28 sept. 2007

Primele si sporurile salariale vor fi impozitate

Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri o Ordonanta de Urgenta care largeste baza de calcul a contributiilor sociale datorate de angajatori si angajati, prin impozitarea primelor, a sporurilor si a celorlalte stimulente salariale.

Daca in prevederile anterioare baza de calcul pentru contributiile sociale era salariul de baza la care se adaugau sporurile cu caracter permanent, noile prevederi o extind la toate veniturile brute realizate, adaugandu-se la salariu sumele din prime, sporuri, stimulente.

Potrivit unui comunicat al Executivului, pentru persoanele angajate care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, baza de calcul este venitul brut realizat lunar. Pentru alti lucratori angajati cu alte tipuri de contract, contributiile sociale se vor calcula pornind de la venitul lunar asigurat inscris in declaratia sau contractul de asigurare sociala.

In ceea ce ii priveste pe angajatori, baza de calcul a contributiei de asigurari sociale va fi suma veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale.



”Largirea bazei de calcul pentru contributiile sociale constituie si o baza pentru o viitoare reducere a cotelor de contributii de asigurari sociale datorate de angajatori si angajati la bugetul asigurarilor pentru somaj”, se mai arata in comunicatul Guvernului.

Contactati de HotNews.ro, atat reprezentantii sindicatelor, cat si cei ai patronatelor au declarat ca nu pot face afirmatii legate de Ordonanta de Urgenta care stabileste impozitarea primelor, a sporurilor si a celorlalte stimulente salariale intrucat acest document nu a fost facut public.

Cristian Pirvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, a declarat ca ”nu stim ce vor sa faca pentru ca nu au vrut sa se stie. Nu au facut dialog social asa cum trebuiau sa faca. Aceasta masura face parte din seria neagra a tuturor actelor promovate de Guvern in ultima perioada.

La fel s-a intamplat cu achizitiile publice si cu Registrul Comertului, care nu mai da date despre actionari”.

”Nu pot decat sa fac decat speculatii pentru ca nu am vazut documentul. Aceasta ordonanta este departe de a fi corecta. Angajatorii vor gasi insa, ca intotdeauna, noi solutii pentru plata drepturilor banesti catre salariati, iar pe de alta parte se va accentua evaziunea fiscala”, este de parere Dumitru Costin, presedintele Cartel ALFA.

Sursa: www.HotNews.ro, Dragos Comache, 28 sep 2007

Data: 27.09.2007


ŞEDINŢĂ DE GUVERN
COMUNICAT DE PRESĂ XXIII


Guvernul a adoptat, în şedinţa de ieri, o Ordonanţă de Urgenţă prin care rezolvă mai multe inadvertenţe apărute în legătură cu legislaţia referitoare la fondurile private de pensii şi modifică baza de calcul a contribuţiilor sociale.

Baza de calcul a contribuţiilor sociale datorate

În vederea urgentării stabilirii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2008, actul normativ lărgeşte baza de calcul a contribuţiilor sociale datorate de angajatori şi angajaţi, prin includerea tuturor veniturilor brute, realizate lunar.
Dacă în prevederile anterioare baza de calcul pentru contribuţiile sociale era salariul de bază plus sporurile cu caracter permanent, noile prevederi o extind la toate veniturile brute realizate, adăugându-se la salariu sumele din prime, stimulente, etc.
Astfel, pentru persoanele angajate care desfăşoară activităţi pe baza de contract individual de muncă, baza de calcul este venitul brut realizat lunar. Pentru alţi lucrători angajaţi cu alte tipuri de contract, contribuţiile sociale se vor calcula pornind de la venitul lunar asigurat înscris în declaraţia sau contractul de asigurare socială.
Pentru angajatori, baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale va fi suma veniturilor care constituie baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale.
Lărgirea bazei de calcul pentru contribuţiile sociale constituie şi o bază pentru o viitoare reducere a cotelor de contribuţii de asigurări sociale datorate de angajatori şi angajaţi la bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Afilierea la sistemul de pensii administrate privat

În privinţa înfiinţării sistemului privat de administrare a pensiilor, Ordonanţa de urgenţă aduce trei modificări legii 19 privind sistemul public de pensii. Astfel, Casa Naţională de Pensii şi Asigurări Sociale (CNPAS) este instituţia care va vira fondurilor de pensii administrate privat partea cuvenită din contribuţia individuală de asigurări sociale. CNPAS transmite către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) toate informaţiile privind sumele virate şi către fondurile private de pensii lista contribuţiilor virate.
Pentru a eficientiza capacitatea administrativă a CNPAS în vederea unei corecte gestionări a procesului de afiliere la fondurile de pensii private, schema de personal a CNPAS se măreşte cu 400 de locuri. Cei 400 de lucrători vor fi preluaţi de CNPAS de la Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, păstrându-şi încadrările şi drepturile salariale. Această prevedere intră în vigoare imediat după publicarea actului normativ, iar ministerele Muncii şi Economiei şi Finanţelor sunt autorizate să introducă modificările necesare la bugetul asigurărilor sociale de stat şi la cel al asigurărilor de şomaj pe anul 2007, astfel încât aceşti angajaţi să poată începe activitatea la CNPAS.
O altă modificare adusă legii mai sus menţionate prevede majorarea procentului comisionului de administrare perceput de CNPAS pentru acoperirea cheltuielilor privind organizarea şi funcţionarea sistemului public. Astfel, aceste cheltuieli vor fi acoperite din bugetul asigurărilor sociale de stat în limita unui procent de 4%, în timp ce acest procent era de 3% înainte de această modificare. Procentul de 4% va acoperi cheltuielile cu gestionarea afilierii la fondurile private de pensii şi virarea sumelor necesare din asigurările individuale către aceste fonduri.
ANAF şi CNPAS vor asigura corelarea bazelor proprii de date, pentru realizarea unei evidenţe corecte şi unitare a drepturilor şi obligaţiilor participanţilor la sistemul public de pensii precum şi la sistemul fondurilor de pensii administrate privat. Cele două instituţii îşi acordă reciproc acces gratuit la bazele de date astfel încât să poată identifica angajatorii care nu au respectat prevederile legale şi să poată dispune măsurile necesare.

Actul legislativ modifică şi completează toate prevederile referitoare la contribuţiile la bugetul asigurărilor pentru şomaj, respectiv, legea 19 din 2000 privind sistemul public de pensii, modificată prin legea 250 din 2007 care dispune prevederile pentru crearea sistemului privat de pensii, legea 346 din 2002 privind asigurarea pentru accidentele de munca si boli profesionale, legea 76 din 2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj şi legea 200 din 2006 referitoare la fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.



Biroul de presă

Un comentariu:

  1. Aerul pe care/l respiram nu/l impoziteaza?!Manca/i/ar gripa porcina de guvernanti,parlamentari si excroci din Romania!Cu Baselu in frunte!

    RăspundețiȘtergere