23 sept. 2017

Câteva considerații despre proiectul Legii manualului școlar

Legea reglementează regimul manualului şcolar în învăţământul preuniversitar, ca bun de interes public.
Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) asigură, în condiţiile legii, manuale şcolare îconformitate cu programele şcolare în vigoare, pentru fiecare disciplină/modul de pregătire, pentru învățământul obligatoriu de stat și privat acreditat/autorizat.
În toate unităţile de învăţământ preuniversitar se utilizează doar manuale şcolare avizate de către Ministerul Educaţiei Naţionale.
Elaborarea acestor manuale școlare se realizează de către autori/ grupuri de autori, în urma unor selecții de manuscrise prin proceduri transparente, în vederea asigurării calității. Examinatorii vor fi grupuri de experți ai Centrului de Evaluare și Examinare și ai Institutului de Științe ale Educației. 

Manualele școlare se prezintă astfel:
1. în format letric (la solicitarea scrisă a elevului, părinților sau a profesorului cu minim 6 luni înaintea începerii anului școlar);
2. în format pdf;
3. în variantă digitală interactivă.

Toate cele 3 variante de manuale sunt proprietatea MEN. Manualele de la punctele 2. și 3. vor putea fi accesate și de pe site-ul MEN (www.manuale.edu.ro), înființându-se astfel Biblioteca Școlară Virtuală necesară în procesul instructiv educativ.
Înainte de retipărire, din 4 în 4 ani, fiecare manual va fi reevaluat de grupuri de experți, profesori și elevi. Aceeași procedură de reevaluare este obligatorie anual și pentru manualele în format pdf și în variantă digitală interactivă. 
MEN asigură manuale în limbile tuturor minorităţilor naţionale de pe teritoriul României, precum şi manuale adaptate gradului și tipului de dizabilitate al elevilor cu deficiențe.
Aștept cu deosebit interes argumentele și contraargumentele dumneavoastră pe  aceste considerații. 
Săptămâna viitoare MEN va lansa în dezbatere publică Legea manualului școlar.

5 comentarii:

  1. Este un pas important înainte că aveți în vedere chestiunea drepturilor de proprietate intelectuală. În toate variantele anterioare de caiete de sarcini, nu se spunea nimic de copyright. Astfel, se aplica automat legea privind drepturile de autor, și acestea rămâneau editurii, deși statul plătea integral costurile de producție.

    Consider deci că este important ca afirmația dvs., „manualele vor fi în proprietatea ministerului”, să fie corespunzător detaliată în lege.

    Mai departe, de vreme ce proprietatea aparține Ministerului, iar manualele sunt realizate printr-o societate publică, se pot folosi integral excepțiile pentru educație din legislația privind copyright-ul. Spre exemplu, va fi mai ușor să fie refolosite bucăți de texte.

    Este important și ca Biblioteca Școlară Virtuală să permită re-utilizarea conținutului, mai ales de către profesori. Iar aceștia să fie încurajați să aducă înapoi în Bibliotecă conținutul îmbunătățit de ei. Deci BȘV ar trebui să aibă asociată o licență liberă. Există de altfel un angajament în acest sens al Ministerului în planul național pentru guvernare deschisă (http://ogp.gov.ro/wp-content/uploads/2016/08/PNA-2016-2018.doc), ale cărui elemente ar trebui să se regăsească în lege.

    Preluat din același angajament, este importantă o discuție cu MDRAPFE, astfel încât în toate proiectele finanțate din fonduri europene să fie introdusă clauza că resursele educaționale produse cu bani publici să fie publicate sub licență liberă și trimise către BȘV (de discutat dacă publicate automat, într-o secțiune specială, sau așteptat să fie evaluate).

    Și o întrebare legată de BȘV. Acum câteva săptămâni ați anunțat că pregătiți o fișă de proiect POCA pentru realizarea infrastructurii. Care este stadiul? Poate ar fi util să fie prezentată împreună cu proiectul de lege, pentru că sunt legate.

    RăspundețiȘtergere
  2. Asemenea reglementări sunt deja realizate în alte țări cu mare experiență și prestigiu. Recomand să nu se piardă vremea cu reinventarea roții.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce fac educatoarele fara planificare, manuale(care nu au existat niciodata) si caiete speciale? Cum, pe ce vor lucra preșcolarii? Daca se fac fișe pt copii cine le avizeaza? Cine le platește, pt ca nu avem in scoala imprimanta, multifunctional la dispozitia cadrului didactic. Salariile sunt asa cum sunt, avem familie,, copii in scoala, probleme de sanatate - banii nu mai ramân și pt fișe. Poate raspundeti public d-le ministru. Joaca, prin joc se rezolva si se rezuma activitatea de la gradinita, dar trebuie si consolidare, verificare a ceea ce se invată. Trebuie dezvoltați mușchii mici ai mâinii pt formarea scrisului. Cum formam deprinderea copilului preșcolar de a folosi caietul, fara sa faca colțuri, să respecte munca omului, a celui care a facut caietul? Avizați 2-3 edituri serioase cu care sa putem colabora. Astept raspuns. Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  4. Bună ziua ,în această Bobliotecă ar trebui luate în considerare pentru nivel minim/mediu dar şi pentru performanţă.

    RăspundețiȘtergere
  5. 4.Avem clase pregatitoare(asa ,de vreo 5 ani) dar nu avem nici un suport de predare.Ce fac,domnilor ,invatatorii in clase ,fara materiale didactice,imagini video,caiete speciale,jucarii?

    Si lista poate continua...

    RăspundețiȘtergere

Postări populare