27 mar. 2010

UNELE EFECTE ALE PROIECTULUI LEGII EDUCATIEI NATIONALE

Incet, incet ne apropiem de o sintetizare a problemelor care le poate ridica aplicarea proiectului de Lege a Educatiei Nationale. In timp ce guvernul lui Boc luptă împotriva "privilegiilor nesimţite", Ministrul Educaţiei, in cunostinta sau necunostinta de cauza, afirma ca nu vrea ca în unitaţile de invăţământ preuniversitar să existe "tocilar. In opinia domniei sale, "roboţeii de rezolvat probleme" ar trebui sa dispara. Vorbim de aceeasi lege care „a picat” anul trecut la Curtea Constitutionala, deoarece s-a decis ca nu poate fi adoptata prin angajarea raspunderii, ci numai prin dezbatere parlamentara.
Problemele majore care consider ca le ridica acest proiect de lege ar fi:
- La capitolul manualelor multiple sau alternative se prevede doar faptul că elevii vor avea manuale, dar nu este clar dacă se continuă sistemul de piaţă liberă, cu manuale diverse pentru aceeaşi disciplină.
- Cand se vorbeste despre definirea personalului didactic nu se face referire la psihologul şcolar, care nu ar trebui sa lipseasca din nicio unitate de invatamant.
- Trecerea clasei a IX in ciclul invatamantului gimnazial poate avea un impact major asupra resursei umane de la liceele teoretice. Totodata, calitatea cunostintelor va scadea in invatamantul liceal teoretic, care urmeaza a fi redus la trei ani.
- Apar probleme de spatii la scolile gimnaziale, mai ales in mediu rural.
- Disparitia titularizarii si implicit a transferului si detasarii sunt alte subiecte peste care ministrul educatiei trece fara analize temeinice.
- Conducerea unitatilor scolare este facuta de un Consilu de Administratie, unde profesorii detin doar o treime. Directorul poate sa nu fie profesor, pentru simplul motiv ca notiunea de "cadru didactic" si profesor nu este clar specificata .
.- Finantarea învatamântului preuniversitar se face dupa principiul „resursa financiara urmeaza elevul”, în baza caruia alocatia bugetara aferenta unui elev sau prescolar se transfera la unitatea de învatamânt la care acesta învata. Dintr-un calcul simplu, respectand media de 15 prescolari in invatamantul prescolar, 20 scolari in cel primar si 25 de elevi pentru invatamantul gimnazial ne arata ca nicio unitate de invatamant nu va putea sa se achite de obligatiile salariale. Daca incadrarea este facuta cu cadre didactice calificate, care au obtinut si gradul didactic I si au vechime in invatamant, unitatile de invatamant nu se vor incadra in buget. La ora actuala, mai mult de 80% din unitatile de invatamant nu dispun de fondul necesar pentru achitarea salariilor personalului din invatamant.
- Asigurarea resurselor si conditiile necesare pentru buna functionare a invatamantului ar trebui sa fie asigurata din fondurile locale, respectiv de Primarii. Datorita repartizarii inegale a banilor de catre Consiliile Judetene, primarii care nu apartin partidului de guvernare nu vor putea asigura aceste conditii minimale de functionare a scolilor.
- Evaluarea facuta progresiv la clasa a II-a, a-IV-a, VI-a, a IX-a este o supraincarcare a elevilor. Metodele clasice de evaluare a copiilor la finele unui ciclu si introducerea admiterii in liceu in functie de optiunea elevului creeaza premizele unei pregatiri sistematice si temeinice.
- Lipsa profesorilor din ecuaţia negocierilor si dezbaterilor este de neconceput. Se vorbeste despre viitorul dascalilor, despre o lege pe care sunt nevoiti sa o aplice, iar neconsultarea celor direct implicati va aduce si mai multe puncte nevralgice in aceasta lege.
- din acest punct de vedere se vede clar intentia de politizare a CA si interesul doar pentru banii care urmeaza elevul.

- finantarea per elev atat la scolile particulare cat si la cele de stat, coroborat cu legea sal unitare in invatamantul de stat, o sa duca la o concurenta neloiala si la o privatizare a invatamantului.
Consider ca sunt suficiente motivele acestea pentru a spune ca acest proiect nu aduce nimic, dar absolut nimic bun pentru cei din invatamant.
De aceea consider ca e momentul sa continuam formele de protest legate de netrecere notelor in catalog si pregatirea pentru greva generala.
E singura posibilitate de a opri tavalugul care se abata asupra invatamantului din partea unei clase politice care doreste indobitocirea poporului roman.
E momentul ca fiecare dintre noi, sindicalist -nesindicalist , indiferent de federatie, titular-netitular, personal didactic, didactic auxiliar, nedidactic, urban sau rural, din Buzau sau tara sa trecem la ACTIUNI UNITARE.
Numai asa ii putem opri.

23 de comentarii:

  1. Liviu, eu zic sa ne pregatim de greva generala. Convingeti-i si pe liderii judeteni si de sector care nu ar prea dori. Stii si tu la fel de mine ca si mine ca nu sunt prea entuziasti chiar toti liderii. De aici pleaca totul. Felicitari liderului Nelu Dobre de la Buzau. Ce bine ar fi sa avem multi astfel de lideri.

    RăspundețiȘtergere
  2. cum sa dispara "tocilarii" daca elevii vor da examen din 2 in 2 ani, incepand de la clasa a II-a ? Pentru aceste examene ei vor trebui sa invete pe dinafara tiparele prestabilite pentru a iesi bine si ei si profii si scoala . De fapt poate vor disparea tocilarii, dar nu pentru ca se va cultiva gandirea, ci pentru ca e mult mai usor sa obtii rezultate bune prin frauda, mai ales ca toti factorii implicati au interesul de a iesi cat mai bine

    RăspundețiȘtergere
  3. si totusi cam cat dureaza pregatirea asta pt greva generala..cam pana vine vara si nu mai conteaza oricum?

    RăspundețiȘtergere
  4. Cine este valoros nu ar trebui sa se teama de eliminarea concursului de titularizare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Greva de o zi, doua....treaca-mearga. Dar daca greva se va prelungi o saptamana, sau mai mult....nu este oare lucrul pe care il doresc guvernantii? Simplu...nu se plateste...uite putina economie!!!! Cred ca trebuiesc gasite alte forme de protest!

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu cred ca aceasta greva trebuie sa se declanseze cat mai repede posibil, Cu zilele nelucrate nu cred ca ar trebui sa ne temem, le recuperam. Daca numaram mereu cate foi intra intr-o placinta nu mai facem niciodata nimic!Subscriu afirmatiilor facute de colegii dinaintea mea.Sanatate si ,,Paste fericit!''(cat de,,fericit'' il mai putem avea...).gabriela_19652002

    RăspundețiȘtergere
  7. faceti greva aia mai repede, ca e prea tarziu in iunie nu ne mai baga nimeni in seama atunci.

    RăspundețiȘtergere
  8. Poate ca tocmai pe acesta frica de a face greva generala se bazeaza si guvernantii.
    Nu uitati ca in noiembrie 2005 greva a durat 3 saptamani pana s-au rezolvat problemele si nimeni nu a fost afectat la salar fiindca am recuperat orele. Oricum la nevoie, ar trebui sa fim platiti din acel fond de greva, bani retinuti pentru asa ceva.
    Domnule Pop, ar fi timpul sa treceti la fapte si sa ne aparati!

    RăspundețiȘtergere
  9. ati uitat sa mentionati si de grupa pregatitoare ca nu are ce cauta la scoala primara. coborati si la nivelul de ed prescolara

    RăspundețiȘtergere
  10. Fara examenul de titularizareASA CUM ERA EL, se va ajunge la un 'pupincurism ' la director si la ceilalti din consiliul de administratie ...de SA TE TII in cea mai adevarata traditie romaneasca!!! Asa-i romanul: plocoane si...facut frumos la ...STAPANIRE!!!

    RăspundețiȘtergere
  11. Despre cei din Buzau care bine au facut ca au si inceput greva, bravo lor ca sunt uniti, se aude ca ar fi luat salariile inca de anul trecut marite cu 50%. Asa este?
    Nu ar fi trebuit sa luam si noi la fel?
    S-au intamplat,de altfel,nereguli si cu acordarea acelor diferente, pe care unii le-au luat esalonat, altii - inspectoratele, de exemplu - toti banii o data, cu stirea si ajutorul liderilor de sindicat.
    Cam pe unde-i dreptatea? Nicaieri. Toti trag spuza pe turta lor, asa fac cei care-s la putere, asa au facut de la revolutie incoace.
    Cat ii mai rabdam?

    RăspundețiȘtergere
  12. Greva in iunie, cand nu mai ramane timp pentru recuperarea orelor, nu va avea efect, caci multi colegi nu vor face. Terebuie declansata in aprilie.

    RăspundețiȘtergere
  13. Domnule Liviu ,despre educatia fizica la clasele I-IV nu am auzit niciun lider sa aduca in discutie aceasta problema, chiar este un lucru neansemnat. Ati vorbit despre alegerea directorilor, clasa a IX-a, clasa a V-a, titularizare si altele, dar despre ed. fizica la I-IV nimic, consemnati si acest lucru atunci cand inaintati propunerile la LEN. Va fi facuta de profesorul pentru invatamantul primar sau poate fi facuta si de profesorul de educatie fizica .
    Nu cedati presiunilor venite de la cei la putere, aveti in fata un BOc ardelean incapatanat

    RăspundețiȘtergere
  14. Legea asta NU ARE VOIE SA INTRE IN VIGOARE!! Prin urmare trebuie sa facem orice ca sa impiedicam niste idioti sa dea lovititura de gratie invatamantului romanesc. Trebie sa facem greva dar in acelasi timp este nevoie de o presiune continua prin miting. Eu as propune o greva de maxim doua saptamani dar cu cateva mii de profesori in fata parlamentului zilnic. Din pacate suntem vai de capul nostru cu totii din punct de vedere financiar, o greva de lunga durata ne baga in faliment pe foarte multi dintre noi (rate la banci..) asa ca trebuie sa ne utilizam cu cap resursele (asta insemnand zile de greva si implicit zile fara salar) maximizand efectul fiecarei zile.
    Iar debutul grevei ar trebiu sa fie inainte de adoptarea legii ca dupa nu cred ca mai conteaza.

    RăspundețiȘtergere
  15. De ce va temeti de privatizarea invatamantului? Cred ca elevul ar avea numai de castigat.Pot exista bursieri la aceste scoli, daca sunt meritosi. In toata lumea invatamantul privat e considerat esalon, numai la noi e denigrat.

    RăspundețiȘtergere
  16. 28.03.2010, 20:53 vorbiti ca un debutant. Antevorbitorii dumneavoastra au gustat mai multe bunatati si vorbesc in cunostinta de cauza. Nu de asta ne temem, ci de abuzuri. Noi, profesorii, nu ne temenm nici de examene, atata vreme cat ele ar fi corecte, adica subiectele nu ar "rasufla", corectura ar fi facuta asa cum trebuie, favoritismele de orice fel nu ar exista... Dar aceasta situatie este utopica si in prezent, insa noua lege ar permite chiar mai mult.
    In privinta elevilor, am fost si noi elevi, si nu era asa o mare fericire sa avem examene in clasa a VIII-a, examen de treapta a II-a la finalul clasei a X-a, apoi bacalaureatul din clasa a XII-a, care avea 3 probe in total, fara probe orale. Eram insa mai copti decat ce ii asteapta pe copiii de azi. Cum ramane cu elevii stresati? Deci nu mai sunt stresati la clasa de profesori, ci sunt stresati in mod repetat, de la cele mai mici varste, prin lege.

    RăspundețiȘtergere
  17. Ba clasa pregatitoare sa vina la scoala, este excelent asa pentru copii. Gradinitele oricum sunt supra aglomerate si numai in Bucuresti se fac grupe cu cate 30 prescolari si tot mai raman 10.000 pe afara. Vuieste presa ca nu sunt locuri in gradinite.

    Educatia fizica, a precizat madam vergu ca e o scapare in textul legii care va fi corectata si ca tot profesorii vor preda la I-IV.

    RăspundețiȘtergere
  18. Nu putem fi de acord cu aceasta lege, in semn de protest ar trebui sa incepem greva.

    RăspundețiȘtergere
  19. Cum sa treci clasa a IX -a la gimnaziu?! Asta e modalitatea de a reduce din abandonul scolar? Credeti ca plecarea elevilor la liceu intr-o alta localitate este motivul fundamental al abandonului scolar? Problemele care conduc la abandon scolar il reprezinta:
    - plecarile parintilor la munca in strainatate, au avut ca rezultat abandonul scolar al copiilor, ce nu au mai fost monitorizati
    - multi elevi asteptau varsta de 14 ani pentru a pleca la parintii lor la munca in strainatate
    - problemele banesti din familii ii imping pe elevi la munca de la varste fragede etc.
    Clasa a IX -a trebuie sa fie anul de acomodare al elevului la liceu, trecerea lui la un alt palier de performanta scolara. A trece clasa a IX -a la gimnaziu, nu este un progres, caci aspiratiile si modul lui de gandire este mai apropiat tinerilor de 17-18 ani, decat copiilor de 11-12 ani. Incercam sa rezolvam o problema (reducerea abandonului scolar, dar nu sa-i oferim elevului sprijin in devenirea lui ca produs de calitate in societate. Ce faceti cu profesorii de la liceu, dupa ce-i decimati (cad 25% din norme)? ce faceti cu spatiile libere din licee? Toate asta in virtutea unui ideal ...LA FEL CA-N FRANTA!

    RăspundețiȘtergere
  20. Blanaru Marian29.03.2010, 23:34

    Art. 87 (1) Statul asigura finantarea de baza pentru toti prescolarii si elevii din învatamântul
    obligatoriu, înmatriculati în unitatile de învatamânt preuniversitar public si privat acreditate si
    evaluate periodic. Finantarea se face în baza si în limitele costului standard per elev sau
    prescolar, dupa metodologia elaborata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
    Sportului.
    Acest articol ne arata foarte clar care este scopul LEN........reducerea cheltuielilor cu orice pret.

    RăspundețiȘtergere
  21. De ce ar fi asa rau cu clasa a IX-a la generala in conditiile in care majoritatea liceelor au si gimnaziu?
    Nu-mi aduc aminte sa fi plans nimeni de mila profesorilor din scolile generale ca raman fara elevi atunnci cand liceele si-au facut clase de gimnaziu !!!

    RăspundețiȘtergere
  22. daca ne certam intre noi nu rezolvam nimic...

    RăspundețiȘtergere
  23. In momentul trecerii la liceu se produce o schimbare in viata elevului, este o noua perceptie si altele devin aspiratiile lui. Simte ca functioneaza la un alt palier, iar asta concura la conturarea personalitatii lui si implicit la maturizarea lui.
    Pentru cei mai multi elevi clasa a IX-a este anul de acomodare in liceu.
    Se poate ca acesta masura, de trecere a clasei a IX - a la gimnaziu, sa reduca (nesemnificativ ) din abandonul scolar, dar impactul asupra populatiei scolare din regiunile rurale va mai mare, multi dintrei ei, oprindu-se la studiile gimnaziale.
    Nu este raspunsul scontat, doarece, din contra, in Europa se incerca cresterea numarului anilor de scolarizare in cazul populatiei scolare.
    E vorba de un progres in instruire si nu de o plafonare la un anumit nivel(de 9 clase).

    RăspundețiȘtergere

Postări populare