17 iun. 2013

Întrebări și răspunsuri 17.06.2013

In ce conditii se poate preda matematica si limba romana fara simultane la o scoala care are in gimnaziu in jurul a 30 de elevi? Momentan se preda fara simultan la clasa a 6 -a si a 8 -a, iar clasa a 5-a este la simultan cu clasa a 7-a (chiar si la limba romana si matematica). Va intreb pentru ca mai sunt scolii in care se preda simultan, dar matematica si limba romana se fac separat. 

Conform OMECTS nr. 3062/2012 „La clasele de gimnaziu organizate în regim simultan, predarea disciplinelor limba şi literatura românã, limba şi literatura maternã şi matematica, la care se susţine evaluarea naţionalã, se face separat pentru elevii claselor a VIII-a, indiferent de numãrul acestora”.

Am consultat calendarul mobilitatii cadrelor didactice pt. anul scolar 2013-2014 iar in sectiunea de detasare in interesul invatamantului gasesc o singura cerere. Nu inteleg cine trebuie sa vizeze aceasta cerere, directorul unitatii din care plec? sau directorul unitatii la care doresc sa ma detasez?   Exista un alt model de acord pe care ar trebui sa il vizeze directorul unitatii la care ma detasez? 

Conform art. 82 alin. 2 din Metodologia de mobilitate „Detaşarea în interesul învăţământului a personalului didactic titular se realizează în baza cererii scrise formulate de unitatea de învăţământ primitoare, pe postul didactic/catedra solicitat(ă) de unitatea de învăţământ primitoare şi cu acordul scris al persoanelor solicitate, conform anexei nr. 14. Personalul didactic titular solicitat pentru detaşare depune un acord la unitatea de învăţământ primitoare, însoţit de actele certificate pentru conformitate cu originalul, de către directorul unităţii de învăţământ în care cadrul didactic solicitat pentru detaşare şi-a desfăşurat activitatea”.

Am teminat anul I Drept si administratie publica Bucuresti la Spiru Haret (ID) centrul Calarasi ,m-am inscris in anul II, am platit taxele ,am dat doua examene si apoi din motive de sanatate nu am reusit sa ajung la celelalte. Acum mi se spune ca trebuie sa ma inscriu din nou si sa platesc din nou anul II .Nu as pute sa merg pe anul II cu restante pentru ca este platit si sa ma inscriu in anul III (tot la ID )? Pentru ca sunt multi bani si nu mai am norma intreaga la serviciu ca sa ma pot descurca sa platesc din nou anul II .Nu mi se pare corect pentru ca nimanui nu-i convine sa piarda atatia bani( si am si doi copii in intretinere)

Datorită autonomiei universitare depinde de fiecare universitate în parte.

Am aboslvit lic pedagogic si col univ. de institutori sunt titulara pe postul de inv itinerant ,intrebarea mea este cum ar trebui sa fiu incadrata ?

Din datele furnizate consider că ar trebui să fiți încadrată ca institutor.

 La o unitate de invatamant, avem 0,5 norma sofer, care este blocata. Se poate angaja prin detasare, o persoana de la o alta institutie publica sau un agent economic fara deblocarea postului?

Într-o situație similară ministerul a formulat următorul răspuns: „Orice unitate de învăţământ care deţine microbuze pentru transportul elevilor poatenorma un post de şofer, în limita numărului de posturi aprobat pentru judeţul respectiv, cu avizul inspectoratului şcolar şi aprobarea coordonatorului principal de credite consiliul local/judeţean”.

Sunt titulară detaşată la cerere, iar în toamna anului trecut am luat clasa pregătitoare. Anul acesta am depus cerere la aceeaşi instituţie pentru continuitate la detaşare, mi s-a spus că voi primi acordul, dar din toamnă să iau o clasă a II-a pentru că una dintre titularele şcolii solicită clasa I-îi , adică pregătitoarea pe care am pornit-o eu la drum. Nu ar fi normal ca pe principiul continuităţii să-mi duc clasa mai departe, atâta timp cât nu există riscul ca un titular al şcolii să nu rămână fără post? Există un articol unde este prevăzut acest lucru?

Există un art. în Metodologia de mobilitate, care prin analogie v-ar putea ajuta. Art. 85 „(2) Învăţătorul, profesorul pentru învăţământ primar sau institutorul calificat din învăţământul primar, angajat pe perioadă determinată, la 1 septembrie 2010, la clasa I, în baza rezultatului obţinut la concursul de titularizare din iulie 2010, care în perioada 1 septembrie 2010-31 august 2013 a predat, prin continuitate, la aceeaşi clasă de elevi, poate beneficia de prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2013-2014, în condiţiile alin. (1), pentru finalizarea ciclului primar la aceeaşi clasă de elevi”.
Am obtinut definitivatul in anul 2003 cu nota 8,10 .In anul 2012 am participat la concursul de titularizare unde am ocupat un post cu viabilitate mai mare de 4 ani cu media 7,00 ( 6,5 la proba scrisa si 8,5 la proba practica) . Ma pot titulariza ?
Pentru a vă titulariza, conform art. 253 este necesar ca și nota de la proba scrisă să fie mai mare de 7.

Va rog sa ma lamuriti intr-o problema ,lucrez ca invatator-educator la clase simultane clasa pregatitoare si clasa I invatamant special si vreau sa stiu cine poate beneficia de sporul de clase simultane...eu lucrez dupa masa...

Conform Legii nr. 63/2011 „Personalul didactic care asigură predarea simultană la 2-4 clase de elevi în învăţământul primar primeşte un spor aplicat la salariul de bază”.

Va rog sa-mi raspundeti la o intrebare....... am nelamuriri..am citit in lege si n-am gasit . Te poti tutulariza in 2 scoli in baza articolului 253 din metodologie, daca nu ai norma completa ??? Stiu un caz care s-a titularizat anul acesta in 2 scoli, fara sa-i iasa norma didactica de 18 ore. Si nu are dubla specializare. Ce se intampla?? Vreau sa stiu unde scrie???????? Acest caz e in mediul urban nu rural. Ca sa aiba norma completa de 18 ore ii mai trebuie inca 4 ore acelei profesoare.

Conform art. 253 te poți titulariza în două școli dacă ai normă întreagă, respectiv 18 ore cu cel mult 4 ore opțional.

Sunt profesor metodist si am avut o lista Lunga de inspectii la cei care susțin titularizarea anul acesta. Problema este ca am lipsit destul de mult de la scoala si contabila nu stie cum sa ma plătească pe mine, care am inspectat in alte scoli si cadru didactic care m-a înlocuit! Imi spune sa plătesc eu din mana, din inspectii ! Nu mi se pare normal pentru ca nu eu am vrut sa merg pe la alte scoli in inspectii, la orele impuse de isj. Va rog sa-mi trimiteti articolul de lege. Eu cred ca daca am ordin de deplasare pot fi plătită si eu - care sunt plecata in deplasare dar si cadrul did. Care-mi suplineste orele mele! Nu?!

Conducerea unității de învățământ, respectiv directorul are obligația de a asigura suplinirea la clasă și de a plătii activitatea prestată. Mai mult, se poate plăti la plata cu ora și se poate încheia contract individual de muncă cu timp parțial pe perioadă determinată. Vă atașez două adrese ca v-ar putea ajuta.

As dori sa stiu daca se mai plateste prima de instalare in anul 2013 pentru cadrele didactice calificate si care au participat la concursul de titularizare si care sunt conditiile in cazul in care se acorda.

Conform art. 38 din Contractul colectiv de muncă aplicabil se acordă „o primă de instalare, în condiţiile legii”. Singura reglementare în vigoare privind prima de instalare care se acordă angajaților din sectorul bugetar este art. 23 din HG nr. 281/1993 „(1) La încadrarea într-o unitate din altă localitate decât cea de domiciliu, în primul an de activitate după absolvirea studiilor, personalul de specialitate beneficiază de o indemnizaţie de instalare echivalentă cu un salariu de bază corespunzător funcţiei, gradului sau treptei profesionale în care urmează a fi încadrat; în cazul medicilor şi farmaciştilor, indemnizaţia de instalare se acordă, după terminarea stagiaturii sau a internatului, de unitatea sanitară unde s-au încadrat prin concurs.
(2) Indemnizaţia de instalare poate fi echivalentă cu două salarii de bază pentru acele localităţi unde atragerea specialiştilor se face cu mare greutate, stabilite de ministere şi celelalte instituţii centrale şi locale ale administraţiei publice şi avizate de Ministerul Finanţelor.
(3) Persoanele care au beneficiat de indemnizaţia de instalare şi care ulterior au demisionat sau li s-a desfăcut contractul de muncă din motive imputabile lor înainte de împlinirea unui an de la instalare vor restitui, în condiţiile legii, indemnizaţia primită, calculată proporţional cu perioada rămasă până la expirarea termenului de un an”.
In legatura cu prima de instalare, fiind titulara la o unitate si detasata in interesul invatamantului la o alta unitate, unde trebuie sa depun cererea? Pentru a beneficia de aceasta prima.
Conform regulilor generale în ce privește detașarea oricare dintre cele două unități pot să vă acorde drepturile prevăzute de lege.

O parte din cadrele didactice din liceele tehnologice au ore pana la mijlocul lunii iulie. Cum voi proceda pentru a solicita in Edusal avansul de concediu in conditiile in care mai au de efectuat 46 zile de concediu de odihna iar din luna iulie mai raman 13 zile de concediu de odihna iar luna august are 21 zile lucratoare?

Conform legislației în vigoare concediul de odihnă se efectuează în timpul vacanțelor școlare în anul școlar în curs sau în anul școlar următor. Dacă numărul de zile din vacanța de vară nu permite efectuarea în totalitate a concediului de odihnă, zilele de concediu ce rămân se pot acorda în vacanțele din anul școlar următor.

Va prezint urmatoarea situatie:
- in 2009 am dat examen de titularizare(nota 7,95) si am obtinut un post (2009-2010)cu norma intreaga din 2 scoli;
- in 2010-2011 am cupat un post prin continuitate la 2 scoli plus completare in a 3-a scoala;
- in 2011-2012am obtinut continuitate in 2 scoli norma intreaga. pana pe 31 aug 2012.  La 1 sept 2011 am intrat in prenatal si in ianuarie 2012 in CIC pana in oct 2013.
Sunt suplinitor calificat cu definitivat obtinut in 2011. Ce trebuie sa fac pentru a ocupa post in 2013-2014? Pot beneficia de art 253 din LEN?

Dacă cel care are continuitate are notă mai mică de 7 puteți să obțineți postul lui cu o notă mare.
Ati putea sa ne spuneti care sunt sansele ca si personalul didactic auxiliar sa beneficieze de dreptul la acordarea gradatiei de merit in anul care urmeaza? Cunoastem demersurile legislative care s-au facut dar se pare ca au fost alte prioritati si modificarea legislativa intarzie.
Conform raspunsului MEN pe aceasta tema „În vederea completării prevederilor art. 264 alin. (1) cuprinse în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, prin care, “Personalul didactic din învăţământul preuniversitar beneficiază de gradaţie de merit, acardată prin concurs. Această gradaţie se acordă pentru 16% din posturile didactice 
existente Ia nivelul inspectoratului şcolar şi reprezintă 25% din salariul de bază. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani”, conform iniţiativei legislative a Guvernului, pentru modificarea şi completarea OUG nr. 92/2012, adoptată de Camera Deputaţilor şi trimisă către Senat, “începând cu anul şcolar 2014-2015, beneficiază de gradaţie de merit, acardată prin concurs, şi personalul didactic auxiliar din  învăţământul preuniversitar”.

Am terminat facultatea de 4 ani in 2003 dupa care am predat 3 ani ca suplinitor.De 4 ani am lucrat in privat si anul acesta m-am inscris pentru concursul de titularizare din 30 iulie.Nu am reusit sa ma inscriu pentru definitivat in perioda in care am predat iar acum inspectorul meu mi-a spus ca s-ar putea sa am probleme din cauza aceasta deoarece au trecut prea multi ani. Intrebare:pot sa ocup un post de suplinitor si sa-mi dau examenul de definitivat sau nu mai pot sa particip la concurs?(precizez ca am trecut de inspectia la clasa cu nota 9.50)

Conform legislatiei „Personalul didactic se poate prezenta la examen în 3 sesiuni, în cel mult 5 ani de la finalizarea stagiului”. Stagiul fiind de un an. Consider ca din moment ce ati intrerupt activitatea in invatamant, iar acum doriti sa participati la concurs, din nou, veti efectua stagiul de un an în anul școlar 2013-2014, urmand a da examenul pentru definitivat conform legii.

In perioada 13.10.2010-13.10.2012 am fost in concediu de crestere copil, si cu aceasta data am revenit la lucru cu jumatate de norma inanul scolar 2012-2013, la cererea mea.lucrez in invatamant(cadru didactic) , neintrerupt, din 1996, ce concediu de odihna am dreptul sa iau(ca durata) si ce indemnizatie de concediu

Beneficiati de concediu de odihna și de inemnizatie aferent perioadei si numarului de ore lucrate. Pentru norma intreaga concediul de odihna este de 62 de zile lucratoare.

1. Este posibil ca profesorii pensionari să aibă prioritate inaintea celor tineri aflați în restrangere de activitate?! Cine a dat legea trebuia să prevadă menținerea ca titulari ai școlii a cadrelor didactice pensionabile/pensionate, doar pentru locurile ramase vacante dupa rezolvarea posturilor pentru titularii sistemului. Rezolvarea acestor probleme la nivelul școlii a adâncit și mai mult haosul ( te vrea sau nu te vrea directorul, care poate găsi n motive să-ți respingă dosarul, mai ales dacă postul este în așteptarea unui viitor absolvent de facutate și până atunci este ocupat de un pensionar) 2. Legea nr.1 se aplică intrutotul sau numai după cum le convine guvernanților?! Printre altele ca să ocupi un post de director trebuie să faci parte din Corpul național de experți, atunci de ce ISJ-urile au numit în funcție și persoane care nu au această calitate? 

Conform Metodologiei de mobilitate etapa solutionarii restrangerilor de activitate este anterioara solutionarii cererilor pensionarilor sau pensionabililor. Este evident ca, in primul rand trebuie asigurate orele titularilor si abia apoi se asigura, daca exista, ore pensionarilor
In ce priveste numirea directorilor, in acest moment nu se organizeaza concurs pentru ocuparea acestor functii, iar pentru numirea prin detasare in interesul invatmantului legea nu prevede, in mod obligatoriu o astfel de conditie.

Am 7 ani in invatamant la 31.08.2013, din care un an am predat alte discipline(economice) in ceilalti sase Economie si Educatie antreprenoriala. Daca nu dau anul acesta definitivatul il mai pot da vreodata?

Conform legislatiei „Personalul didactic se poate prezenta la examen în 3 sesiuni, în cel mult 5 ani de la finalizarea stagiului”.

Am inteles ca din 2008 exista o lege prin care concediu de ingrijirea copilului se considera intrerupere in invatamant. Cele care au fost in acest concediu nu sufera din cauza acesta.
Eu in septembrie voi avea 10 ani de invatamant dar pt. ca in 2009 am stat 4 luni in concediu de ingrijirea ilului copilului am de suferit.Vreau sa intreb ca atata timp cat in acesta tara natalitatea ii in scadere asa sustinem femeile sa faca copiii?

Începând cu anul 2011, prin Legea nr. 63/2011 concediul pentru ingrijirea copilului nu se mai recunoaște ca vechime efectiva in invatamant  pentru acordarea sporului de stabilitate, dar nici nu intrerupe vechimea necesara acordarii acestui spor. Pentru mamele care beneficiaza de concediul pentru cresterea copilului este o nedreptate cu atat mai mult cu cat, anterior anul 2011 aceasta perioada constituia vechime necesara acordarii acestui spor.

Am sustinut in anul scolar 2011-2012(mai 2012) inspectia curenta I pentru gradul II si as vrea sa-mi spuneti daca pot sustine inspectia curenta II si pe cea finala in anul scolar 2013-2014. Anul acesta nu am putut sustine IC II din motive personale.

Conform legislatiei „Inspecţiile şcolare curente necesare pentru înscrierea la probele examenului de acordare a gradului didactic II, conform art. 242 alin. (4) lit. a) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, vor fi programate după cum urmează:
a)prima dintre cele două inspecţii curente se va programa, la solicitarea cadrelor didactice, înainte de înscrierea pentru susţinerea gradului didactic II, pe baza unei cereri;
b)a doua inspecţie curentă se va programa în intervalul de la înscriere până la susţinerea inspecţiei speciale”.
De asemenea, „Inspecţiile curente promovate sunt valabile în ultimii 4 ani şcolari de activitate didactică împliniţi la data finalizării examenului de acordare a gradului didactic II”.

Sunt profesoară de matematică la o şcoala din Piteşti. Am o fetita in clasa a V-a la aceeasi şcoala. Pe 5 aprilie m-am hotarat sa-mi mut fata la clasa la care predau eu. I-au fost trecute notele cand s-a mutat la clasa cea noua. Pe 5 iunie i-a fost trecuta o nota de 8 la lb romană , deoarece profesoara de romana de la fosta clasa a adus nişte lucrari de control date in 19 martie.În catalog sunt trecute următoarele date la note: 13 februarie, 24 aprilie, 19 martie. Este corect ca fata mea sa aiba nota trecuta chiar daca s-a mutat de 2 luni din clasa respectiva? Trecerea notelor nu se face de pe o foaie matricolă? Daca profesoara de romana din clasa anterioara mai gaseste vreo lucrare data in ianuarie si neadusa pana acum, e posibil sa o treaca in catalog la copilul meu? Daca cumva isi aduce aminte ca a ascultat-o prin februarie si nu a stiut lectia, e posibil sa-i treaca şi alta nota?

Puteți sesiza conducerea unității de învățământ privind activitatea doamnei profesor. Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor din invatamantul preuniversitar prevede doar obligativitatea comunicarii notelor si a trecerii lor in catalog, fara a specifica durata de timp care poate sa treaca intre evaluare si comunicarea, respectiv trecerea notelor.

TIC-ul de la gimnaziu cand o sa fie in TC?avand in vedere ca s-a propus sustinerea unei examen a elevilor pe parcursul cls.a VIII a.


Pentru asta trebuie să fie corelată legislația din domeniu cu Legea educației naționale. Ministrul educației a precizat că se încearcă o astfel de corelare.


Mentionez ca toate raspunsurile reprezinta punctul meu de vedere.

Va multumesc pentru incredere si raman la dispozitia dvs pe adresa de email liviumarianpop@gmail.com, pentru intermedierea  solutionarii oricarei situatii.

4 comentarii:

  1. Domnule Liviu Pop, referitor la metodologia de anul viitor poate faceti o dreptate titularilor din mai multe scoli, ca in cazul restrangerii de activitate sa nu intre in restrangere numai cei care sunt titulari in 2/ 3 scoli, ci si cei care sunt titulari intr/o singura scoala ( din scoala unde se intra in restrangere)caci acestia stau linistiti si nu se streseaza in niciun fel si nici activitati nu desfasoara caci au postul asigurat. Va rog sustineti aceasta cauza.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am obtinut peste 7 la examenul de titularizare din 2012, iar anul acesta am primit continuitate la cele 2 scoli in care activam ca professor.Intrebarea pe care vreau sa o pun este urmatoarea: pot sa ma titularizez intr-o scoala unde am 12 ore cu art 253 sau trebuie sa obtin titulatura si pe celelalte ore (8) pe care le am in cea de-a doua scoala?

    RăspundețiȘtergere
  3. Va rog sa-mi spuneti daca eu beneficiez de indemnizatie de instalare in invatamant , mentionanan ca sunt angajata ca titular cu 01 sept 2013. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  4. Va rog sa-mi spuneti daca un director(prof. lb romana ) are dreptul sa mai ia13 ore de romana in scoala ,in timp ce un suplinitor(cu ex.dat in 2013 si nota 8 la concurs) nu are dreptul nici macar la o catedra intreaga. Multumesc

    RăspundețiȘtergere