4 nov. 2007

Şcoala unde învaţă… părinţii

În ziua de azi, cînd se pare că societatea nu promovează adevăratele valori, ci îi răsplăteşte mai degrabă pe cei descurcăreţi şi şmecheri, misiunea părinţilor care doresc ca pruncii lor să devină adevăraţi oameni este una foarte grea. În unele cazuri, însă, şcoala vine într-adevăr în sprijinul lor: este şi situaţia Şcolii generale “Dimitrie Cantemir” din Baia Mare, unde - în această perioadă - se derulează proiectul “Stimularea motivaţiei învăţării elevilor prin utilizarea cabinetului multimedia”. În cadrul acestuia, părinţii sînt invitaţi să participe la lectorate susţinute de psihologul şcolii, în care primesc sugestii privind modul de interacţiune cu propriii copii. Un alt scop propus de echipa de proiect este ca cei circa 200 de elevi ai şcolii ai căror părinţi sînt plecaţi la muncă în străinătate să poată comunica cu aceştia, sub supraveghere, prin intermediul internetului, din faţa calculatoarelor cu care este dotat noul cabinet multimedia.

“Lecţii” pentru părinţi

Printre activităţile incluse în proiect - coordonat de prof. Maria Big şi din echipa căruia mai fac parte înv. Nicoleta Micle, prof. Alexandru Tămaş şi directorul prof. Gavril Paşca - se regăseşte cea intitulată “Părinţii, factori activi în educaţia copiilor”. În cadrul acestei activităţi se organizează lectorate cu părinţii, ocazie cu care psihologul Simona Donca, ce ocupă şi funcţia de consilier şcolar, vorbeşte despre anumite teme, alese în urma completării, de către părinţi, a unor chestionare. La finalul “lecţiei” de o oră, părinţii completează alte chestionare, numite “de evaluare”, spre a se putea observa cu ce au rămas ei în urma discuţiei cu psihologul. Părinţii trebuie să răspundă la cîteva întrebări: cum se manifestă în faţa succesului sau insuccesului şcolar al copiilor, ce fel de climat domină în familie, dacă aplică sau nu pedepse corporale copilului şi de ce, cît de des se ia legătura cu dirigintele şi profesorii ş.a.m.d. “Scopul acestui demers este de a preveni eventualele probleme de natură emoţională, de afectivitate, comportamentale, de ineficienţă în comunicare etc. ce ar putea să apară în perioada adolescenţei. Dacă relaţia dintre copil şi părinte are o fundaţie solidă, riscul de “a-l pierde” în perioada de adolescenţă este scăzut”, a precizat psihologul Simona Donca.

“Nu ştim dacă binele de cîndva e acelaşi cu binele de acum”

Florica Băban are un băiat, elev în clasa a VI-a la Şcoala “D. Cantemir”. Ea a venit, joi după-amiază, pentru prima oară la un astfel de lectorat, s-a declarat perfect de acord cu cele spuse de psiholog şi a promis că va reveni la astfel de activităţi, care sînt de un real ajutor părinţilor confruntaţi cu problema educării celor mici. “De multe ori stăm şi ne gîndim dacă este mai uşor să îţi cerţi copiii sau e mult mai greu, într-adevăr, să-i dai un exemplu, să-l faci să înţeleagă de ce a greşit sau cum poate să facă să nu mai greşească, ce trebuie să facă pentru a fi corect şi pentru el şi pentru societate. Căci noi asta încercăm, să ne adaptăm societăţii şi vremurilor de acum. În principal copii chiar sînt o problemă, acum manifestările lor sînt diferite de ce făceam noi cînd eram de vîrsta lor. Nu mi se pare normal să stea în faţa televizorului sau a calculatorului toată ziua, dar e destul de greu să-i smulgi de acolo. Ei îşi doresc poate altceva, noi încercăm să îi învăţăm ce e bine, dar nu ştim dacă binele de cîndva coincide cu binele de acum”, a spus mămica, apoi completînd: “Noi îi învăţăm să fie corecţi, cinstiţi, loiali, dar societatea din ziua de azi parcă promovează alte valori, iar copiilor li se pare ciudat că unul cinstit a ajuns mai prost decît unul care nu a învăţat suficient. De exemplu, cînd era în clasa a IV-a, fiului meu i s-a părut incorect ca el să fie singurul din clasă care îşi face toate temele, dar ceilalţi să fie răsplătiţi la fel: şi ceilalţi aveau bicicletă sau role, la fel ca el. M-a întrebat, atunci, ce rost are ca el să muncească atît? A fost foarte greu să-l facem să înţeleagă. Pînă la urmă, însă, am reuşit, pentru că fiul meu e un copil mai deosebit, mai sensibil”, a mărturisit Florica Băban.

Mai aproape de părinţi prin intermediul internetului

O altă activitate prevăzută în proiect şi intitulată “E-Dialog. Părinţii mai aproape de mine” se adresează celor circa 200 de elevi din clasele I-VIII ai căror părinţi sînt plecaţi la muncă în Occident. Pentru că unii dintre aceştia nu au acasă calculatoare conectate la internet, şcoala le va oferi posibilitatea ca, sub supraveghere, în week-end-uri, să comunice cu părinţii din noul cabinet multimedia, amenajat şi dotat în cadrul aceluiaşi proiect. O altă componentă a proiectului este cea de ecologie. În cadrul activităţilor reunite sub titlul “Noi şi mediul înconjurător”, 40 de elevi vor organiza o expoziţie de fotografii digitale şi vor elabora materiale audio-vizuale pe teme de protecţie a mediului, dar vor şi urmări filme documentare cu mesaj ecologist. Proiectul are o valoare de peste 30.000 lei, dintre care 10% reprezintă contribuţia Primăriei, restul banilor fiind primiţi de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării. La această sumă se adaugă încă 10% care constituie fonduri proprii ale şcolii. Proiectul se desfăşoară în perioada 20 iunie - 20 decembrie 2007.
Anca GOJA

Sursa:http://www.graiul.ro/?p=4104

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postări populare