21 apr. 2010

Scrisoare deschisa Liga Sindicatelor din Invatamant Salaj

Stimate colege, stimati colegi !

Ne aflam azi in situatia in care Guvernul Romaniei incearca cu obstinatie destructurarea invatamantului romanesc. Subfinantarea cronica a sistemului educational pe toate segmentele acestuia, de la cheltuieli de personal, pana la investitii si dotari, reducerile de personal fara precedent, politizarea conducerilor unitatilor de invatamant, anularea majoritatii drepturilor prevazute de legislatia in vigoare si de contractele colective de munca,refuzul renegocierii Contractului Colectiv de Munca la nivel national, refuzul de a negocia si de a tine cont de propunerile salariatilor din invatamant la proiectul Legii Educatiei, sunt numai cateva din actiunile concertate ale unor institutii ale statului impotriva personalului din invatamant.

Va vom reaminti numai cateva din loviturile succesive pe care actualul guvern le-a aplicat sau incearca sa le aplice salariatilor din sistemul educational :

-reducerea de personal efectuata in toamna anului 2009 si cea propusa incepand cu 1 septembrie 2010, reprezinta cumulat aproape 10% din totalul personalului. Prin cresterea efectivelor claselor de inceput de ciclu de invatamant, in urmatorii patru ani se va reduce suplimentar numarul de posturi cu aproximativ 6 %.Prin cresterea normelor personalului didactic cu gradul I si peste 25 de ani vechime (care reprezinta aproximativ 30% din totalul personalului), numarul de posturi didactice se va reduce cu inca 3,4%.Scaderea numarului de ore saptamanale din planurile de invatamant, disparitia activitatii pe grupe, a claselor step by step, impreuna cu celelalte masuri preconizate a se lua, pot duce la disparitia in urmatorii ani a aproximativ 80 000 de posturi in sistemul national de invatamant;
-disparitia titularizarii in invatamant si titularizarea pe post este una din cele mai grele lovituri pentru personalul din unitatile de invatamant. Ea poate duce la subiectivitate in angajari si concedieri ale personalului didactic, in conditiile in care decizia privind incetarea contractului de munca se ia de catre consiliul de administratie, format din doar 1/3 salariati ai scolii si 2/3 reprezentanti ai consiliului local si ai parintilor, iar presedintele consiliului de administratie nu poate fi directorul unitatii;
-finantarea de baza de la bugetul de stat urmeaza sa se faca in limitele acelorasi sume, atat pentru invatamantul de stat cat si pentri cel privat care se adreseaza unor categorii favorizate, stimuland, asa cum s-a intamplat in invatamantul superior, aparitia unor unitati de invatamant privilegiate din punct de vedere financiar, cu toate consecintele existentei unui astfel de sistem de invatamant;
-cresterea varstei de pensionare in sistemul educational, reprezinta si ea, una din loviturile ce urmeaza a fi aplicate salariatilor din invatamant. Obligarea acelora dintre colegii nostri carora timpul petrecut la catedra si uzura fizica si psihica pe care le implica specificul activitatii ii obliga la pensionare anticipata, nu va face decat sa arunce o noua pata asupra sistemului de invatamant;
-modificarea structurii ciclurilor de invatamant, in lipsa unui studiu de impact fundamentat, va duce la noi bulversari in sistemul educational si va creea dezechilibre greu de solutionat , fara a duce la rezultatele iluzorii preconizate de sustinatorii noului sistem;
-alocarile financiare “per capita”catre unitatile de invatamant au dus deja , in lipsa factorilor de corectie, la o subfinantare cronica a cheltuielilor de personal si la imposibilitatea platii salariilor in a doua jumatate a anului, dovedind diletantismul din minister si lipsa fundamentarii sumelor propuse spre alocare diferitelor tipuri de unitati de invatamant;
-discriminarea unor categorii de absolventi ai invatamantului superior la incadrarea ca profesori cu studii superioare, in invatamantul prescolar si primar reprezinta o alta lovitura aplicata,de aceasta data, acestor categorii de salariati;
-plata ca personal calificat ,in mediul rural, a personalului didactic doar in conditiile asigurarii a cel putin 2/3 din catedra in specializarile de pe diplomele de studii, va duce la plata multor colegi din mediul rural ca personal necalificat;
-refuzul negocierii C.C.M. la nivel national si refuzul platii drepturilor negociate in contractele colective de munca, duc la o scadere drastica a salariilor personalului nedidactic si didactic auxiliar din invatamant;
-lipsa de transparenta la elaborarea proiectului Legii Educatiei si refuzul de a tine seama de propunerile facute de catre salariatii din invatamant, indiferent de modul in care au fost inaintate aceste propuneri, individual, prin inspectoratele scolare sau prin intermediul sindicatelor si timpul scurt alocat dezbaterii publice, dovedesc incalcarea grava a principiilor democratice in derularea procesului legislativ;

Fara sa consideram ca am facut o prezentare exhaustiva a multiplelor probleme cu care se confrunta salariatii din sistemul educational romanesc, credem ca motivele declansarii in acest moment si in formele pe care sindicatele din invatamant vi le propun , sunt suficiente !

Va adresam chemarea sa sustineti aceste actiuni in mod solidar, constienti ca orice ezitare in desfasurarea actiunilor noastre va fi interpretata ca un semn de slabiciune !

Nu va lasati amagiti ca, in lipsa unor actiuni energice, vom mai reusi sa indreptam ceva! Faceti apel la parlamentarii din partidele aflate la putere si la cei din opozitie sa sustina,dincolo de interesele de partid, interesele Dumneavoastra, ale celor care i-ati votat. Contactati parlamentarii din partidele aflate la guvernare si spuneti-le ca in Parlamentul Romaniei, ei sunt obligati sa reprezinte si interesele cetatenilor care i-au votat si nu sunt doar o rotita in partidele din care fac parte !


Biroul Operativ al L.S.I. Salaj

Un comentariu:

  1. Substituire și substituit; nevoi sociale vs nevoi sociale de educație

    Nevoile de educație sunt nevoi sociale, constituind de fapt cerințele pe care societatea le formulează față de sistemul educativ, concret comunitatea le formulează față de instituția școlară.
    Nevoile de educație vor genera multe neclarită în sistem, deoarece disputa va fi tot timpul între nevoile sociale și cele educaționale.(este totuși o implicație logică...); ... cum A implică B și B implică inevitabil A,..., concluzia sistemul educativ va fi obligat să se adapteze și mai ales să se radapteze ori de câte ori apar nevoi sociale nesatisfăcute.(vezi forma legii... ciudată lege...). Conform raționamentului legii atunci când societatea în funcționarea ei ar avea disfuncționalități, dezechilibre între diferite sectoare, atunci și EDUCAȚIA va fi schimbată.
    Astfel, EDUCAȚIA va perpetua și ea dezechilibrele din sfera socialului și le va amplifica.
    Deci: EDUCAȚIA va fi un substitut al schimbărilor sociale care vor surveni în societatea românească.
    Întrebare mea adresată guvernanților: Dacă neconcordanțele între educație și social se vor amplifica, pe care din cele două ar trebui să o schimbăm???
    ( ... cum massmedia manipulează la greu, atunci cu certitudine Educația se face vinovată de toate relele societății...)
    Confuzia legii este între:
    - nevoi sociale;
    - nevoi sociale de educație...

    vezi: Apel național pt rescrierea Legii Educației Naționale în regim de urgență.
    http://forum.portal.edu.ro/index.php?showtopic=126751
    --------------------
    ...amendarea ipocriziei si demascarea autocratiei, intr-o societate in care reflexele superficialitatii, si ridicolul modifica deja structura firii umane...
    vezi:

    http://www.petitieonline.ro/petitie/apel_n...-p25985058.html
    http://www.petitieonline.ro/petitie/protes...-p02225042.html
    dacă ești de acord semnează și promovează petițiile
    vezi și:
    http://gabrielnicolaeteodorescu.wordpress.com
    http://fiz-edu.time2forum.net/

    RăspundețiȘtergere

Postări populare