Reusita sau esec in activitatea manageriala
In ultima perioada problema eficientei managerului si a activitatii pe care o desfasoara, a devenit unul din obiectivele majore ale studiilor de psihologia muncii si organizationala.In urma cercetarilor a reiesit ca un manager trebuie sa posede o inteligenta peste media grupului [I.Q. = 115-130], deoarece se pot ivi distorsiuni de comunicare si conflicte.Mentionam faptul ca inteligenta fiind pluridimensionala, nu poate fi testata prin probe univoce, ci se impune o pluritate de probe cu diverse „adrese” deci se impun folosirea de „baterii de teste”.
Bateria de teste de inteligenta a fost organizata bazandu-ne pe faptul ca inteligenta este ca o facultate general-umana ce se formeaza stadial propunandu-se o scara metrica a inteligentei, scara bazata pe corelarea intre varsta cronologica si varsta mintala (rezultatele la probele varstei cronologice).
La randul lor testele de inteligenta sunt de mai multe categorii si anume: teste de inteligenta generala, teste de intelegere verbala, teste de inteligenta non-verbala, teste de inteligenta sociala, teste de inteligenta motrica, teste de inteligenta tehnica
O calitate apreciata de catre grup, a unui manager este cunoasterea practica a situatiilor pentru care a fost ales ca sef. Capacitatea de judecata si de decizie, sunt calitati care coreleaza semnificativ pozitiv cu pozitia de conducere ocupata. La acesti factor cognitivi se adauga intuitia si originalizatea.
In ceea ce priveste particularitatile temperamentale ale managerului, amintim ca importante: controlul emotional, controlul starii de spirit si al optimismului, siguranta si increderea in sine, puterea si integritatea convingerilor.
Dintre particularitatile individuale asociate comportamentului social, mentionam: participarea, initiativa, perseverenta, ambitia, responsabilitatea, dominarea si cooperarea. De asemenea sunt apreciate sociabilitatea, tactul si diplomatia, popularitatea si prestigiul. Studiile despre conducatori sau manageri, continua si sunt generate noi modele ale conducerii si initiate noi investigatii pe linia selectiei managerilor si formarii lor .(Vezi Selectia si Antiselectia Managerilor).
Metodologia de investigare a calitatilor manageriale este variata. Prezentam in continuare cateva tentative de detectare a calitatilor de conducere.
Un numar de 100 de oameni de stiinta din domeniul stiintei managementului, au raspuns la un chestionar cu 177 calitati, prin care au diferentiat managerii de la diferite niveluri ierarhice de executie, (sefii de sectie, sefii de departament, manager tehnic si manager general).
Persoanele chestionate notau pe scala de la 1 la 5 importanta fiecarei calitati pentru un manager aflat intr-un anumit post ierarhic.
O concluzie importanta a fost aceea ca pe masura ce postul de conducere se situeaza pe o pozitie superioara, cresc ca pondere cerintele fata de calitatile psihologice manageriale, in timp ce valoarea cunostintelor profesionale ramane in general aceiasi. (Din pacate cu cat urci mai sus mai sus pe trepe ierarahice profesionale cu atat devi mai incompetent pentru C.V DACA AI FOST PE NIVELE MANAGERIALE DIN PUNCT PROFESIONAL ITI SCADE VALOAREA ,CAND NU MAI ESTI BUN LA VIOARA TE FACI DIRIJOR .)
Au fost identificate urmatoarele calitati psihologice ale managerului eficient si care pot fi incluse intr-un sistem de evaluare a competentei acesteia: Sa expui ideile clar si convingator;Sa realizezi idei valoroase; Sa fie receptiv la initiative; Sa promovez disputele stiintifice; Sa stapanesti situatiile dificile; Sa stimulezi initiativa si activitatea pentru indeplinirea sarcinilor; Sa formezi constiinta raspunderii, la subalterni.
Intr-o alta cercetare, s-au evaluat 175 de calitati din sase categorii comportamentale, rezultand 16 dimensiuni comportamentale ale eficientei manageriale care au ponderea cea mai mare:* Sa ai idei si impulsioneazi creator munca;* Sa fi deschis, nu cu doua fete;* Sesizeaza rapid noi situatii problematice si poate trasa pe baza lor, strategii de actiune noi pentru colectiv;* Nu te multumii cu succese si fa eforturi pentru cresterea productivitatii muncii;* Manifesta intotdeauna o opinie proprie, ferma in concordanta cu politica organizatiei;* Sa fi impartial in relatiile cu subalterni si colegii;* Sa fi concret in trasarea de sarcini, evita neclaritatile;* Sa insufletesti colaboratorii pentru rezolvarea celor mai dificile sarcini;* Sa te te preocupe de ridicarea continua a nivelului profesional;* Sa te bucuri de recunoastere si autoritate in cadrul colectivului;* Sa te pricepi sa repartizezi sarcinile in mod eficient;* Da indrumari si totodata tine seama de opinia altora;* Dezvolta-ti permanent, din proprie initiativa, cunostintele generale;* Sa sa inveti din greseli, daca se poate ale altora ( Idei Second Hand)* Dispune de o buna cunoastere a oamenilor;* Reorienteazate rapid si adapteazate din mers la diferite situatii de munca.
In final, prezentam o cercetare prin care au fost selectionate 120 de adjective si care au fost alese de 210 persoane pentru a fi defini cel mai bine „tipul de lider caracterizat ca eficient”.
Adjectivele care caracterizeaza persoana liderului eficient Adjective ce indica liderul ineficient
Hotarat Amabil
Agresiv Conformist
Productiv Rezervat
Informat Agreabil
Activ Conservator
Determinant Grijuliu
Creativ Manierat
Inteligent Atent
Responsabil Formalist
intreprinzator Curtenitor
Clar in gandire Modest
Cu initiativa Ordonat
Mangerii existenti pot sa-si faca o analiza pentru a a-si masura eficienta/ineficienta in deciziile pe care le adopta .Succes!
Conf.univ.dr.Liviu Gavrilescu
5 dec. 2008
Reusita sau esec in activitatea manageriala
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
1. Activitatea didactică .... 630 ore (18 ore x 35 săpt. = 630 ore) 2. Transport către diverse activităţi obligatorii (cercuri pedagogice...
-
Calculator *rezultatele calculatorului au caracter orientativ si se aplica pentru cadrele didactice cu peste 6 ani vechime în învățământ
-
Rugaminte pentru cei care aveti particularitati: un email pe fsli@fsli.ro pentru a va raspunde oficial conducerea FSLI. Multumesc pentru int...
-
Metodologia de miscare de personal 2012-2013 o puteti descarca de AICI pentru cei care nu reusesc se poate descurca de pe www.slimm.ro
-
Anexă la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6239/14.11.2012 METODOLOGIA - CADRU PRIVIND MOBILITATEA P...
-
Gasiti cateva modele pentru subiectele de la examenul de titularizare 2012 AICI Pana la inceputul saptamanii viitoare vor mai aparea si alt...
-
O R D I N pentru modificarea şi completarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în ...
-
" Art. 277.(1) Copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la con...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu