In mare taina si pe tacute MECTS isi face planuri malefice pentru implementarea LEN.
Astfel a lansat o lista cu cele doua materiale pe care le aveti AICI si AICI.
Nu pot decat sa le urez spor la munca si sa sper ca le vor prezenta in proiect de dezbatere publica (asa cum spune propiea lege) si nu vor avea aceeasi abordare ca Instructiunile si ordinele care incurca si mai mult aplicarea LEN.
Instructiunile nu fac decat sa confirme ca LEN are nevoie de o Ordonanta de modificare pentru a putea fi aplicata...Dar din prea mult orgoliu MECTS nu va recunoaste ca legea a fost facuta in graba si cu erori.
Guvernul spera sa reduca la tacere sindicatele sau macar sa le desfiinteze prin toate metodele.
In ritmul acesta si cu procedeele prin care deja sunt experti trebuie sa recunosc ca sindicatele vor avea mult de lucru si de reparat ce a fost stricat prin aceasta lege. Noroc ca sunt si cateva lucruri bune si avem de unde sa incepem.
P.S. pana atunci asteptam clarificari legate de constituirea CA si functionarea acestora. Poate o noua Instructiune in stilul propriu al ministerului va clarifica si acest aspect.
28 feb. 2011
Se pregatesc metodologiile
27 feb. 2011
Am fost si la Oradea
Credeam ca decizia din data de 21 februarie a Birourilor Executive ale celor 5 Confederatii sindicale din Romania de a organiza o pichetare (miting) sambata la Congresul UDMR va fi dusa la indeplinire.
Din pacate doar delegatia de 5 persoane din Maramures a ajuns acolo. Ne.am intalnit cu doi colegi din Oradea.
Motive se pot invoca cu zecile dar inconsecventa deciziilor duce la scaderea din ce in ce mai mult in miscarea sindicala...
Liderii si pseudoliderii de sindicat trebuie sa se desparta, imprenua nu se mai poate
Miercuri, joi si vineri cei din FSLI vom picheta sediu MECTS (sindicatele judetene sediile prefecturilor) iar confederatiile trebuie sa inceapa mitingurile locale..
Din pacate doar delegatia de 5 persoane din Maramures a ajuns acolo. Ne.am intalnit cu doi colegi din Oradea.
Motive se pot invoca cu zecile dar inconsecventa deciziilor duce la scaderea din ce in ce mai mult in miscarea sindicala...
Liderii si pseudoliderii de sindicat trebuie sa se desparta, imprenua nu se mai poate
Miercuri, joi si vineri cei din FSLI vom picheta sediu MECTS (sindicatele judetene sediile prefecturilor) iar confederatiile trebuie sa inceapa mitingurile locale..
24 feb. 2011
Inspectori si tentativa de inspectori
Intentia Ministerului, prin inspectorii generali, de a bloca proceselor legate de L 221 am postato AICI
Iar AICI am incercat sa opresc excesl de zel a doamnei inspector.
Am transmis doamnei inspector general prin email adresa pe care am primit-o de la colegii din Galati a inspectorului de acolo. Adresa prin care acesta a cerut directorilor necompletarea cererilor pentru L221 AICI
Azi am ramas fara replica cand un director (membru de sindicat) imi transmite un email in care imi spune ca pe formul directorilor din Maramures este postata urmatoarea adresa:
Iar AICI am incercat sa opresc excesl de zel a doamnei inspector.
Am transmis doamnei inspector general prin email adresa pe care am primit-o de la colegii din Galati a inspectorului de acolo. Adresa prin care acesta a cerut directorilor necompletarea cererilor pentru L221 AICI
Azi am ramas fara replica cand un director (membru de sindicat) imi transmite un email in care imi spune ca pe formul directorilor din Maramures este postata urmatoarea adresa:
Doamnelor, domnilor directori - presedintele SLIMM Liviu Marian Pop a transmis Inspectoratului Scolar General adresa cu nr. 1317/17.02.2011 prin care inspectorul scolar general al ISJ GALATI a rugat toate unitatile de invatamant din judetul GALATI sa nu completeze nici unul dintre formularele privind Legea 221/2008 si Legea 330/2009. ISJ MARAMURES a luat legatura atat cu inspectorul scolar general cat si cu consilierul juridic al ISJ Galati pentru a afla motivul pentru care s-a transmis aceasta adresa in scoli si am fost informati ca unitatile de invatamant din judetul Galati nu au dosare pe rol avand ca obiect drepturi salariale ce decurg din aplicarea LEGII 221/2008, deoarece toate sunt suspendate, motiv pentru care nu este necesara depunerea cererii de amanare in aceste dosare.
Va reamintim ca dumneavoastra aveti posibilitatea sa depuneti cererea de amanare transmisa anterior in acele dosare care au ca obiect drepturi salariale ce decurg din aplicarea Legii 221/2008 si care inca mai sunt pe rolul instantelor de judecata (Tribunalul Maramures sau Curtea de Apel Cluj). Inspector scolar general, prof. Pop Mariana
Recunosc ca am ramas cu un gust amar fata de atitudinea unui dascal care ajuns pe funtia vremelnica de inspector general incearca prin toate metodele sa opreasca castigurile salariale ale unor colegi...
Ma intreb cum va avea curajul, doamna inspector, sa intre in acea sala profesorala in care acest proces este pe rol si directorul il amana..
Nu pot sa imi imaginez de unde dorinta aceasta acerba de a stopa aceste procese in care ISJMM a cerut sa nu fie parte in proces aruncand responsabilitatea pe umerii directorilor.
În Maramureş peste 70% dintre membri de sindicat au deja câştigate procesele legate de Legea 221/2008, care prevede creşterea cu 33% a salariilor cadrelor didactice, pentru perioada 1 octombrie 2008 - 31 decembrie 2009.
Vineri urmeaza sa luam o decizie pe marginea acestei rea-credinte manifestata de catre ISJ MM fata de corpul profesoral din Maramures
21 feb. 2011
Naveta personalului didactic va fi decontata, in urma demersurilor facute de FSLI
În urma demersurilor făcute de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a emis instrucţiuni privind decontarea cheltuielilor de transport pentru personalul didactic.
Vă reamintim că federaţia noastră a trimis mai multe adrese prin care a atras atenţia M.E.C.T.S. că o dată cu intrarea în vigoare a Legii Educaţiei Naţionale cheltuielile de transport nu mai sunt decontate de către autorităţile locale, întrucât a fost abrogată Legea 108/2007, care făcea referire la acest drept.
Dacă M.E.C.T.S. nu ar fi venit cu această măsură, aproximativ 75.000 de angajaţi din sistem ar fi pierdut între 20 şi 60% din veniturile lunare, iar tolerarea acestei situaţii ar fi dus la scăderea calităţii învăţământului din mediul rural, întrucât exista riscul major ca multe dintre cadrele didactice să renunţe la posturile ocupate şi să crească astfel numărul necalificaţilor.
M.E.C.T.S. ar fi putut rezolva această problemă mult mai uşor, dacă ar fi ţinut cont de propunerea federaţiei noastre adusă la proiectul LEN, prin care solicitam ca decontarea navetei să fie reglementată de această lege.
“Este o mică victorie obţinută de FSLI, într-un război dus cu autorităţile statului care nu vor să mai ofere nimic în folosul românilor. Mă bucur că MECTS s-a trezit măcar în al doisprezecelea ceas şi a reglementat problema decontării navetei. Dacă nu s-ar fi luat măsuri, situaţia ar fi fost catastrofală pentru cei care îşi pierdeau jumătate din venituri pentru plata transportului”, a declarat Simion Hancescu, preşedinte FSLI.
Detalii AICI
Adresa FSLI privind decontarea AICI
Maine 22 februarie 2011 ora 21.30 din nou in direct cu dumneavoastra
AICI o sa fie o noua emisiune pentru dumneavoastra, maine incepand cu ora 21.30.
In curand vom trece aceasta emisine pe format FSLI
Vom discuta despre cele doua intrebari restante din emisinea trecuta precum si de notatile creeate de cele 3 instructiuni
Tinem legatura
In curand vom trece aceasta emisine pe format FSLI
Vom discuta despre cele doua intrebari restante din emisinea trecuta precum si de notatile creeate de cele 3 instructiuni
Tinem legatura
17 feb. 2011
Replica Cereri ISJ implicare in procesele legate de L 221
Sambata a avut loc o videoconferinta cu inspectorii generali unde le.a fost trasata sarcina de a obliga directorii sa blocheze toate procesele.
Am postat AICI un material care opreste tavalugul si excesul de zel al unor inspectori.
E materialul facut la nivelul judetului Maramures unde peste 75% dintre persoane au sentinte definitive,irevocabile si executorii
Am postat AICI un material care opreste tavalugul si excesul de zel al unor inspectori.
E materialul facut la nivelul judetului Maramures unde peste 75% dintre persoane au sentinte definitive,irevocabile si executorii
Proiectul Codului Muncii varianta 14 februarie
In sfarsit a aparut proiectul Codului Muncii pe care il gasiti AICI
Ca e bun sau rau vom vedea fiecare dintre noi
Ca e bun sau rau vom vedea fiecare dintre noi
16 feb. 2011
ISJ recunoaste ca toti directorii sunt si in functii politice
Prin adresa de mai jos un inspector general plin de zel vrea ca neaparat directorii sa isi prezinte o demisie ori din functiile de partid ori din directiune....
ISJMM are convingerea ca toti directorii din judet au functii de conducere in partid (desi legea prevede doar presedinte sau vicepresedinte).
Nu stie doamna inspector ca mai sunt unii (putini) care sunt poate primvicepresedinti sau secretari de organizatii (iar legea nu ii obliga sa isi depuna demisie...adica inca o scapare a LEN) precum si unii care nu au functie in partid...
Dansa vrea demisii
Asa o fi?
Minunata adresa o gasiti AICI
P.S. In unele judete ISJ/rile au cerut ca directorii sa aleaga intre director si membru de sindicat
ISJMM are convingerea ca toti directorii din judet au functii de conducere in partid (desi legea prevede doar presedinte sau vicepresedinte).
Nu stie doamna inspector ca mai sunt unii (putini) care sunt poate primvicepresedinti sau secretari de organizatii (iar legea nu ii obliga sa isi depuna demisie...adica inca o scapare a LEN) precum si unii care nu au functie in partid...
Dansa vrea demisii
Asa o fi?
Minunata adresa o gasiti AICI
P.S. In unele judete ISJ/rile au cerut ca directorii sa aleaga intre director si membru de sindicat
15 feb. 2011
CONSIDERATII asupra efectelor modificarilor Codului Muncii propuse de Guvernul Romaniei
1. a) Se mareste perioada de proba astfel : de la 30 de zile la 45 de zile pentru functiile de executie, respectiv de la 90 de zile la 120 de zile pentru functiile de conducere,
b) Se elimina perioada de proba pentru muncitorii necalificati de maxim 5 zile.
c) Se abroga prevederea conform careia perioada de proba constituie vechime in munca;
d) Limitarea angajarilor in perioada de proba la maxim 3 este abrogata.
e) In timpul perioadei de proba salariatul poate fi concediat fara preaviz, doar printr-o simpla notificare. (Art. 31, 33)
2. Se introduc in continutul contractului de munca obiective de performanta individuala si criterii de evaluare a acestora. (Art.40)
3. Delegarea salariatului se va putea prelungi din 2 in 2 luni cu acordul sau/ si nu doar o singura data pentru maxim 2 luni. (Art.44)
4. Contractul individual de munca se suspenda de drept la data la care expira avizele, autorizatiile ori atestatele necesare pentru excercitarea profesiei. (Art.50 – alineat nou), sau se suspenda din initiativa patronului daca aceste avize, autorizatii ori atestate sunt supendate de catre cei care le-au emis. (art.52- alineat nou)
5. Se introduce “reducerea temporara a activitatii” angajatorului ca modalitate si posibilitate de reducere a timpului de munca si a salariilor si de acordare de concedii fara plata fortat, fara consimtamantul salariatului sau al sindicatului. (Art.52 – alineate noi)
6. a) In cazul concedierilor colective, criteriile sociale convenite prin contractele colective de munca pentru departajarea salariatilor, se aplica dupa “evaluarea realizarii obiectivelor de performanta”. (Art.69 – alineat nou).
b) Se elimina din Codul muncii interdictia patronului de a angaja timp de 9 luni dupa concedierea colectiva alti salariati pe locurile de munca ale celor concediati, cu exceptia cazului in care ii reangajeaza pe cei concediati. (Art.72 – se abroga)
Dupa concediere, chiar si a doua zi, patronul poate angaja alte persoane pe locurile de munca ale celor concediati, fara a mai fi obligat sau sanctionat in niciun fel.
7. a) Se introduce prelungirea contractului de munca pe durata determinata pana la 3 ani;
b) Se elimina obligativitatea patronului de a-l angaja pe salariat cu contract pe durata nedeterminata dupa 3 contracte pe durata determinata succesive. (Art.80, 81, 82 – se modifica; art. 84- se abroga)
8. Se modifica prevederile referitoare la Agentiile de munca temporara, dupa cum urmeaza:
- salariatul temporar nu va mai indeplini doar “anumite sarcini precise si cu caracter temporar”, ci “va lucra temporar sub supravegherea si conducerea utilizatorului”. (art.87- se modifica)
- situatiile stricte in care un utilizator poate apela la agentul de munca temporara (inlocuirea unui salariat cu CIM suspendat; pentru activitati sezoniere; pentru activitati specializate sau ocazionale) se abroga si se inlocuiesc cu o situatie generica “pentru executarea unei sarcini precise cu caracter temporar”.(art.88)
- duarata misiunii temporare de 12 luni se prelungeste la 24 luni si exceptional la 36 de luni. (art.89)
- salariatul temporar, nu mai beneficiaza de salariu intre doua misiuni de munca, dar se afla la dispozitia agentului de munca temporara. (art.94)
- pentru fiecare noua misiune de munca se incheie un nou contract si nu un act aditional ca pana acum. (art.94 alin.2)
9. a) Perioada de referinta pentru calculul duratei maxime a timpului de munca poate ajunge pana la 12 luni, de la 3 luni cum este in prezent. (art.111)
b) Compensarea muncii suplimentare se poate face in 60 de zile si nu in 30 ca pana acum. Munca suplimentara poate fi compensata anticipat in situatia reducerii activitatii angajatorului. (art.119)
10. Normele de munca se fac si se modifica DOAR de catre angajator, fara acordul salariatului sau al sindicatului. (art. 129)
11. a) Contractele colective de munca vor fi negociate de catre “reprezentanti ai salariatilor” in cele mai multe cazuri (numiti de patron si nu alesi de oameni). (art. 224, 225,226)
b) se reintroduce angajamentul de plata (art. 270)
Prin introducerea angajamentului de plata, patronul poate retine oricand orice paguba pe care o are si pe care o poate pune in spinarea salariatului.
b) Se elimina perioada de proba pentru muncitorii necalificati de maxim 5 zile.
c) Se abroga prevederea conform careia perioada de proba constituie vechime in munca;
d) Limitarea angajarilor in perioada de proba la maxim 3 este abrogata.
e) In timpul perioadei de proba salariatul poate fi concediat fara preaviz, doar printr-o simpla notificare. (Art. 31, 33)
EFECTE: Timp de 45-120 de zile, angajatorul poate angaja pentru acelasi post oricate personae doreste, cu titlu de perioada de proba, poate oricand sa renunte la orice angajat in aceasta perioada fara sa poata fi controlat, iar perioada lucrata cu titlu de proba nu mai constituie vechime in munca.
2. Se introduc in continutul contractului de munca obiective de performanta individuala si criterii de evaluare a acestora. (Art.40)
EFECTE: Aceste obiective cat si criteriile de evaluare a lor sunt DREPTUL EXCLUSIV AL PATRONULUI, iar salariatii vor putea fi oricand concediati pentru necorespundere profesionala.
3. Delegarea salariatului se va putea prelungi din 2 in 2 luni cu acordul sau/ si nu doar o singura data pentru maxim 2 luni. (Art.44)
EFECTE: Salariati ar putea fi delegati permanenti impotriva vointei lor, fara ca angajatorul sa mai fie obligat la introducerea clauzei de mobilitate in CIM, care l-ar obliga la plati suplimentare pentru salariat.
4. Contractul individual de munca se suspenda de drept la data la care expira avizele, autorizatiile ori atestatele necesare pentru excercitarea profesiei. (Art.50 – alineat nou), sau se suspenda din initiativa patronului daca aceste avize, autorizatii ori atestate sunt supendate de catre cei care le-au emis. (art.52- alineat nou)
EFECTE: Salariatul nu va mai putea continua activitatea, deci nu va mai fi platit, din momentul in care autorizatia, atestatul ori avizul necesar desfasurarii profesiei nu mai este valabil. Nu se ia in calcul ca aceste autorizatii, avize sau atestate pot fi prelungite. De exemplu, un conducator de utilaj care are autorizatie de la ISCIR nu va mai primi salariu de la data expirarii acesteia, chiar daca se prelungeste. Aceeasi situatie apare si in cazul in care documentele respective sunt suspendate de catre cei care le-au emis.
5. Se introduce “reducerea temporara a activitatii” angajatorului ca modalitate si posibilitate de reducere a timpului de munca si a salariilor si de acordare de concedii fara plata fortat, fara consimtamantul salariatului sau al sindicatului. (Art.52 – alineate noi)
EFECTE: Patronul poate oricand micsora activitatea salariatului si salariul acestuia pe motivul ca si-a redus temporar activitatea, fara sa mai fie obligatoriu (ca in actualul cod) consimtamantul salariatului. Mai mult decat atat , el poate trimite salariatul in concediu fara plata impotriva vointei lor. In acest fel nu mai exista niciun minim de siguranta a muncii si a venitului, salariatii nemaiputand nici macar sa ia credite de la banci.
6. a) In cazul concedierilor colective, criteriile sociale convenite prin contractele colective de munca pentru departajarea salariatilor, se aplica dupa “evaluarea realizarii obiectivelor de performanta”. (Art.69 – alineat nou).
b) Se elimina din Codul muncii interdictia patronului de a angaja timp de 9 luni dupa concedierea colectiva alti salariati pe locurile de munca ale celor concediati, cu exceptia cazului in care ii reangajeaza pe cei concediati. (Art.72 – se abroga)
EFECTE: In cazul concedierilor vor fi disponibilizati primii cei care nu au realizat “obiectivele de performanta individuala”. Criteriile de evaluare a acestor performante sunt stabilite unilateral DOAR de catre patron. De fapt, patronul va concedia pe cine va dori, fara ca salariatii sa mai poata fi aparati.
Dupa concediere, chiar si a doua zi, patronul poate angaja alte persoane pe locurile de munca ale celor concediati, fara a mai fi obligat sau sanctionat in niciun fel.
7. a) Se introduce prelungirea contractului de munca pe durata determinata pana la 3 ani;
b) Se elimina obligativitatea patronului de a-l angaja pe salariat cu contract pe durata nedeterminata dupa 3 contracte pe durata determinata succesive. (Art.80, 81, 82 – se modifica; art. 84- se abroga)
EFECTE: Contractul de munca pe perioada nedeterminata va disparea, majoritatea salariatilor angajati vor fi cu contract pe perioada determinata. In acest fel va disparea complet siguranta si protectia locului de munca, salariatii nu vor mai primi plati compensatorii, nu vor mai putea face credite, etc.
8. Se modifica prevederile referitoare la Agentiile de munca temporara, dupa cum urmeaza:
- salariatul temporar nu va mai indeplini doar “anumite sarcini precise si cu caracter temporar”, ci “va lucra temporar sub supravegherea si conducerea utilizatorului”. (art.87- se modifica)
- situatiile stricte in care un utilizator poate apela la agentul de munca temporara (inlocuirea unui salariat cu CIM suspendat; pentru activitati sezoniere; pentru activitati specializate sau ocazionale) se abroga si se inlocuiesc cu o situatie generica “pentru executarea unei sarcini precise cu caracter temporar”.(art.88)
- duarata misiunii temporare de 12 luni se prelungeste la 24 luni si exceptional la 36 de luni. (art.89)
- salariatul temporar, nu mai beneficiaza de salariu intre doua misiuni de munca, dar se afla la dispozitia agentului de munca temporara. (art.94)
- pentru fiecare noua misiune de munca se incheie un nou contract si nu un act aditional ca pana acum. (art.94 alin.2)
EFECTE: Agentiile de munca temporara vor presta din ce in ce mai multe activitati pentru angajatori, in defavoarea salariatilor acestuia. Eliminandu-se situatiile stricte in care un angajator are voie sa utilizeze agentul de munca temporara, angajatorul poate inlocui munca oricarui salariat permanent cu un salariat temporar fata de care nu are nicio responsabilitate sau obligatie. In acest fel majoritatea salariatilor vor deveni temporari, si pot fi concediati oricand.
9. a) Perioada de referinta pentru calculul duratei maxime a timpului de munca poate ajunge pana la 12 luni, de la 3 luni cum este in prezent. (art.111)
b) Compensarea muncii suplimentare se poate face in 60 de zile si nu in 30 ca pana acum. Munca suplimentara poate fi compensata anticipat in situatia reducerii activitatii angajatorului. (art.119)
EFECTE: Prin modificarile de mai sus, patronul poate oricand impune salariatilor sa stea peste program fara acordul lor, De asemenea, invocand o reducere a activitatii poate sa compenseze in avans ore suplimentare fara sa fie real acest fapt, iar ulterior cand are nevoie de munca suplimentara salariatii san nu poata refuza acest lucru.
10. Normele de munca se fac si se modifica DOAR de catre angajator, fara acordul salariatului sau al sindicatului. (art. 129)
EFECTE: Patronul poate oricand sa modifice norma de munca ceea ce inseamna ca poate sa modifice unilateral si dupa bunul plac salariul. Salariatii vor deveni in acest fel SCLAVII propriului contract de munca.
11. a) Contractele colective de munca vor fi negociate de catre “reprezentanti ai salariatilor” in cele mai multe cazuri (numiti de patron si nu alesi de oameni). (art. 224, 225,226)
b) se reintroduce angajamentul de plata (art. 270)
EFECTE: Contractele colective de munca vor fi la dispozitia si bunul plac al patronului, cunoscut fiind ca “reprezentantii salariatilor” in majoritatea cazurilor sunt numiti de patron si nu alesi de oameni. In acest fel si drepturile salariatilor vor fi fixate direct de patron fara posibilitatea negocierii reale a unui contract.
Prin introducerea angajamentului de plata, patronul poate retine oricand orice paguba pe care o are si pe care o poate pune in spinarea salariatului.
13 feb. 2011
Şcoala Generală nr. 5 din ARAD are salariile blocate pentru că ISJ-ul refuză să semneze statele de plată
Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad (ISJ) refuză să avizeze statele de plată ale profesorilor de la Şcoala Generală nr. 5 din Arad pentru simplul motiv că autoritatea unităţii refuză să renunţe la aplicarea unei sentinţe judecătoreşti definitive şi irevocabile.
Situaţia începe să îi îngrijoreze şi mai mult pe profesori, care ieri trebuiau să intre deja în posesia salariilor. Singura lor posibilitate de a-şi încasa salariul cuvenit este dacă reprezentanţii ISJ-ului îşi vor schimba atitudinea şi vor semna totuşi statele de plată. Acest lucru nu se va întâmpla însă decât în cazul în care conducerea şcolii nu renunţă la sentinţă, ceea ce ar însemna însă încălcarea legii şi implicit salarii diminuate cu 33,4%. Cel puţin pentru moment însă, profesorii împreună cu conducerea unităţii nu vor să renunţe la sentinţă, sperând ca în cele din urmă să cedeze ISJ-ul.
Şcoala Generală nr. 5 nu este însă singura unitate din judeţul Arad care este constrânsă să renunţe la sentinţa privind acordarea salariilor. În aceeaşi situaţie se găsesc 99% dintre unităţile şcolare din întreg judeţul Arad.
Haosul din educaţia arădeană
În luna octombrie a anului 2008, mai multe şcoli din Arad au câştigat în instanţă un proces care avea legătură cu grila de salarizare a cadrelor didactice. Sentinţa nr. 402 era definitivă şi irevocabilă. Pe parcursul timpului, mai multe şcoli au câştigat acest proces, astfel încât în anul 2009, aproape toate unităţile din judeţ aveau parte de aceeaşi sentinţă. În anul 2010 însă apare Legea Salarizării nr. 330. Aceasta cerea să se ia ca bază încadrarea din decembrie 2009. Cu alte cuvinte, nu s-a schimbat nimic în ceea ce priveşte salariul profesorilor, deoarece în anul 2009 era valabilă tot sentinţa din 2008. „În acelaşi an, 2010, se comunică un buget pentru fiecare unitate şcolară în parte, în funcţie de numărul de elevi. De asemenea, ni se cerea, prin diverse telefoane, să renunţăm la sentinţa judecătorească, ceea ce ar fi însemnat o diminuare de 17% a salariilor profesorilor şi totodată încălcarea legii. Acest lucru nu l-am făcut însă. Astfel, în fiecare lună eram atentă să nu depăşesc fondul pe care îl aveam la dispoziţie pentru acel an, însă de asemenea, dădeam salariile respectând întocmai legea, adică ţinând cont de sentinţa judecătorească. Nu numai că am reuşit să plătesc salariile profesorilor întregi, dar la sfârşitul anului aveam chiar un ascendent de 630 de milioane de lei vechi. Evident, aceşti bani au fost economisiţi, rămânând la bugetul de stat“, ne-a declarat prof. Maria Paşcalău, directoarea Şcolii Generale nr. 5.
În anul 2011 au apărut însă alte două legi, respectiv nr. 284 – Legea Unică a Salarizării şi 285 – Legea privind Salarizarea pe anul 2011. Numai cea din urmă este valabilă pentru acest an, primind şi normele metodologice de aplicare a ei. Conform acestei legi, trebuie să se ia în calcul brutul din octombrie 2010, care era acelaşi conform sentinţei câştigate în anul 2008. „Anul acesta a sosit o notificare de la Ministerul Educaţiei prin care inspectoratele şcolare au obligaţia de a aviza statele de plată şi de personal. Având în vedere că aceste două state trebuie să coincidă, iar în ceea ce priveşte şcoala noastră statul de plată este mai mic, am fost programaţi la ISJ Arad pentru acea avizare. În loc să se analizeze situaţia per ansamblu, să se ţină cont chiar de faptul că anul trecut am ieşit în ascedent, singura întrebare a fost modul în care ne plătim profesorii. Dacă ţinem cont de sentinţă sau nu. Când au aflat că ţinem cont de sentinţă nici nu au vrut să audă şi au refuzat categoric avizarea statelor de plată. Acest lucru face imposibilă salarizarea angajaţilor, banii fiind blocaţi. Am anunţat oamenii şi le-am spus ceea ce mi se cere, adică să nu ţin cont de sentinţa definitivă şi irevocabilă. Oamenii nu au dorit acest lucru şi doresc ca salarizarea lor să se facă în mod corect şi legal, adică ţinând cont de sentinţă“, ne-a mai declarat prof. Maria Paşcalău.
Nu toate şcolile au reuşit însă să ţină piept presiunilor exercitate de către conducerea Inspectoratului Şcolar Arad. Din disperarea de a-şi lua salariile, pentru că au de plătit datorii la bănci sau cheltuieli de întreţinere, majoritatea şcolilor care mai ţineau cont de sentinţă au fost nevoite să renunţe la acest drept. „Mi s-a adus la cunoştinţă că nu îmi vor fi aprobate statele de plată decât dacă renunţ la sentinţă. Pentru că nu am dorit să îmi las colegii fără salariu, am fost nevoit să renunţ la aplicarea corectă a legii şi să renunţ la sentinţă. Dacă voi fi dat acum în judecată pentru că nu respect legea, nu ştiu cine va răspunde“, se întreabă prof. Emeric Kaposta, directorul Colegiului Tehnic şi de Construcţii Arad.
În ceea ce priveşte situaţia profesorilor de la Şcoala Generală nr. 5, prof. Dănuţ Ieneşescu, liderul Sindicatului Democratic din Învăţământ, a declarat că „este un abuz pentru că nu se semnează statele de plată şi se blochează salariile profesorilor. Din disperare, câteva şcoli au acceptat să primească salariile impuse de ISJ Arad. Fără sentinţă, dascălii primesc salarii cu 33,4% mai mici“.
Politica ISJ este de a da vina pe şcoli
Pentru că prof. Mirela Aldescu, inspectorul şcolar general, nu a fost de găsit pentru a ne da poziţia sa oficială, am aflat poziţia ISJ-ului prin vocea prof. Nicolae Pellegrini, inspectorul şcolar adjunct: „Inspectoratul Şcolar Arad verifică statele de personal şi statele de plată în conformitate cu prevederile HG nr. 1395/28.12.2010 şi ale Notei Ministerului Educaţiei nr. 896/BO/03.02.2011 referitoare la validarea fluxurilor financiare privind avizarea statelor de personal de către ISJ la unităţile de învăţământ prin adresa ISJ Arad 105/M/03.02.2011. Unităţilor şcolare care nu au respectat prevederile legale în vigoare privind salarizarea personalului bugetar din învăţământul preuniversitar nu li se pot, în condiţiile legii, aviza statele de personal şi statele de plată. ISJ Arad a transmis în atenţia tuturor unităţilor de învăţământ, atât în anul 2009, cât şi pe parcursul anului 2010, îndrumări şi precizări în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei privind încadrarea şi salarizarea personalului din învăţământul preuniversitar. Ulterior pronunţării sentinţei judecătoreşti în discuţie au apărut acte normative de forţa legii, care reglementează salarizarea personalului din învăţământ. Doar unităţile care nu au respectat prevederile legale se pot afla acum în situaţia de a nu li se aviza statele de personal şi de plată“.
Sursa GLASUL ARADULUI
Situaţia începe să îi îngrijoreze şi mai mult pe profesori, care ieri trebuiau să intre deja în posesia salariilor. Singura lor posibilitate de a-şi încasa salariul cuvenit este dacă reprezentanţii ISJ-ului îşi vor schimba atitudinea şi vor semna totuşi statele de plată. Acest lucru nu se va întâmpla însă decât în cazul în care conducerea şcolii nu renunţă la sentinţă, ceea ce ar însemna însă încălcarea legii şi implicit salarii diminuate cu 33,4%. Cel puţin pentru moment însă, profesorii împreună cu conducerea unităţii nu vor să renunţe la sentinţă, sperând ca în cele din urmă să cedeze ISJ-ul.
Şcoala Generală nr. 5 nu este însă singura unitate din judeţul Arad care este constrânsă să renunţe la sentinţa privind acordarea salariilor. În aceeaşi situaţie se găsesc 99% dintre unităţile şcolare din întreg judeţul Arad.
Haosul din educaţia arădeană
În luna octombrie a anului 2008, mai multe şcoli din Arad au câştigat în instanţă un proces care avea legătură cu grila de salarizare a cadrelor didactice. Sentinţa nr. 402 era definitivă şi irevocabilă. Pe parcursul timpului, mai multe şcoli au câştigat acest proces, astfel încât în anul 2009, aproape toate unităţile din judeţ aveau parte de aceeaşi sentinţă. În anul 2010 însă apare Legea Salarizării nr. 330. Aceasta cerea să se ia ca bază încadrarea din decembrie 2009. Cu alte cuvinte, nu s-a schimbat nimic în ceea ce priveşte salariul profesorilor, deoarece în anul 2009 era valabilă tot sentinţa din 2008. „În acelaşi an, 2010, se comunică un buget pentru fiecare unitate şcolară în parte, în funcţie de numărul de elevi. De asemenea, ni se cerea, prin diverse telefoane, să renunţăm la sentinţa judecătorească, ceea ce ar fi însemnat o diminuare de 17% a salariilor profesorilor şi totodată încălcarea legii. Acest lucru nu l-am făcut însă. Astfel, în fiecare lună eram atentă să nu depăşesc fondul pe care îl aveam la dispoziţie pentru acel an, însă de asemenea, dădeam salariile respectând întocmai legea, adică ţinând cont de sentinţa judecătorească. Nu numai că am reuşit să plătesc salariile profesorilor întregi, dar la sfârşitul anului aveam chiar un ascendent de 630 de milioane de lei vechi. Evident, aceşti bani au fost economisiţi, rămânând la bugetul de stat“, ne-a declarat prof. Maria Paşcalău, directoarea Şcolii Generale nr. 5.
În anul 2011 au apărut însă alte două legi, respectiv nr. 284 – Legea Unică a Salarizării şi 285 – Legea privind Salarizarea pe anul 2011. Numai cea din urmă este valabilă pentru acest an, primind şi normele metodologice de aplicare a ei. Conform acestei legi, trebuie să se ia în calcul brutul din octombrie 2010, care era acelaşi conform sentinţei câştigate în anul 2008. „Anul acesta a sosit o notificare de la Ministerul Educaţiei prin care inspectoratele şcolare au obligaţia de a aviza statele de plată şi de personal. Având în vedere că aceste două state trebuie să coincidă, iar în ceea ce priveşte şcoala noastră statul de plată este mai mic, am fost programaţi la ISJ Arad pentru acea avizare. În loc să se analizeze situaţia per ansamblu, să se ţină cont chiar de faptul că anul trecut am ieşit în ascedent, singura întrebare a fost modul în care ne plătim profesorii. Dacă ţinem cont de sentinţă sau nu. Când au aflat că ţinem cont de sentinţă nici nu au vrut să audă şi au refuzat categoric avizarea statelor de plată. Acest lucru face imposibilă salarizarea angajaţilor, banii fiind blocaţi. Am anunţat oamenii şi le-am spus ceea ce mi se cere, adică să nu ţin cont de sentinţa definitivă şi irevocabilă. Oamenii nu au dorit acest lucru şi doresc ca salarizarea lor să se facă în mod corect şi legal, adică ţinând cont de sentinţă“, ne-a mai declarat prof. Maria Paşcalău.
Nu toate şcolile au reuşit însă să ţină piept presiunilor exercitate de către conducerea Inspectoratului Şcolar Arad. Din disperarea de a-şi lua salariile, pentru că au de plătit datorii la bănci sau cheltuieli de întreţinere, majoritatea şcolilor care mai ţineau cont de sentinţă au fost nevoite să renunţe la acest drept. „Mi s-a adus la cunoştinţă că nu îmi vor fi aprobate statele de plată decât dacă renunţ la sentinţă. Pentru că nu am dorit să îmi las colegii fără salariu, am fost nevoit să renunţ la aplicarea corectă a legii şi să renunţ la sentinţă. Dacă voi fi dat acum în judecată pentru că nu respect legea, nu ştiu cine va răspunde“, se întreabă prof. Emeric Kaposta, directorul Colegiului Tehnic şi de Construcţii Arad.
În ceea ce priveşte situaţia profesorilor de la Şcoala Generală nr. 5, prof. Dănuţ Ieneşescu, liderul Sindicatului Democratic din Învăţământ, a declarat că „este un abuz pentru că nu se semnează statele de plată şi se blochează salariile profesorilor. Din disperare, câteva şcoli au acceptat să primească salariile impuse de ISJ Arad. Fără sentinţă, dascălii primesc salarii cu 33,4% mai mici“.
Politica ISJ este de a da vina pe şcoli
Pentru că prof. Mirela Aldescu, inspectorul şcolar general, nu a fost de găsit pentru a ne da poziţia sa oficială, am aflat poziţia ISJ-ului prin vocea prof. Nicolae Pellegrini, inspectorul şcolar adjunct: „Inspectoratul Şcolar Arad verifică statele de personal şi statele de plată în conformitate cu prevederile HG nr. 1395/28.12.2010 şi ale Notei Ministerului Educaţiei nr. 896/BO/03.02.2011 referitoare la validarea fluxurilor financiare privind avizarea statelor de personal de către ISJ la unităţile de învăţământ prin adresa ISJ Arad 105/M/03.02.2011. Unităţilor şcolare care nu au respectat prevederile legale în vigoare privind salarizarea personalului bugetar din învăţământul preuniversitar nu li se pot, în condiţiile legii, aviza statele de personal şi statele de plată. ISJ Arad a transmis în atenţia tuturor unităţilor de învăţământ, atât în anul 2009, cât şi pe parcursul anului 2010, îndrumări şi precizări în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei privind încadrarea şi salarizarea personalului din învăţământul preuniversitar. Ulterior pronunţării sentinţei judecătoreşti în discuţie au apărut acte normative de forţa legii, care reglementează salarizarea personalului din învăţământ. Doar unităţile care nu au respectat prevederile legale se pot afla acum în situaţia de a nu li se aviza statele de personal şi de plată“.
Sursa GLASUL ARADULUI
Rusine de ministru?
Nu pot sa nu spun decat asa ceva dupa ce am vazut cu cata dezinvoltura dezinforma pe un post de televizune domnul ministru.
O sa iau cateva dintre ele:
- in mandatul FUNERIU au fost desfiintate 17 900 de posturi (395300 in decembrie 2010- 377400 in octombrie 2011) NU 15000 cum sustinea in emisiune domnul ministru;
- DECONATAREA NAVETEI nu se mai poate face cu actuala lege. Exista finantare dar nu se poate aloca pentru ca nu este lege pentru modalitatea de plata AICI AM SCRIS DESPRE NAVETA
- DISTINCTIILE GH LAZAR nu s-au alocat nici de el nici de Andronescu. Mai mult Funeriu a semnat ordinul si a pus cadrele sa isi faca dosarul fara sa spuna ca nu se pot aloca aceste distinctii AICI AM SCRIS DE DISTINCTII si AICI
- DISPARITIA LICEELOR PEDAGOGICE SI SALARIZAREA ABSOLVENTILOR- pe de o parte se amana plata pentru unii si se anuleaza pentru altii pana in 1 septembrie 2011, iar in baza unui alt articol, ministrul emite diplome de licenta echivaland studiile celor cu facultate cu cei care nu au facultate.
Un gust amar ca educatia e condamnata in continuare la subfinantare si politizare... Cat vor mai sustine parintii acest lucru? Uniti ar trebui sa ferim sistemul de asemenea ministri.
O sa iau cateva dintre ele:
- in mandatul FUNERIU au fost desfiintate 17 900 de posturi (395300 in decembrie 2010- 377400 in octombrie 2011) NU 15000 cum sustinea in emisiune domnul ministru;
- DECONATAREA NAVETEI nu se mai poate face cu actuala lege. Exista finantare dar nu se poate aloca pentru ca nu este lege pentru modalitatea de plata AICI AM SCRIS DESPRE NAVETA
- DISTINCTIILE GH LAZAR nu s-au alocat nici de el nici de Andronescu. Mai mult Funeriu a semnat ordinul si a pus cadrele sa isi faca dosarul fara sa spuna ca nu se pot aloca aceste distinctii AICI AM SCRIS DE DISTINCTII si AICI
- DISPARITIA LICEELOR PEDAGOGICE SI SALARIZAREA ABSOLVENTILOR- pe de o parte se amana plata pentru unii si se anuleaza pentru altii pana in 1 septembrie 2011, iar in baza unui alt articol, ministrul emite diplome de licenta echivaland studiile celor cu facultate cu cei care nu au facultate.
Un gust amar ca educatia e condamnata in continuare la subfinantare si politizare... Cat vor mai sustine parintii acest lucru? Uniti ar trebui sa ferim sistemul de asemenea ministri.
12 feb. 2011
Secretul finlandezilor (propuneri pentru completarea legii educatiei...)
Nu este de mirare ca sistemul educativ finlandez este cel mai evoluat si mai bun din lume.
Finlanda este, in acelasi timp, si una din tarile cu cele mai ridicate nivele de trai din lume. In urma perioadei de grava recesiune economica din anii '90, guvernul a hotarit sa dedice fonduri importante educatiei, cercetarii si tehnologiei. Rezultatul: in mai putin de 10 ani, Finlanda a trecut pe primele locuri din lume ca bunastare sociala si bogatie.
Exemplul Nokia. La inceput, un sat cu o singura fabrica, de cizme de cauciuc. Apoi, o fabrica de televizoare. In sfirsit, pe baza aliantei dintre patronat si sindicate, se mizeaza pe telefonia celulara. Astazi sunt lideri mondiali, inaintea Germaniei, Japoniei si Statelor Unite.
De ce este atit de obisnuit ca in Finlanda, un adolescent normal sa termine primele 8 clase cu medii excelente, vorbind o engleza perfecta si citind o carte pe saptamina?
07:45 - Saili (15 ani) asteapta autobuzul urban care il va lasa la poarta scolii (nu exista autobuze scolare). Autobuzul trece la fiecare 5 minute. Finlandezii incearca sa-i faca pe fiii lor sa fie independenti de mici. Pe foarte putini dintre ei, parintii lor îi duc cu masina pina la scoala. Biletul este subventionat de catre municipalitate. Conform legii, niciun elev nu poate locui la mai mult de 5 km de scoala. In exterior, instalatiile scolii dau o impresie spartana. Niciun muc de tigara, nicio hirtie pe jos, niciun grafitti pe ziduri.
09:15 - Orele de 45 de minute. Finlandezii mizeaza pe studiile de limba materna, matematica si engleza. 75% dintre materii sunt comune in toata tara. Restul il alege scoala, de acord cu profesorii, parintii si elevii. Orele sunt scurte, intense si, mai ales, foarte participative. In interiorul scolii, curatenia este si mai evidenta. Totul pare recent dat in folosinta. Pe banci si pupitre nu sunt semne, si nu se scrijeleste nimic. Scoala este publica si, bineinteles, gratuita, dar cu instalatii demne de un colegiu "scump" din Spania. Salile de cursuri dispun de ecrane gigant de plasma cu TV in circuit inchis, acvariu de 200 de litri cu pesti tropicali, bucatarie completa, dispozitive audiovizuale, aer conditionat, multe plante. Fiecare doi elevi au cite un calculator. O duzina de masini de cusut in sala de croitorie, aparate de sudura, scule de timplarie, schiuri... O sala de sport acoperita, un auditoriu pentru orele de teatru si o sala de mese cu autoservire. Cartile sunt gratuite, materialul scolar e gratuit, mincarea e gratuita.
12:00 - Mincare calda, nutritiva si gratuita. Saili are o jumatate de ora pentru prinz, la restaurantul scolii. Legea finlandeza obliga ca meniul sa fie gratuit, nutritiv, si cu multe feluri de salate si fructe. Se bea apa sau lapte. Costurile le plateste municipalitatea fiecarui oras. Daca orele se prelungesc pina dupa amiaza, scoala are obligatia de a oferi o gustare elevilor.
16:05 - Inapoi acasa, Saili joaca hockey cu fratele lui mai mic. Nu exista delincventa, strazile sunt sigure. Cind se lasa seara, Saili si fratele lui, care au invatat sa gateasca la scoala, pregatesc cina pentru parintii lor, daca acestia intirzie la serviciu.
18:30 - Cina si sauna (aceasta, de 3 ori pe saptamina) sunt momentele in care familia se afla impreuna. Se converseaza mult, mai ales despre proiectele copiilor, dorintele, progresele si nevoile lor. Dar in aceeasi masura, se fac si planuri de vacanta pentru toata familia, in comun.
20:15 - Temele si la culcare. Copiii finlandezi au foarte multe teme de casa, desi Saili le termina rapid, intr-o ora sau doua, pentru ca de-abia asteapta sa se urce in pat si sa citeasca Harry Potter in engleza. Pentru Saili, scoala este ca un serviciu.
- "Daca un copil doreste sa studieze, poate sa ajunga medic sau judecator sau inginer, chiar daca familia sa este una saraca".
- Educatia fiecarui copil costa statul finlandez 200000 de euro, de la gradinita pina la absolvirea unei universitati. "Sunt banii cel mai bine folositi din impozitele noastre".
- Studentii platesc doar cartile si mincarea (2.50 euro la restaurantul facultatii). Apoi, statul îi ajuta sa se emancipeze dindu-le subventii pentru inchirierea unei locuinte si primul salariu.
- Elevii au un respect total fata de profesori, si se vede in orice moment politetea in relatiile dintre ei. Nu poarta uniforme, dar sunt intotdeauna simplu si corect imbracati si pieptanati.
- Intr-o scoala din centrul capitalei Helsinki, sau dincolo de Cercul Polar, nivelul este acelasi. Sistemul educational nu este elitist si nu urmareste producerea de genii, ci atingerea unui nivel general mediu cit mai inalt.
- Temele sunt sfinte. Si este foarte rau vazut ca un elev sa copieze, chiar si de catre ceilalti elevi. Este de neconceput ca un elev sa scoata o fituica la un examen. Cel care ar face-o ar fi izolat de catre restul de elevi. "De ce sa risti, cind poti sa studiezi?" Pe aceeasi linie, ca adulti, nu-si vor imagina ce este evaziunea fiscala. Nu e de mirare ca Finlanda se afla in fruntea tarilor cu cele mai ridicate statistici de transparenta si cea mai scazuta coruptie publica.
- Presedinta Finlandei, Tarja Halonen, licentiata in Drept si profesoara: "Cind îi cert pe studentii mei, le spun ca irosesc banii contribuabililor".
- Nu exista repetenti, desi nu exista decit o singura oportunitate de a lua un examen, "pentru simplul motiv ca viata insasi nu se traieste decit o singura data". Se studiaza pina cind se ia examenul, dar promovarea in anul urmator este automata.
- "Ziua de lucru" a lui Saili este intensa, de la 8 pina la 3. Orele sunt insa scurte, de 45 de minute. Una dintre recreatii se petrece obligatoriu afara, in aer liber. Se stimuleaza rationamentul critic inaintea memorizarii mecanice. Orele sunt relaxate, cum ar fi cursurile de dansuri de salon, teatru, arta digitala, coafura, arte martiale, hockey, schi de tura, gastronomie, primul ajutor, dulgherie, mecanica sau muzica. Elevii cinta la vioara, chitara electrica sau la ce prefera. Si, inca odata, se incurajeaza gindirea critica si se discuta.
- "Saili inca nu s-a hotarit ce vrea sa faca mai incolo. Chimie, medicina veterinara sau creatie de jocuri video. Il intreb daca este fericit. Fara sa clipeasca, imi raspunde ca da."
Da, dar secretul este altul:Pe la 1600 s-a legiferat ca cine nu stie sa scrie si sa citeasca nu are voie sa faca copii.
Finlanda este, in acelasi timp, si una din tarile cu cele mai ridicate nivele de trai din lume. In urma perioadei de grava recesiune economica din anii '90, guvernul a hotarit sa dedice fonduri importante educatiei, cercetarii si tehnologiei. Rezultatul: in mai putin de 10 ani, Finlanda a trecut pe primele locuri din lume ca bunastare sociala si bogatie.
Exemplul Nokia. La inceput, un sat cu o singura fabrica, de cizme de cauciuc. Apoi, o fabrica de televizoare. In sfirsit, pe baza aliantei dintre patronat si sindicate, se mizeaza pe telefonia celulara. Astazi sunt lideri mondiali, inaintea Germaniei, Japoniei si Statelor Unite.
De ce este atit de obisnuit ca in Finlanda, un adolescent normal sa termine primele 8 clase cu medii excelente, vorbind o engleza perfecta si citind o carte pe saptamina?
07:45 - Saili (15 ani) asteapta autobuzul urban care il va lasa la poarta scolii (nu exista autobuze scolare). Autobuzul trece la fiecare 5 minute. Finlandezii incearca sa-i faca pe fiii lor sa fie independenti de mici. Pe foarte putini dintre ei, parintii lor îi duc cu masina pina la scoala. Biletul este subventionat de catre municipalitate. Conform legii, niciun elev nu poate locui la mai mult de 5 km de scoala. In exterior, instalatiile scolii dau o impresie spartana. Niciun muc de tigara, nicio hirtie pe jos, niciun grafitti pe ziduri.
09:15 - Orele de 45 de minute. Finlandezii mizeaza pe studiile de limba materna, matematica si engleza. 75% dintre materii sunt comune in toata tara. Restul il alege scoala, de acord cu profesorii, parintii si elevii. Orele sunt scurte, intense si, mai ales, foarte participative. In interiorul scolii, curatenia este si mai evidenta. Totul pare recent dat in folosinta. Pe banci si pupitre nu sunt semne, si nu se scrijeleste nimic. Scoala este publica si, bineinteles, gratuita, dar cu instalatii demne de un colegiu "scump" din Spania. Salile de cursuri dispun de ecrane gigant de plasma cu TV in circuit inchis, acvariu de 200 de litri cu pesti tropicali, bucatarie completa, dispozitive audiovizuale, aer conditionat, multe plante. Fiecare doi elevi au cite un calculator. O duzina de masini de cusut in sala de croitorie, aparate de sudura, scule de timplarie, schiuri... O sala de sport acoperita, un auditoriu pentru orele de teatru si o sala de mese cu autoservire. Cartile sunt gratuite, materialul scolar e gratuit, mincarea e gratuita.
12:00 - Mincare calda, nutritiva si gratuita. Saili are o jumatate de ora pentru prinz, la restaurantul scolii. Legea finlandeza obliga ca meniul sa fie gratuit, nutritiv, si cu multe feluri de salate si fructe. Se bea apa sau lapte. Costurile le plateste municipalitatea fiecarui oras. Daca orele se prelungesc pina dupa amiaza, scoala are obligatia de a oferi o gustare elevilor.
16:05 - Inapoi acasa, Saili joaca hockey cu fratele lui mai mic. Nu exista delincventa, strazile sunt sigure. Cind se lasa seara, Saili si fratele lui, care au invatat sa gateasca la scoala, pregatesc cina pentru parintii lor, daca acestia intirzie la serviciu.
18:30 - Cina si sauna (aceasta, de 3 ori pe saptamina) sunt momentele in care familia se afla impreuna. Se converseaza mult, mai ales despre proiectele copiilor, dorintele, progresele si nevoile lor. Dar in aceeasi masura, se fac si planuri de vacanta pentru toata familia, in comun.
20:15 - Temele si la culcare. Copiii finlandezi au foarte multe teme de casa, desi Saili le termina rapid, intr-o ora sau doua, pentru ca de-abia asteapta sa se urce in pat si sa citeasca Harry Potter in engleza. Pentru Saili, scoala este ca un serviciu.
- "Daca un copil doreste sa studieze, poate sa ajunga medic sau judecator sau inginer, chiar daca familia sa este una saraca".
- Educatia fiecarui copil costa statul finlandez 200000 de euro, de la gradinita pina la absolvirea unei universitati. "Sunt banii cel mai bine folositi din impozitele noastre".
- Studentii platesc doar cartile si mincarea (2.50 euro la restaurantul facultatii). Apoi, statul îi ajuta sa se emancipeze dindu-le subventii pentru inchirierea unei locuinte si primul salariu.
- Elevii au un respect total fata de profesori, si se vede in orice moment politetea in relatiile dintre ei. Nu poarta uniforme, dar sunt intotdeauna simplu si corect imbracati si pieptanati.
- Intr-o scoala din centrul capitalei Helsinki, sau dincolo de Cercul Polar, nivelul este acelasi. Sistemul educational nu este elitist si nu urmareste producerea de genii, ci atingerea unui nivel general mediu cit mai inalt.
- Temele sunt sfinte. Si este foarte rau vazut ca un elev sa copieze, chiar si de catre ceilalti elevi. Este de neconceput ca un elev sa scoata o fituica la un examen. Cel care ar face-o ar fi izolat de catre restul de elevi. "De ce sa risti, cind poti sa studiezi?" Pe aceeasi linie, ca adulti, nu-si vor imagina ce este evaziunea fiscala. Nu e de mirare ca Finlanda se afla in fruntea tarilor cu cele mai ridicate statistici de transparenta si cea mai scazuta coruptie publica.
- Presedinta Finlandei, Tarja Halonen, licentiata in Drept si profesoara: "Cind îi cert pe studentii mei, le spun ca irosesc banii contribuabililor".
- Nu exista repetenti, desi nu exista decit o singura oportunitate de a lua un examen, "pentru simplul motiv ca viata insasi nu se traieste decit o singura data". Se studiaza pina cind se ia examenul, dar promovarea in anul urmator este automata.
- "Ziua de lucru" a lui Saili este intensa, de la 8 pina la 3. Orele sunt insa scurte, de 45 de minute. Una dintre recreatii se petrece obligatoriu afara, in aer liber. Se stimuleaza rationamentul critic inaintea memorizarii mecanice. Orele sunt relaxate, cum ar fi cursurile de dansuri de salon, teatru, arta digitala, coafura, arte martiale, hockey, schi de tura, gastronomie, primul ajutor, dulgherie, mecanica sau muzica. Elevii cinta la vioara, chitara electrica sau la ce prefera. Si, inca odata, se incurajeaza gindirea critica si se discuta.
- "Saili inca nu s-a hotarit ce vrea sa faca mai incolo. Chimie, medicina veterinara sau creatie de jocuri video. Il intreb daca este fericit. Fara sa clipeasca, imi raspunde ca da."
Da, dar secretul este altul:Pe la 1600 s-a legiferat ca cine nu stie sa scrie si sa citeasca nu are voie sa faca copii.
11 feb. 2011
continua haosul dirijat de catre MECTS
Mult asteptatele dispozitii tranzitorii condamna navetistii, pensionarii si invatatorii/educatorii care a finalizat o facultate.
Din 9 februarie nu se mai poate plati naveta, nici macar in unitatile in care se facea acest lucru (cu exceptia celor conexe unde se mai poate). (am scris AICI). Adresa FSLI catre MECTS cu privire la decontarea navetei o gasiti AICI
Din 9 februarie colegii care a primit continuitate risca sa fie pensionati cu 31 august. Art. 11. — (1) Personalul didactic de predare, de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar care indeplineste varsta de pensionare pe parcursul anului scolar 2010—2011 se pensioneaza la data incheierii anului scolar.
Din 1 septembrie se aplica prevederile art. 248 alin. (4) absolventilor liceelor pedagogice, ai scolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor scoli echivalente, incadrati in invatamantul prescolar si primar. Adica o noua amanare.
Singura veste buna este cea legata de colegii cu gradul I si 25 de ani vechime..dar si pentru acestia doar pana in 1 septembrie.
Din nou procese peste procese si certitudinea ca MECTS nu are intentia de a clarifica lcrurile in sistem...Oare de ce?
Stare de nemltumire generala, insa lipsa de reactie.... Pana cand?
Din 9 februarie nu se mai poate plati naveta, nici macar in unitatile in care se facea acest lucru (cu exceptia celor conexe unde se mai poate). (am scris AICI). Adresa FSLI catre MECTS cu privire la decontarea navetei o gasiti AICI
Din 9 februarie colegii care a primit continuitate risca sa fie pensionati cu 31 august. Art. 11. — (1) Personalul didactic de predare, de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar care indeplineste varsta de pensionare pe parcursul anului scolar 2010—2011 se pensioneaza la data incheierii anului scolar.
Din 1 septembrie se aplica prevederile art. 248 alin. (4) absolventilor liceelor pedagogice, ai scolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor scoli echivalente, incadrati in invatamantul prescolar si primar. Adica o noua amanare.
Singura veste buna este cea legata de colegii cu gradul I si 25 de ani vechime..dar si pentru acestia doar pana in 1 septembrie.
Din nou procese peste procese si certitudinea ca MECTS nu are intentia de a clarifica lcrurile in sistem...Oare de ce?
Stare de nemltumire generala, insa lipsa de reactie.... Pana cand?
10 feb. 2011
Aplicarea LEN- Dispozitii tranzitorii-publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104, din 9 februarie 2011
Ordinul MECTS nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant
10 Februarie 2011
Ordinul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104, din 9 februarie 2011.
In conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul art. 361 alin. (6) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011,
ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. — Pana la elaborarea metodologiilor pentru punerea in aplicare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, in invatamantul preuniversitar se aplica dispozitiile privind organizarea, functionarea sistemului de invatamant si desfasurarea procesului de invatamant aflate sau intrate in vigoare la inceputul si pe parcursul anului scolar 2010—2011.
Art. 2. — Pana la elaborarea metodologiilor pentru punerea in aplicare a Legii nr. 1/2011, calendarul de desfasurare a examenelor nationale, calendarul de desfasurare a admiterii in clasa a IX-a si graficul examenelor de certificare a competentelor profesionale se aproba anual, prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art. 3. — Pana la elaborarea metodologiilor pentru punerea in aplicare a Legii nr. 1/2011, in invatamantul superior se aplica dispozitiile privind organizarea, desfasurarea si functionarea sistemului de invatamant aflate sau intrate in vigoare la inceputul si pe parcursul anului universitar 2010—2011.
Art. 4. — Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite instructiuni pentru buna desfasurare a procesului instructiv-educativ.
Art. 5. — Se aproba masurile tranzitorii privind invatamantul preuniversitar prevazute in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 6. — Se aproba masurile tranzitorii privind invatamantul superior prevazute in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7. — Directiile generale, directiile de specialitate din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, unitatile de invatamant si institutiile de invatamant superior duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucuresti, 9 februarie 2011.
Nr. 3.753.
Anexa nr. 1 - Masuri tranzitorii privind invatamantul preuniversitar
Art. 1. — Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului asigura fondurile necesare pentru acordarea bursei scolare „Guvernul Romaniei” pana la finalizarea ciclului gimnazial de catre elevii carora li s-a acordat bursa pana la data intrarii in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011.
Art. 2. — Planurile-cadru si programele scolare pentru invatamantul preuniversitar aprobate pana la inceputul si pe parcursul anului scolar 2010—2011 raman valabile pana la modificarea curriculumului national. Calendarul de intrare in vigoare a noului curriculum se stabileste prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art. 3. — In sistemul national de invatamant, unitatile de invatamant de stat dobandesc personalitate juridica in conditiile prevazute la art. 19 si art. 45 alin. (5) si (6) din Legea nr. 1/2011, incepand cu anul scolar 2011—2012.
Art. 4. — Pana la intrarea in vigoare a prevederilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, durata studiilor in invatamantul liceal poate fi, dupa caz, de 4 ani sau de 5 ani si este stabilita de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
Art. 5. — Evaluarea prevazuta la art. 74 alin. (2)—(4) din Legea nr. 1/2011 se realizeaza incepand cu anul scolar 2011—2012.
Art. 6. — Evaluarea prevazuta la art. 74 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 se realizeaza incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a V-a in anul scolar 2011—2012.
Art. 7. — Pana la finalizarea stagiului practic de catre prima serie de absolventi ai masterului didactic, conform Legii nr. 1/2011, conditiile de ocupare a functiilor didactice sunt cele prevazute de dispozitiile aflate in vigoare la inceputul anului scolar 2010—2011.
Art. 8. — Pana la finalizarea stagiului practic de catre prima serie de absolventi ai masterului didactic, conform Legii nr. 1/2011, examenul de definitivare in invatamantul preuniversitar se realizeaza conform dispozitiilor aflate in vigoare la inceputul anului scolar 2010—2011.
Art. 9. — Pana la formarea corpului national de experti, ocuparea functiilor de conducere, indrumare si control se poate realiza prin detasare in interesul invatamantului, cu respectarea dispozitiilor aflate sau intrate in vigoare la inceputul si pe parcursul anului scolar 2010—2011.
Art. 10. — (1) Departamentele pentru pregatirea personalului didactic isi continua activitatea pana la sfarsitul anului universitar 2011—2012.
2) Modulul 1 al departamentului pentru pregatirea personalului didactic intra in lichidare incepand cu anul
universitar 2011—2012.
(3) Inmatricularea la modulul 2 se face si in anul universitar 2011—2012, acesta intrand in lichidare incepand cu anul universitar 2012—2013.
Art. 11. — (1) Personalul didactic de predare, de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar care indeplineste varsta de pensionare pe parcursul anului scolar 2010—2011 se pensioneaza la data incheierii anului scolar.
(2) Pensionarea personalului didactic, de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar se poate face si in timpul anului scolar, cu aprobarea consiliului de administratie al unitatii de invatamant, respectiv a inspectoratului scolar.
Art. 12. — Directorii si directorii adjuncti din unitatile de invatamant preuniversitar care ocupa functii de presedinte sau vicepresedinte in cadrul unui partid politic, la nivel local, judetean sau national trebuie sa opteze, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 1/2011, pentru functia de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar sau pentru functia politica.
Art. 13. — Personalul didactic de predare si de instruire practica cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, beneficiaza de reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal pana la sfarsitul anului scolar 2010—2011.
Art. 14. — Prevederile art. 248 alin. (4) din Legea nr. 1/2011 se aplica, incepand cu data de 1 septembrie 2011, absolventilor liceelor pedagogice, ai scolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor scoli echivalente, incadrati in invatamantul prescolar si primar.
Art. 15. — Prevederile art. 253 din Legea nr. 1/2011 se aplica in conformitate cu instructiunile pentru punerea in aplicare a acestuia emise de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
varianta Monitorul Oficial AICI
10 Februarie 2011
Ordinul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104, din 9 februarie 2011.
In conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul art. 361 alin. (6) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011,
ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. — Pana la elaborarea metodologiilor pentru punerea in aplicare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, in invatamantul preuniversitar se aplica dispozitiile privind organizarea, functionarea sistemului de invatamant si desfasurarea procesului de invatamant aflate sau intrate in vigoare la inceputul si pe parcursul anului scolar 2010—2011.
Art. 2. — Pana la elaborarea metodologiilor pentru punerea in aplicare a Legii nr. 1/2011, calendarul de desfasurare a examenelor nationale, calendarul de desfasurare a admiterii in clasa a IX-a si graficul examenelor de certificare a competentelor profesionale se aproba anual, prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art. 3. — Pana la elaborarea metodologiilor pentru punerea in aplicare a Legii nr. 1/2011, in invatamantul superior se aplica dispozitiile privind organizarea, desfasurarea si functionarea sistemului de invatamant aflate sau intrate in vigoare la inceputul si pe parcursul anului universitar 2010—2011.
Art. 4. — Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite instructiuni pentru buna desfasurare a procesului instructiv-educativ.
Art. 5. — Se aproba masurile tranzitorii privind invatamantul preuniversitar prevazute in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 6. — Se aproba masurile tranzitorii privind invatamantul superior prevazute in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7. — Directiile generale, directiile de specialitate din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, unitatile de invatamant si institutiile de invatamant superior duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucuresti, 9 februarie 2011.
Nr. 3.753.
Anexa nr. 1 - Masuri tranzitorii privind invatamantul preuniversitar
Art. 1. — Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului asigura fondurile necesare pentru acordarea bursei scolare „Guvernul Romaniei” pana la finalizarea ciclului gimnazial de catre elevii carora li s-a acordat bursa pana la data intrarii in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011.
Art. 2. — Planurile-cadru si programele scolare pentru invatamantul preuniversitar aprobate pana la inceputul si pe parcursul anului scolar 2010—2011 raman valabile pana la modificarea curriculumului national. Calendarul de intrare in vigoare a noului curriculum se stabileste prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art. 3. — In sistemul national de invatamant, unitatile de invatamant de stat dobandesc personalitate juridica in conditiile prevazute la art. 19 si art. 45 alin. (5) si (6) din Legea nr. 1/2011, incepand cu anul scolar 2011—2012.
Art. 4. — Pana la intrarea in vigoare a prevederilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, durata studiilor in invatamantul liceal poate fi, dupa caz, de 4 ani sau de 5 ani si este stabilita de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
Art. 5. — Evaluarea prevazuta la art. 74 alin. (2)—(4) din Legea nr. 1/2011 se realizeaza incepand cu anul scolar 2011—2012.
Art. 6. — Evaluarea prevazuta la art. 74 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 se realizeaza incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a V-a in anul scolar 2011—2012.
Art. 7. — Pana la finalizarea stagiului practic de catre prima serie de absolventi ai masterului didactic, conform Legii nr. 1/2011, conditiile de ocupare a functiilor didactice sunt cele prevazute de dispozitiile aflate in vigoare la inceputul anului scolar 2010—2011.
Art. 8. — Pana la finalizarea stagiului practic de catre prima serie de absolventi ai masterului didactic, conform Legii nr. 1/2011, examenul de definitivare in invatamantul preuniversitar se realizeaza conform dispozitiilor aflate in vigoare la inceputul anului scolar 2010—2011.
Art. 9. — Pana la formarea corpului national de experti, ocuparea functiilor de conducere, indrumare si control se poate realiza prin detasare in interesul invatamantului, cu respectarea dispozitiilor aflate sau intrate in vigoare la inceputul si pe parcursul anului scolar 2010—2011.
Art. 10. — (1) Departamentele pentru pregatirea personalului didactic isi continua activitatea pana la sfarsitul anului universitar 2011—2012.
2) Modulul 1 al departamentului pentru pregatirea personalului didactic intra in lichidare incepand cu anul
universitar 2011—2012.
(3) Inmatricularea la modulul 2 se face si in anul universitar 2011—2012, acesta intrand in lichidare incepand cu anul universitar 2012—2013.
Art. 11. — (1) Personalul didactic de predare, de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar care indeplineste varsta de pensionare pe parcursul anului scolar 2010—2011 se pensioneaza la data incheierii anului scolar.
(2) Pensionarea personalului didactic, de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar se poate face si in timpul anului scolar, cu aprobarea consiliului de administratie al unitatii de invatamant, respectiv a inspectoratului scolar.
Art. 12. — Directorii si directorii adjuncti din unitatile de invatamant preuniversitar care ocupa functii de presedinte sau vicepresedinte in cadrul unui partid politic, la nivel local, judetean sau national trebuie sa opteze, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 1/2011, pentru functia de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar sau pentru functia politica.
Art. 13. — Personalul didactic de predare si de instruire practica cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, beneficiaza de reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal pana la sfarsitul anului scolar 2010—2011.
Art. 14. — Prevederile art. 248 alin. (4) din Legea nr. 1/2011 se aplica, incepand cu data de 1 septembrie 2011, absolventilor liceelor pedagogice, ai scolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor scoli echivalente, incadrati in invatamantul prescolar si primar.
Art. 15. — Prevederile art. 253 din Legea nr. 1/2011 se aplica in conformitate cu instructiunile pentru punerea in aplicare a acestuia emise de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
varianta Monitorul Oficial AICI
9 feb. 2011
Metodologie unica de calcul salarial...Abuzurile MECTS sunt sustinute de catre Inspectoratele scolare
Daca AICI am spus de excesul de zel a ISJ Maramures, iata ca se dovedeste ca a fost adevarat.
Ca un soldat disciplina, ISJ continua aceasta supunere oarba.
Ministerul a emis o metodologie de calcul a salariilor pe care o gasiti AICI EDUSAL
Metodologie care ar trebui sa plece de la aplicarea L221 asa cum a aratat si FSLI in SCRISOAREA DESCHISA CATRE MINISTRU
Cat costa acest program si cine il plateste inca nu stim, insa stim ca lunar sunt chemati la raport atat directorii cat si cei care raspund de salarii.
Ineptiile din metodologie va las pe dvs sa le identificati
Eu voi arunca o privire noaptea aceasta...
Ca un soldat disciplina, ISJ continua aceasta supunere oarba.
Ministerul a emis o metodologie de calcul a salariilor pe care o gasiti AICI EDUSAL
Metodologie care ar trebui sa plece de la aplicarea L221 asa cum a aratat si FSLI in SCRISOAREA DESCHISA CATRE MINISTRU
Cat costa acest program si cine il plateste inca nu stim, insa stim ca lunar sunt chemati la raport atat directorii cat si cei care raspund de salarii.
Ineptiile din metodologie va las pe dvs sa le identificati
Eu voi arunca o privire noaptea aceasta...
Experimentul LEN începe astăzi, 9 februarie 2011
Ministrul Educaţiei, Daniel Petru Funeriu, a început de astăzi să coordoneze marele experiment numit Legea Educaţiei Naţionale, transformându-ne pe noi toţi- profesori, elevi, părinţi- în simplii cobai de laborator.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia că ziua de 9 februarie 2011, în care intră în vigoare Legea Educaţiei Naţionale, este momentul în care se pune în aplicare planul de “reformare”, care în opinia noastră va duce la distrugerea iremediabilă a sistemului de educaţie. Vă dăm câteva argumente:
- reducerea a 15.000 de posturi, începând cu acest an;
- modificarea ciclurilor de învăţământ, fără asigurarea infrastructurii necesare iar cei care vor absolvi 9 clase vor fi aruncaţi pe piaţa muncii, ca muncitori necalificaţi;
- concursul de titularizare la nivelul şcolii va provoca haos în sistem;
- reducerea drastică a veniturilor cadrelor didactice navetiste prin nedecontarea cheltuielilor de transport;
- minimalizarea rolului cadrelor didactice în luarea deciziilor majore privind procesul instructiv-educativ, din cauza structurii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
Ţinând cont de responsabilitatea pe care o avem faţă de membrii noştri, cerem ministrului Educaţiei, Daniel Petru Funeriu, să participe la discuţii cu membrii Biroului Operativ al federaţiei noastre, aşa cum i-am mai solicitat într-o adresă oficială. Totodată, F.S.L.I. îi va cere preşedintelui Traian Băsescu să participe la o întâlnire cu membrii Biroului Operativ pentru a-i prezenta neregulile din sistem. Îi vom solicita preşedintelui Traian Băsescu să medieze conflictul existent între Guvern şi salariaţii din învăţământ, ca urmare a neaplicării unitare a hotărârilor judecătoreşti privind majorarea salarială prevăzută în Legea 221/2008.
Vă reamintim că federaţia noastră a hotărât să iniţieze un proiect legislativ prin care să modifice anumite prevederi din Legea Educaţiei Naţionale, proces care este în plină desfăşurare. Totodată, i-am cerut premierului Emil Boc să emită un act normativ prin care să reglementeze aplicarea unitară a Legii 221/2008, ţinând cont că majoritatea sindicatelor au obţinut în instanţă aplicarea acestei legi. Între timp, membrii de sindicat sunt consultaţi în legătură cu formele de protest la care vor recurge.
Comunicat FSLI
SCRISOARE DESCHISA FSLI
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia că ziua de 9 februarie 2011, în care intră în vigoare Legea Educaţiei Naţionale, este momentul în care se pune în aplicare planul de “reformare”, care în opinia noastră va duce la distrugerea iremediabilă a sistemului de educaţie. Vă dăm câteva argumente:
- reducerea a 15.000 de posturi, începând cu acest an;
- modificarea ciclurilor de învăţământ, fără asigurarea infrastructurii necesare iar cei care vor absolvi 9 clase vor fi aruncaţi pe piaţa muncii, ca muncitori necalificaţi;
- concursul de titularizare la nivelul şcolii va provoca haos în sistem;
- reducerea drastică a veniturilor cadrelor didactice navetiste prin nedecontarea cheltuielilor de transport;
- minimalizarea rolului cadrelor didactice în luarea deciziilor majore privind procesul instructiv-educativ, din cauza structurii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
Ţinând cont de responsabilitatea pe care o avem faţă de membrii noştri, cerem ministrului Educaţiei, Daniel Petru Funeriu, să participe la discuţii cu membrii Biroului Operativ al federaţiei noastre, aşa cum i-am mai solicitat într-o adresă oficială. Totodată, F.S.L.I. îi va cere preşedintelui Traian Băsescu să participe la o întâlnire cu membrii Biroului Operativ pentru a-i prezenta neregulile din sistem. Îi vom solicita preşedintelui Traian Băsescu să medieze conflictul existent între Guvern şi salariaţii din învăţământ, ca urmare a neaplicării unitare a hotărârilor judecătoreşti privind majorarea salarială prevăzută în Legea 221/2008.
Vă reamintim că federaţia noastră a hotărât să iniţieze un proiect legislativ prin care să modifice anumite prevederi din Legea Educaţiei Naţionale, proces care este în plină desfăşurare. Totodată, i-am cerut premierului Emil Boc să emită un act normativ prin care să reglementeze aplicarea unitară a Legii 221/2008, ţinând cont că majoritatea sindicatelor au obţinut în instanţă aplicarea acestei legi. Între timp, membrii de sindicat sunt consultaţi în legătură cu formele de protest la care vor recurge.
Comunicat FSLI
SCRISOARE DESCHISA FSLI
7 feb. 2011
LEN modificata prin Ordonanta ? Apar dispozitiile tranzitorii?
Asa cum am anticipat cu patru saptamani in urma, Legea Educatiei Nationale (LEN) ce urmeaza sa fie aplicata din 9 februarie 2011, va trebui modificata prin Ordonanta deoarece aumite prevederi nu pot fi puse in practica.
Daca maine nu apar dispozitiile tranzitorii (de care tot amintesc oficialii ministerului) e clar ca in prima sedinta de Guvern se pregateste ceva.
Lipsa de transparenta a MECTS este cat se poate de crasa in acest moment. Inca o dovada a faptului ca legea nu a fost gandita ci facuta la viteza..
Intreag corpul profesoral este in deruta dar guvernantii nu sunt interesanti...
Pe langa salariile diminuate cu 1 ianuarie 2011, desi PUTEREA sustine ca se "majoreaza cu 15%", problema aplicarii LEN naste multa tensiune in sala profesorala.
Poate domnul ministru asteapta sa "sopteasca" secretarul de stat ceva pe tema aceasta...
Daca maine nu apar dispozitiile tranzitorii (de care tot amintesc oficialii ministerului) e clar ca in prima sedinta de Guvern se pregateste ceva.
Lipsa de transparenta a MECTS este cat se poate de crasa in acest moment. Inca o dovada a faptului ca legea nu a fost gandita ci facuta la viteza..
Intreag corpul profesoral este in deruta dar guvernantii nu sunt interesanti...
Pe langa salariile diminuate cu 1 ianuarie 2011, desi PUTEREA sustine ca se "majoreaza cu 15%", problema aplicarii LEN naste multa tensiune in sala profesorala.
Poate domnul ministru asteapta sa "sopteasca" secretarul de stat ceva pe tema aceasta...
6 feb. 2011
Excesul de zel al ISJ Maramures confirmat de MFP
Am scris AICI despre excesul unui inspector care abuzeaza de lege, in ceea ce priveste salarizarea personalului din invatamant.
Raspunsul pe care l-am facut catre inspectorat este AICI
In sprijinul celor spuse de mine vine adresa MFP transmisa de colegul de partid a inspectorului scolar general.
Observ ca este o dorinta acerba a celor din ISJ-uri sa faca salarizarea personalului din invatamant pe de o parte iar pe de alta parte sustin in instanta ca nu sunt angajatorii personalului sin invatamant.
Daca tot doresc sa fie angajatori eu le propun sa plateasca direct de la MECTS salariile celor din invatmant si sa nu stam la mana unor consilii locale care pot sa creeze probleme in salarizare.
Raspunsul pe care l-am facut catre inspectorat este AICI
In sprijinul celor spuse de mine vine adresa MFP transmisa de colegul de partid a inspectorului scolar general.
Observ ca este o dorinta acerba a celor din ISJ-uri sa faca salarizarea personalului din invatamant pe de o parte iar pe de alta parte sustin in instanta ca nu sunt angajatorii personalului sin invatamant.
Daca tot doresc sa fie angajatori eu le propun sa plateasca direct de la MECTS salariile celor din invatmant si sa nu stam la mana unor consilii locale care pot sa creeze probleme in salarizare.
5 feb. 2011
LEN si umilirea cadrului didactic
Am postat multe aspecte in defavoarea cadrului didactic care apar prin aceasta lege.
Azi o sa ma opresc asupra decontarii navetei si a celor 50% pentru cele 6 calatorii pe calea ferata.
Chiar daca naveta era decontata numai in unele unitati scolare totusi era sansa sa se castige in instanta acest drept.
Acum legea nu mai prevede acest drept de decontare a navetei. Este doar articolul 105 alin 2 din lege care spune ca in finantarea complementara care se asigura din bugetele locale "cheltulieli pentru naveta cadrelor didactice, conform legii"
DAR LEGEA NU MAI EXISTA...deci nici decontarea
Referitor la 50% pentru cele 6 calatorii..acest drept a fost sters definitiv prin aceasta lege.
Nu sunt interesati domnii guvernati de conditia navetistului din Romania...
Multi dascali navetisti isi dramuiesc si ultimul banut iar politicienii se plimba cu gondola...
Efectul pe termen lung al acestor masuri..o scadere a calitatii corpului profesoral , mai ales in localitatile izolate...
Azi o sa ma opresc asupra decontarii navetei si a celor 50% pentru cele 6 calatorii pe calea ferata.
Chiar daca naveta era decontata numai in unele unitati scolare totusi era sansa sa se castige in instanta acest drept.
Acum legea nu mai prevede acest drept de decontare a navetei. Este doar articolul 105 alin 2 din lege care spune ca in finantarea complementara care se asigura din bugetele locale "cheltulieli pentru naveta cadrelor didactice, conform legii"
DAR LEGEA NU MAI EXISTA...deci nici decontarea
Referitor la 50% pentru cele 6 calatorii..acest drept a fost sters definitiv prin aceasta lege.
Nu sunt interesati domnii guvernati de conditia navetistului din Romania...
Multi dascali navetisti isi dramuiesc si ultimul banut iar politicienii se plimba cu gondola...
Efectul pe termen lung al acestor masuri..o scadere a calitatii corpului profesoral , mai ales in localitatile izolate...
2 feb. 2011
Secretarul de stat "sopteste din nou"...de aceasta data pe tema Distinctiilor Gheorghe Lazar
Am scris la un moment dat de despre MINCIUNILE MINISTRULUI FUNERIU LEGATE DE DISTINCTIILE GHEORGHE LAZAR
Se pare ca am avut mare dreptate din moment ce am primit raspunsul de la secretarul de stat pe aceeasi tema
Va las pe fiecare dintre dumneavoastra sa decideti ce si cine ne conduce.
P.S. Prin Legea Educatie Nationale se va acorda in limita a 1% din numarul posturilor didactice. Cand? La anul si la multi ani....
Se pare ca am avut mare dreptate din moment ce am primit raspunsul de la secretarul de stat pe aceeasi tema
Va las pe fiecare dintre dumneavoastra sa decideti ce si cine ne conduce.
P.S. Prin Legea Educatie Nationale se va acorda in limita a 1% din numarul posturilor didactice. Cand? La anul si la multi ani....
1 feb. 2011
ISJ Maramures continua diminuarea salariilor
Dupa ce ISJ Maramures nu a dorit negocierea CCM la nivel de judet, asistam la un nou abuz al inspectoratului care printr-o nota
cere statele de plata si reduce sporurile de conditii penibile si periculoase.
SLIMM a cerut ISJMM explicatii pe aceasta tema iar daca sporurile de 10% si 15% nu vor fi mentinute nu ne ramane decat declansarea unor forme de protest.
Iar calculul in baza ordinului 1350 din 2007
Vom incepe marti saptamana viitoare cand toti navetistii si tot personalul nedidactic va fi invitat sa se alature.
Daca nu se rezolva problema celor cu gradul I si 25 de ani vechime de marti vom avea si reduceri de personal deci numarul nemultumitilor va creste.
cere statele de plata si reduce sporurile de conditii penibile si periculoase.
SLIMM a cerut ISJMM explicatii pe aceasta tema iar daca sporurile de 10% si 15% nu vor fi mentinute nu ne ramane decat declansarea unor forme de protest.
Iar calculul in baza ordinului 1350 din 2007
Vom incepe marti saptamana viitoare cand toti navetistii si tot personalul nedidactic va fi invitat sa se alature.
Daca nu se rezolva problema celor cu gradul I si 25 de ani vechime de marti vom avea si reduceri de personal deci numarul nemultumitilor va creste.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Postări populare
-
1. Activitatea didactică .... 630 ore (18 ore x 35 săpt. = 630 ore) 2. Transport către diverse activităţi obligatorii (cercuri pedagogice...
-
Calculator *rezultatele calculatorului au caracter orientativ si se aplica pentru cadrele didactice cu peste 6 ani vechime în învățământ
-
Rugaminte pentru cei care aveti particularitati: un email pe fsli@fsli.ro pentru a va raspunde oficial conducerea FSLI. Multumesc pentru int...
-
Metodologia de miscare de personal 2012-2013 o puteti descarca de AICI pentru cei care nu reusesc se poate descurca de pe www.slimm.ro
-
Anexă la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6239/14.11.2012 METODOLOGIA - CADRU PRIVIND MOBILITATEA P...
-
Gasiti cateva modele pentru subiectele de la examenul de titularizare 2012 AICI Pana la inceputul saptamanii viitoare vor mai aparea si alt...
-
O R D I N pentru modificarea şi completarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în ...
-
" Art. 277.(1) Copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la con...