Asociaţia Profesorilor de Istorie din România
protestează asupra eliminării orelor de istorie din orarul elevilor de clasa a XII-a care învaţă la filiera tehnologică.
În epoca contemporană istoria constituie un instrument prin excelenţă de menţinerea identităţii naţionale, de cultivare a spiritului cetăţeniei democratice, europene.
În anii din urmă istoria, ca obiect de studiu în şcoală în România, a constituit şi încă constituie ţinta a nenumărate atacuri, de cel mai multe ori politice, pornite fără nici un motiv plauzibil. Fără o consultare a specialiştilor în domeniu, fără o analiză prealabilă, planurile-cadru şi mai ales, numărul de ore, în care istoria este predată în şcoala românească, a scăzut dramatic.
După numeroase eforturi, istoria se predă în şcolile din România, începând din anii 1999-2000 şi până astăzi, lucru foarte apreciat de forurile internaţionale, pe teme şi direcţii de studiu, pe baza competenţelor generale şi în conformitate cu cele mai înaintate criterii europene, prevăzute de Recomandarea No. 18/2001 a Consiliului de Miniştri ai Consiliului Europei, care subliniază importanţa studierii istoriei la toate nivelele de învăţământ şi cere guvernelor semnatare al Convenţiei Culturale Europene să acorde o atenţie deosebită predării istoriei. România este unul dintre iniţiatorii acestei recomandări europene.
Istoria ca obiect de studiu se predă astăzi, la toate nivelele de educaţie liceală, clasele IX-XII. Abordarea istoriei se face într-un cadru foarte larg, integrând istoria naţională în context european.
Recent, predarea istoriei românilor este serios afectată printr-o simplă decizie a conducerii Ministerului Educaţiei Cercetării şi Tineretului. Prin Anexa no. 4 la Ordinul 3310/2.03.2009, privind planurile-cadru la liceele tehnologice, sub pretextul reducerii la 30 ore pe săptămână a orarului elevilor de liceu, Istoria Românilor a fost ştearsă, pur şi simplu, de la clasa a XII-a de la liceele tehnologice, fără nici o explicaţie care să aibă legătură cu finalităţile ciclului liceal de învăţământ sau cu abordarea coerentă a disciplinelor incluse în curriculumul naţional.
În condiţiile în care Istoria Românilor (de la romanitate, până la perioada comunistă) reprezenta 80% din conţinutul disciplinei pentru clasa a XII-a, credem că eliminarea acestei discipline din planul-cadru de învăţământ reprezintă un gest, absolut funest, cu consecinţe greu de precizat, din care totuşi se întrevăd, între altele, lipsirea elevilor de cunoaşterea propriei istorii, afectarea statutului istoriei ca disciplină de bacalaureat şi a profesorilor titulari sub normă.
Aflând că nimeni dintre cei direct interesaţi - inspectorul general de specialitate din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, profesorii din ţară, Comisia de Istorie de pe lângă Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării nu a fost consultaţi şi deoarece nu s-a oferit nici o explicaţie plauzibilă, Biroul de Conducere al Asociaţiei Profesorilor de Istorie din România-APIR-Clio protestează asupra acestei decizii de neînţeles şi solicită conducerii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării să revină deîndată asupra acestei decizii.
În actualele condiţii Istoria Românilor se mai studiază doar la filiera teoretică şi vocaţională, unde, în funcţie de profiluri şi specializări, se studiază din trunchiul comun, de la o oră pe săptămână (teoretic, profilul real), la 3 ore pe săptămână (doar la profilul teoretic – clasele de ştiinţe sociale).
Biroul de Conducere al APIR Clio
10.03.2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
1. Activitatea didactică .... 630 ore (18 ore x 35 săpt. = 630 ore) 2. Transport către diverse activităţi obligatorii (cercuri pedagogice...
-
Calculator *rezultatele calculatorului au caracter orientativ si se aplica pentru cadrele didactice cu peste 6 ani vechime în învățământ
-
Rugaminte pentru cei care aveti particularitati: un email pe fsli@fsli.ro pentru a va raspunde oficial conducerea FSLI. Multumesc pentru int...
-
Metodologia de miscare de personal 2012-2013 o puteti descarca de AICI pentru cei care nu reusesc se poate descurca de pe www.slimm.ro
-
Anexă la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6239/14.11.2012 METODOLOGIA - CADRU PRIVIND MOBILITATEA P...
-
Gasiti cateva modele pentru subiectele de la examenul de titularizare 2012 AICI Pana la inceputul saptamanii viitoare vor mai aparea si alt...
-
O R D I N pentru modificarea şi completarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în ...
-
" Art. 277.(1) Copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la con...
am facut azi un prim pas.
RăspundețiȘtergereIn sensul ca am salvat p =e jumatate problema.
Insa as dori si eu sa stiu daca in programa de istorie pentru clasa a XII filiera tehnologica este vorba de 80% Istoria Romanilor.
Multumec
Cred ca este mai mult de 80% istoria romanilor. Sunt vreo 4 lectii care se refera si la Europa, precum "Descoperitori de noi spatii si culturi din secolele XV-XI" ( lectie care dupa parerea mea nu-si are rostul in programa de clasa XII ), Sate, targuri si orase din Europa si spatiul romanesc ( se studiaza si spatiul romanesc si Europa ), Viziuni despre modernizare in Europa secolelor XIX - XX ( care curpinde si informaTii referitoare la spatiul romanesc ), Secolul XX intre democratie si totalitarism ( cu informatii despre regimurile din Europa si Romania ). Restul este doar istorie a romanilor.
RăspundețiȘtergerenu mai inteleg nimic.
RăspundețiȘtergereMECI-ul sustinea ca in programa nu e asa ceva.
Solutia cu a face o ora de istorie si una de geografie din doua in doua saptamani cum vi se pare?
Istoria de clasa a XII-a este Istoria Romaniei...acele lectii scrise de
RăspundețiȘtergereinterlocutorul de mai sus este o comparatie intre Istoria Romaniei si istoria
tarilor din spatiul european...acest lucru se abordeaza si in manualele de
specialitate.Este pentru prima data cand se face o comparatie a istoriei noastre
din punctul de vedere al identitatii si alteritatii. Continuati negocierile d-le Pop este vorba de istoria neamului romanesc!!!
dar ce sustinea ca este in programa ? Vai de capul nostru, habar nu au ce este in programa! pai cumparati un manual de istorie, va duceti cu el la negocieri si sa-l aratati celor din MECI. Sau luati programa. Necunoscatorii n-au decat sa se uite la titlurile lectiilor, mereu se repeta in titlu Romania sau spatiul romanesc. Chiar m-am enervat, cum adica nu e asta in programa ?
RăspundețiȘtergereReferitor la istorie/geografie, e mai mult decat nimic. Decat nimci, e bun si atat. Desi tot ramane aberanta decizia de a sa patra ora de religie si de a injumatati istoria si geografia.
RăspundețiȘtergereAdica de religie nu se atinge nimeni ? nu-i sufiecient ca se face din clasa I ? Cata religie se doreste ?
Dar aveam o intrebare. Se pare ca de religie nu se atinge nimeni. Dar in aria curriculara "Om si societate" mai este istoria, geografia si economia aplicata. Pe ce considerente au scos istoria si nu geografia sau economia aplicata ? Istoria ce are ? Nici macar la clasa a IV/a nu se mai faca istorie a romanilor.
RăspundețiȘtergereIn clasa a XII-a se studiaza istoria romanilor. Habar nu au ce se studiaza si au scos orele la nimereala! Rusine!
RăspundețiȘtergereAsa elevii nu vor sti bine nici istoria , nici geografia. dar ce era daca se faceau alternativ orele de religie si economie aplicata ? Sunt obiecte care se preteaza mai usor la acest regim alternativ.
RăspundețiȘtergereSubscriu la alternativa religie / economie aplicata
RăspundețiȘtergereReligia este in Legea invatamatului cuprinsa in triunchiul comun.
RăspundețiȘtergereDeci trebuie modificata legea.
si apoi planurile cadru
Aici este programa pentru examenul de bacalaureat. In manual mai sunt si alte cateva teme, marea majoritate dintre acestea se refera tot la istoria romanilor. E usor sa te convingi, Liviu ca avem dreptate.
RăspundețiȘtergerePOPOARE ŞI SPAŢII ISTORICE
1. Romanitatea românilor în viziunea istoricilor
B. OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA IDEILOR
1. Viziuni despre modernizare în Europa secolelor XIX – XX; curente şi politici culturale, identităţi naţionale şi identitate europeană
2. Secolul XX – între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa
3. Constituţiile din România
C. STATUL ŞI POLITICA
1. Autonomii locale şi instituţii centrale şi în spaţiul românesc (secolele IX-XVIII)
2. Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari. (secolele XVIII-XX)
3. România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă
D. RELAŢIILE INTERNAŢIONALE
1. Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii
2. România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX
3. România în perioada „Războiului rece”
D_le Pop spuneti ca religia este in trunchiul comun conform Legii invatamantului, de aceea nu poate fi redusa. Dar oare istoria nu este tot in trunchiul comun conform aceleeasi Legi?
RăspundețiȘtergereSau legea se aplica preferential?
Oricum solutia istorie -geografie nu este buna deloc privand elevii de competentele cerute(in 15 ore ce se poate face din Istoria romanilor?;chiar si 1 ora era putin, dar ne-am acomodat am incercat..acum...asa..nu vad cum)
Celelalte continuturi din programa si manualul de clasa a 12-a sunt:
RăspundețiȘtergere-Descoperitori de noi spatii si culturi
-Calatori romani acasa si in lume
-Sate, targuri si orase din Europa si din spatiul romanesc
-Diversitatea etnica, confesionala si solutii politice in Romania moderna
-Minoritati nationale in Romania secolului XX
-Redefinirea rolurilor statului de la Primul Razboi Mondial la Planul Schhunan. Situatia Romaniei
-Biserica si Scoala in Evul Mediu si la inceputurile modernitatii
-Protectorat religios si identitate culturala in Europa si spatiul romanesc
ART. 9 dil Legea invatamantului
RăspundețiȘtergere(1) Planurile-cadru ale învăţământului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ Religia ca disciplină şcolară, parte a
trunchiului comun. Elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia şi confesiunea.
(2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. În acest
caz situaţia şcolară se încheie fără această disciplină. În mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din motive
obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină.