată.
La clasa a VIII-a cerinţele sunt mai mari
Pentru elevii de clasa a VIII-a, lucrurile se complică. La limba română, elevii trebuie să fie capabili să identifice valorile stilistice ale cuvintelor la nivelurile fonetic, lexical, morfosintactic, să sesizeze valorile expresive şi să utilizeze corect elementele de vocabular, în baza unui text la prima vedere.
În semestrul întâi, pot apărea una-două cerinţe despre valoarea expresivă a unor categorii semnatice sau morfosintactice studiate în anii anteriori, iar în semestrul al doilea, accentul se va pune pe elementele de sintaxă a propoziţiei şi a frazei.
La literatura română, elevii trebuie să cunoască elementele de structură şi trăsăturile textului narativ/liric/dramatic, modurile de expunere, ideile principale şi semnificaţia procedeelor de expresivitate artistică.
Totodată, trebuie să ştie să rezume un text dat, să caracterizeze personaje, să cunoască genurile literare, să comenteze diverse semnificaţii şi să-şi poată exprima un punct de vedere referitor la un text. Subiectele pe primul semestru pot consta în redactări de scrisori, compuneri, continuări de dialoguri, cereri, rezumate sau pot cere elevilor să comenteze secvenţe dintr-un text la prima vedere.
Pe al doilea semestru, elevii vor avea de scris scurte naraţiuni sau compuneri cu privire la diverse evenimente sociale sau culturale, invitaţii, compuneri despre textele literare studiate, comentarii sumare şi argumentări referitoare la secvenţe din texte studiate sau la prima vedere.
Elevii îşi vor autocorecta teza înainte de a o preda
Dacă elevii constată că au scris greşit total sau parţial un subiect şi au timp să-l rescrie, ei vor încadra textul între parateze rotunde şi vor tăia fiecare rând cu o linie orizontală. Textul corect îl vor scrie la secţiunea „Corecturi”, de la finalul lucrării.
Dacă elevii vor greşi doar câteva cuvinte dintr-o frază, pot rescrie fraza în întregime, la aceeaşi secţiune specială, după ce au tăiat-o cu o linie orizontală şi au încadrat-o între paranteze. Dacă nu mai au foarte mult timp la dispoziţie, vor tăia doar cuvintele greşite, în acelaşi mod, şi vor pune în dreptul fiecăruia o cifră. Apoi vor merge la secţiunea „Corecturi” unde vor scrie cifra respectivă şi cuvântul corect. (E.L.)
www.gandul.info
14 oct. 2007
Noutăţi. Teza cu subiect unic la limba şi literatura română
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
1. Activitatea didactică .... 630 ore (18 ore x 35 săpt. = 630 ore) 2. Transport către diverse activităţi obligatorii (cercuri pedagogice...
-
Calculator *rezultatele calculatorului au caracter orientativ si se aplica pentru cadrele didactice cu peste 6 ani vechime în învățământ
-
Rugaminte pentru cei care aveti particularitati: un email pe fsli@fsli.ro pentru a va raspunde oficial conducerea FSLI. Multumesc pentru int...
-
Metodologia de miscare de personal 2012-2013 o puteti descarca de AICI pentru cei care nu reusesc se poate descurca de pe www.slimm.ro
-
Anexă la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6239/14.11.2012 METODOLOGIA - CADRU PRIVIND MOBILITATEA P...
-
Gasiti cateva modele pentru subiectele de la examenul de titularizare 2012 AICI Pana la inceputul saptamanii viitoare vor mai aparea si alt...
-
O R D I N pentru modificarea şi completarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în ...
-
" Art. 277.(1) Copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la con...
ce tampenie!!!! X(X(X(
RăspundețiȘtergerebai nene voi ati ajuns sus fara examene dastea grele ci pe pile ...nuj ce ne complicati atat cu astea.....
RăspundețiȘtergereaveti dreptate
RăspundețiȘtergere