6 oct. 2013

Întrebări și răspunsuri 06.10.2013

Anul acesta am revenit la catedra din CIC si am 10 ani de vechime cu cei 2 ani de CIC, as dori sa imi spuneti daca am dreptul la sporul de fidelitate - stabilitate de 10 ani lucrati in invatamant avand in vedere ca s-a dat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 124/2011 in care se mentioneaza ca perioada concediului pentru creşterea copilului constituie vechime în muncă şi în serviciu, precum şi în specialitate şi se are în vedere la stabilirea drepturilor ce se acordă în raport cu acestea.

OUG 124/2011 este considerata legea generala in materie. Dar, conform principiilor de drept se aplica legea speciala, respectiv Legea nr. 63/2011, care prevede ca perioada concediului pentru cresterea copilului suspenda vechimea necesara acordarii sporului de stabilitate. Prin urmare, abia dupa alti 2 ani de activitate veti putea beneficia de acest spor.
sunt secretara la o scoala gimnaziala ,am terminat facultataea de drept si va-as ruga sa-mi spuneti daca ot fi trecuta si platita pe studii superioare 
Vi se pot lua in considerare studiile la incadrare.

Liceul in care lucrez isi desfasoara activitatea in 2 cladiri la distanta de 4-5km intre ele. Orarul meu din acest an este ingrozitor si nu pot gasi intelegere la directiunea scolii. Astfel,4 zile pe saptamana din 5 , am ore in cele 2 locatii comparativ cu colegii mei care nu au zilnic.Martea am de la 7 la 8 intr-o cladire, de la 8 la 9 in cealalta , 3 ore pauza si apoi alta ora .Am pauze si in celelalte zile.Cum pot ajunge eu ,ca si unii colegi,in 5 min de pauza in cealalta locatie? Este corecta aceasta lipsa de intelegere? Unde m-as putea adresa , exceptand ISJ? Directoratul considera ca am masina, dar la 900 salariu, pot face o astfel de naveta locala? O alta problema: este corect sa faci de serviciu in scoala conform ROI,bineinteles, de la 7 dimineata la 7 seara? E legal? Care este legea care permite asa ceva? Stai 12 ore, mai stai 18 la program, plus alte ore ferestre pe care le stai tot in scoala.

In ce priveste orarul, numai ISJ v-ar putea ajuta sa gasiti intelege in realizarea lui.
In ce priveste serviciul pe scoala, Regulamentul e organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar prevede ca se „aprobă graficul serviciului pe şcoală al personalului didactic şi al elevilor; atribuţiile acestora sunt precizate în regulamentul intern al unităţii de învăţământ”, nefacand o alta mentiune. Dar, conform legislatiei muncii norma de lucru nu poate depasi 8 ore pe zi.

Sunt profesor suplinitor limba engleza si am 6 ani vechime in invatamant. Din pacate nu am reusit sa sustin definitivatul din cauza faptului ca aplicatia Siveco nu m-a primit in concurs 3 ani la rand. Intrebarea mea este, avand in vedere ca au trecut deja cei 5 ani de cand mi-am obtinut calificarea, cum voi fi platita in continuare, calificat sau necalificat?  Daca eram titulara pierdeam titulatura dar in cazul acesta cum stau lucrurile? stiti  sa existe un ordin, o reglementare in acest sens, pt ca deja se aud voci care spun ca nu am mai avea dreptul sa predam in invatamant si daca este asa cum vor sta lucrurile in continuare ? 

Veti putea fi incadrata doar ca debutant.
Art. 241 din Legea 1/2011 „(6) Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ, în condiţiile prezentului articol, pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant”.

Cunosc un caz în care directorul unei şcoli cu 669 de elevi predă 14 ore. Câte ore este obligat să-şi reţină ? Care este numărul maxim de ore pe care are voie să le predea la plata cu ora ?

Legea nu prevede numarul de ore maxim pe care poate un director sa le prede in regim de plata cu ora. Trebuie sa fie sub jumatate de catedra.

 - in situatia in care are loc  sedinta consiliului profesoral  in care sunt alesi membrii consiliului de administratie, iar la sfarsitul sedintei directorul unitatii de invatamant care conform art.27 alin.7 din Ordinul nr.4925/2005  raspunde de semnarea procesului verbal de catre toate cadrele didactice prezente, nu a atentionat personal sau prin secretarul numit in acest sens,  toate cadrele participante la sedinta sa semneze acel proces verbal ,se reia acea sedinta sau ramane valabil consiliul de administratie ales in anul anterior? Mentionez faptul ca sedinta s-a desfasurat  corect, procesul verbal a fost incheiat, dintre cadrele didactice cu mai multa experienta au semnat procesul verbal,dar altele nu au cunoscut acest fapt,nefiind dupa cum am mentionat mai sus, atentionate pentru semnarera procesului verbal chiar voit,pentru a se relua sedinta nefiind impartasit rezultatul votului.Directorul unitatii scolare se prevaleaza de faptul ca,,lipsa cvorumului de semnaturi anuleaza valabilitatea punerii in aplicare a hotararilor sedintei respective", dar uita faptul ca este singurul raspunzator de acest lucru.           
- daca contabilul unitatii de invatamant poate face parte din consiliul de administratie conform Legii nr.1/2011,
- daca contabilul unitatii de invatamant are drept de vot in consiliul profesoral la alegerea consiliului de administratie, daca in urma cu10 ani a predat ca si profesor intr-o alta unitate de invatamant, iar in unitatea unde este contabil preda momentan 3 ore la clasa,dat fiind faptul ca art.27 alin.1 din Ordinul nr.4925/2005 arata ca ,, consiliul profesoral este alcatuit din totalitatea personalului didactic de predare si de instruire practica cu norma de baza in unitatea de invatamant resapectiva, titular si suplinitor"
- daca un pensionar care inlocuieste un cadru didactic pe perioada de concediu medical are drept de vot in consiliul profesoral la alegerea consiliului de administratie,
- daca bibliotecarul scolii care a absolvit si o facultate de istorie , dar niciodata nu a fost la vreun concurs sau sa sustina vreun examen pentru a primi  vreo repartitie intr-o unitate de invatamant, dar momentan pe langa faptul ca este bibliotecar preda si in unitatea scolara, are drept de vot in consiliul profesoral la alegerea membrilor consiliului de administratie,
- daca bibliotecarul unitatii  de invatamant are voie conform codului muncii ca in cele 8 ore in care-si desfasoara activitatea de bibliotecar sa si predea la clasa.Aici nu functioneaza prevederile legii privind cumului de functii ?(  poti sa desfasori a alta activitate pe langa cea principala,dar dupa cele 8 ore de munca efectuate ca si bibliotecar)
- daca este onligatorie alegerea consiliului de administratie in fiecare an scolar

-In ce priveste semnarea procesului verbal de catre membri consiliului profesoral, nu se poate invoca necunoasterea legii. Conform Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar „La sfârşitul fiecărei şedinţe a consiliului profesoral, toţi membrii şi invitaţii, în funcţie de situaţie, au obligaţia să semneze procesul-verbal, încheiat cu această ocazie. Directorul unităţii de învăţământ răspunde de acest lucru. Lipsa cvorumului de semnături anulează valabilitatea punerii în aplicare a hotărârilor şedinţei respective”. Prin urmare, trebuie sa se întrunească din nou pentru ca hotararile respective sa aiba valabilitate.
-Conform Legii educatiei nationale contabilul nu face parte din consiliul de administratie.
-„Consiliul profesoral este alcătuit din totalitatea personalului didactic de predare şi de instruire practică, cu norma de bază în unitatea de învăţământ respectivă, titular şi suplinitor şi are rol de decizie în domeniul instructiv-educativ. Personalul didactic auxiliar al unităţii de învăţământ este obligat să participe la şedinţele consiliului profesoral, atunci când se discută probleme referitoare la activitatea acestuia şi atunci când este invitat, absenţele nemotivate constituindu-se în abateri disciplinare”.
-Din consiliul profesoral pot face parte toate cadrele didactice, suplinitoare sau titulare care au contract de munca cu unitate de invatamant si au functia de predare ca functie de baza.
-NU este obligatorie alegerea consiliului de administratie in fiecare an.

Va rog frumos sa ma ajutati, daca se poate, pentru a gasi metodologia de ocupare  unui post nou infiintat. Am gasit doar pentru posturi vacante sau rezervate.

Nu cunosc sa existe o astfel de metodologie. Consider ca cea privind ocuparea unui post vacant ar trebui aplicata si in acest caz, prin analogie.

As avea o intrebare ,la care numai d-stra i-mi puteti raspunde exact : colega mea este sulpinitoare pe un post de educatoare ,luat in sedinta publica in urma  examenului de titularizare ,unde a obtinut nota  ( 6,10) .........din data de 20 postul ei a fost scos din nou la examen deoarece  ea a nascut si si-a cerut concediu de ingrijire copil pe perioada de 1 an .Postul a fost ocupat de o calificata ,ea se mai poate intoarce la post daca a depus cerere  pe 1 an de zile,  ea nefiind titulara

Daca e vorba de data de 20 septembrie, nu mai poate reveni pe post, intrucat contractul de munca fiind pe perioada determinata expira anterior datei de 20 septembrie 2014. Va fi nevoita sa participe la concursul sau la etapele de mobilitate de anul viitor. De asemenea, poate sa se reintoarca mai devreme de expirarea acestui an si atunci trebuie sa i se elibereze postul pana la expirarea contractului.

Fiica mea a terminat la universitatea de vest Timisoara Filologia specialitatea Germana-Romana licentiata in anul 2011.Acum preda limba Germana la o Scoala generala la o distanta de 42 de kmde unde locuieste, in total100 de km de domiciliu .Nefiind transport in comun face naveta cu masina personala 4 zile pe saptamina Mentionez ca nu este titularizata pe post.Va rog respectuos sa-mi confirmati sau infirmati daca beneficiaza de transport pt, ca o costa in jur de 550 lei plus deteriorarea masinii .La cine se adreseaza si in baza carei legi si art.

Trebuie sa i se deconteze cheltuielile de transport. Inteleg ca nu exista mijloc de transport in comun pe ruta pe care naveteaza. Prin urmare, conform Instructiunii MECTS nr. 2/2011 si a Legii educatiei nationale nr. 1/2011 trebuie sa i se deconteze contravaloarea a 7,5 l benzina la 100 km parcursi. In acest sens trebuie sa formuleze o cerere la finalul fiecarei luni, la care sa ataseze copie dupa actul de identitate, dupa certificatul de inmatriculare a autoturismului, o declaratie pe proprie raspundere ca face naveta cu autoturismul proprietate personala si eventul, daca i se cere de la contabilitate, bonuri de benzina in cuantumul sumei solicitate. Consiliul de administratie al scolii are obligatia, ca in baza cererii formulate sa solicite, lunar, sumele necesare administratiei publice locale.

Problema 1....Clasa 1 nu are decat o programa dar...nu are manuale, auxiliare...iar in sem 2 incep inspectiile la clasa Problema 2'... manualele alternative sunt sublime, minunate, dar nu se mai editeaza asa ca lipsesc cu desavarsire... noi am solicitat manuale de romana pt clasa a 3-a de romana si ni s-au trimis manuale de romani! unele manuale nu se mai editeaza dar nu ne-au lasat sa alegem altele! Problema 3... la fi-miu in gradinita sunt 28-30 de copii la grupa dar....doamnele educatoare sunt peste o anumita varsta, au toate gradele , salarii "mari" si... bugetul nu le ajunge sa se plateasca salariile. Cum s-a facut atunci sistemul de finantare pe "cap de vita furajata"?( asa zice o colega de-a mea) Problema 4...tot ce iti povestesc e in Bucuresti unde....cum o fi in restul tarii?

In ce priveste manualele scolare, situatia trebuie sesizata la Minister.
Privind plata salariilor, consider ca bugetul nu a fost corect intocmit. Acesta este motivul pentru care nu ajung banii de salarii.
  
As avea 2 intrebari daca nu va deranjez prea tare si anume: Cadrele didactice care au ocupat un post titularizabil/ vacant cu nota peste 7 au statut de titulari sau nu? Intreb acest lucru pentru ca la solicitare de detasare ni s-a spus ca nu se poate pentru ca suntem titulari dar din motiv caa nu avem definitivaatul trebuie sa stam la postul luat minim un an de zile. In secunda in care s-a pus problema la nivel de unitate de invatamant sa facem parte din CA sau pentru consilier educatic s-a spus ca nu suntem titulari pentru ca nu avem contract pe perioada nedeterminata. Un alt raspuns a fost ca suntem titulari pentru ca acest statut este dat de natura postulu si anume post rezervat chiar dak contractul e pe perioada determinata. A doua intrebare ar fi legata de o situatie mai speciala din punctul meu de vedere si anume: daca o invatatoare titulara in unitate poate fi angajataa si ca secretara? mentionez ca postul de secretara e de 0,5 si in fisa postului are programul incepand cu 12 30. Intreb pentru ca nu mi se pare normal sa fie incadrata pe 2 posturi.

Conform Metodologiei de mobilitate „Art. 2 (1) Prin cadre didactice titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar, în sensul prezentei Metodologii, numite în continuare cadre didactice titulare, se au în vedere cadrele didactice care au contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată.
Pentru cadrele didactice debutante, care nu au dobândit definitivarea în învăţământ, dar au ocupat prin concurs posture didactice/catedre vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, după promovarea examenului pentru dobândirea definitivării în învăţământ consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ, în care au fost repartizate aceste cadre didactice, hotărăsc modificarea duratelor contractelor individuale de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată. Pe baza
certificatului/adeverinţei de dobândire a definitivării în învăţământ şi a acordului consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, pentru aceste cadre didactice, inspectoratele şcolare emit noi decizii de repartizare ca titulari în sistemul de învăţământ preuniversitar”.
Prin urmare, veti dobandi calitatea de titular cand veti promova examenul de definitivat.
Privind cea de-a doua intrebare, Codul Muncii permite unei persoane sa cumuleze mai multe functii daca programul de lucru permite.




Mentionez ca toate raspunsurile reprezinta punctul meu de vedere.
Va multumesc pentru incredere si raman la dispozitia dvs pentru intermedierea  solutionarii oricarei situatii la adresa de email liviumarianpop@gmail.com.

2 comentarii:

  1. Donule Ministru! Lucrezez in invatamint din 1996. In anul 2002-2003. am avut o intrerupere fiind in somaj. Din aceasta cauza nu am putut sa primesc sporul de stabilitate.Din 2003 pina in 2013 am lucrat efectiv in invatamint cu o intrerupere in 2009 de o luna de zile fiind in concediul de crestere a copilului.(ianuarie- februarie 2009) De la secretariat mi s-a spus ca nu pot sa iau sporul de stabilitate din acauza lunii respective(concedilu de crestere a copilului) pe baza legii 63/2011. Aceasta lege se aplica retroactiv?.

    RăspundețiȘtergere
  2. Este normal ca o unitate sa opreasca, la cererea salariatului, cotizatia de sindicat, dar fara sa o vireze la FSLI? Care sunt prevederile legale?

    RăspundețiȘtergere