18 ian. 2013

Întrebări și răspunsuri

Mă numesc B. L., sunt profesor pentru învăţământul primar, gradul II,titulară , am terminat şi un master în domeniu în 2012, şi am o nelămurire: sunt mama a doi copii, unul născut în 2005, iar altul în 2010. La ambii copii am stat câte 2 ani în concediu de creştere ( în total 4 ani). La 1 ianuarie 2013 eu am împlinit 13 ani de vechime. Sunt plătită la grila de salarizare 6-10 ani ( mi s-a spus că mi se scad cei 4 ani de concediu, deşi eu în anul 2010 am fost plătită de la 1 ianuarie până la 1 octombrie la grila 10-14 ani). Este corectă încadrarea mea?

Conform Legii nr. 63/2011, anexa 5, Capitolul I, Art. 3 punctul 4 „Perioadele în care personalul didactic s-a aflat în concediu fără plată acordat în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau în concediul pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, precum şi perioada în care personalul didactic a efectuat stagiul militar, după care s-a reîntors la catedră, respectiv perioadele în care personalul didactic a avut catedră rezervată în învăţământ, nu întrerup vechimea în învăţământ. Aceste perioade nu constituie vechime efectivă în învăţământ pentru acordarea sporului de stabilitate”. Astfel, din câte înțeleg dvs. aveți vechime în învățământ de 13 ani, dar nu aveti vechime efectivă neîntreruptă în învățământ de 10 ani pentru acordarea sporului de stabilitate.
    Legea nr. 63/2011, anexa 5, Capitolul I, Art. 3 punctul 1 lit. c) prevede că „ pentru personalul didactic încadrat la tranşele de vechime în învăţământ de peste 10 ani, care nu îndeplineşte condiţia de vechime efectivă neîntreruptă în învăţământ de peste 10 ani, salariile de încadrare se vor împărţi la 1,15 şi se vor rotunji la întreg. Dacă, ulterior intrării în vigoare a prezentei legi, prin împărţirea la 1,15 personalului didactic de predare trecut la o tranşă de vechime recunoscută în învăţământ de peste 10 ani nu i se poate asigura salariul de încadrare avut, acesta va fi menţinut cu acelaşi salariu de încadrare în noua tranşă până când i se poate asigura o creştere a salariului de încadrare”.
Prin urmare, încadrarea dvs. se va face la tranșa de vechime în învățământ 10-14 ani, dar calculul salariului se va realiza conform prevederilor de mai sus neputând beneficia de sporul de fidelitate care se regăsește inclus în grila de salarizare la tranșele de vechime de peste 10 ani.


1) De ce in noua metodologie de acordare a gradatiei de merit pentru anul 2013 nu se face referire la personalul didactic auxiliar? Ni s-a  promis lucrul acesta, ca se va reglementa situatia;
Ca inginer de sistem voi mai beneficia in viitor de gradatie de merit?
2)Si daca se poate sa-mi raspundeti la urmatoarea problema; fetita mea implineste 6 ani pe 2 mai 2013. Este posibil sa o inscriu direct in clasa I in anul scolar 2013-2014 , fara a mai trace prin clasa 0? 

1)  În fiecare an se aprobă o metodologie de acordare a gradației de merit. Conform metodologiei ce se va aplică în 2013 nu se acordă gradație de merit personalului didactic auxiliar.
2)    Încă nu există o metodologie de înscriere a copiilor în clasa pregătiroare/în clasa I pentru anul școlar 2013-2014. 

Sunt cadru didactic Va rog sa ne informati pe noi, cadrele didactice din scoala, daca se mai continua cu proiectele pentru gradatie de merit sau NU, pentru a depune in anul scolar 2013-2014. M-am adresat ISJ-ului şi am primit urmatorul raspuns: ,,nu ştim nimic despre acest lucru".

Conform Metodologiei de acordare a gradației de merit în învățământul preuniversitar în anul școlar 2012-2013 aprobată prin OMECTS nr. 6211/2012 printre criteriile de acordare este:
„3. Criteriul privind participarea la proiecte - ponderea 5%:
   a) proiecte din fonduri structurale europene, proiecte internationale care au ca obiective performanta scolara, progresul scolar, dezvoltarea competentelor si abilitatilor prescolarilor si elevilor, educatia civica, educatia complementara, formarea personalitatii prescolarilor si elevilor, dezvoltarea capacitatii de adaptare la schimbare, dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice;
   b) proiecte elaborate si implementate in baza prevederilor Metodologiei si criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.486/2011, materializate prin raportul de activitate si portofoliul personal”.

Ordonanta de urgenta din 19 decembrie 2012 completeaza articolul 284 din legea educatiei nationale cu aliniatele 6 si 7,referitor la continuitatea si revenirea asupra statutului de proferor titular in invatamantul preuniversitar in anumite conditii.Va rog, daca puteti sa-mi precizati cand se va aplica aceasta ordonanta ,deoarece in unitatile scolare nu se cunoaste nimic referitor la aceasta.

Conform prevederilor art. 12 alin. 2 din Legea nr. 24/2000 „Ordonanţele de urgenţă ale Guvernului intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, sub condiţia depunerii lor prealabile la Camera competentă să fie sesizată, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută o dată ulterioară”.
OUG nr. 92/2012 nu prevede o dată ulterioară pentru intrarea ei în vigoare, astfel că este în vigoare și trebuie aplicată începând cu data de 19.12.2012, data publicării în Monitorul Oficial.

In anul 2003 am absolvit Facultatea de filosofie-UB, apoi in 2008 am urmat un master in " audit financiar contabil "-USH. In aceste conditii ce materii pot preda in invatamant?Pot preda (ca si titular)economie si educatie antreprenoriala? Am citit si centralizatorul , dar nu am observat nimic in acest sens.
Conform prevederilor art. 12 alin. 8 din Metodologia din 2011 cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2012-2013 aprobata prin OMECTS nr. 5560/2011 „Cadrele didactice titulare care au finalizat cu diplomă studii universitare de lungă durată, care au înscrisă pe diploma de licenţă specializarea filosofie, aflate în imposibilitatea constituirii catedrelor cu ore în specialitate, conform actului de numire/transfer/repartizare, îşi pot completa norma didactică şi cu ore de sociologie, psihologie sau economie şi economie aplicată, cu condiţia să fi avut în încadrare, în anii ulteriori titularizării, ore la aceste discipline”.
Pentru anul școlar 2013-2014 nu a fost publicată încă metodologia.

Sunt profesor titular catedra Turism la un liceu Bucuresti, detasat in interesul invatamantului pe o catedra de pregatire-instruire practica la un liceu din Constanta.
Pana astazi am avut incadrare profesor/ norma 18 ore sapt. Astazi conform unui raspuns trimis inspectoratelor scolare nr. 67149/07.11.2012 de MECTS , norma a fost calculata la 24 ore/sapt pt orele de instruire practica. Avand in vedere CODUL MUNCII art 42   alin 2 si art. 47   aceasta recalculare este corecta?
 Este corect ca recalcularea sa se faca doar pt mine sau trebuie calculata incadrarea tuturor colegiilor care au in incadrare ore de instruire practica destinate profesorilor de specialitate?

Conform prevederilor art. 262 alin. 3 lit. d din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare „Norma didactică de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi de evaluare curentă a preşcolarilor şi a elevilor în clasă reprezintă numărul de ore corespunzător activităţilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi se stabileşte după cum urmează: d) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică”.
Codul Muncii are caracter general în legislația muncii și se aplică acolo unde nu se regăsește reglementări într-o lege specială. Legea educației naționale are caracter special, prin urmare prevederile acesteia se aplică în detrimentul celor din Codul Muncii.


Mentionez ca toate raspunsurile reprezinta punctul meu de vedere.
Pentru a primi raspunsurile avizate, am trimis intrebarile cabinetului ministrului MEN.
Va multumesc pentru incredere si raman la dispozitia dvs pe adresa de e-mail liviumarianpop@gmail.com, pentru intermedierea  solutionarii oricarei situatii

7 comentarii:

  1. Mulţumim şi cu respect vă mulţumim că nu ne uitaţi!

    RăspundețiȘtergere
  2. Doresc o lamurire privind gradatia de merit: la criteriul 3 b se cere raportul si portofoliul conform metodologiei aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.486/2011,dar....cei care depunem anul acesta nu intram sub incidenta acestei metodologii. Cum sa depun raport si portofoliu cand acesta lucru s=a cerut pentru dosarele din anul scolar 2013-2014?

    RăspundețiȘtergere
  3. Dau anul viitor DEFINITIVATUL si am efectuat inspectia in semestrul I.Dupa accea ,a venit alta lege,care spune ca nu se mai tine cont de prima inspectie si vor avea loc alte 2 inspectii.Nu cred ca este corect, ca cele care au avut inspectie sa mai dea iar .Nu toate fetele au avut inspectie.Ce se poate face?

    RăspundețiȘtergere
  4. Elena Andriescu20.01.2013, 20:08

    Va rog, in numele elevilor mei din clasa a XIII-a ruta progresiva, sa lamuriti urmatoarea problema: proba la alegere la examenul de BAC ofera posibilitatea alegerii intre fizica, chimie si biologie. Pentru ca pe ruta progresiva nu se studiaza biologie, ei nu pot alege biologie. Intrebarea este : ar putea opta un elev de la ruta progresiva pentru biologie?

    RăspundețiȘtergere
  5. Ivan Victor, Bistrita22.01.2013, 18:25

    Va salut cu respect domnule senator! Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarea intrebare: dupa ce lege este salarizat personalul nedidactic din scoli? Sporul de vechime, pentru acest personal, este inclus in salariul de baza? Va multumesc?

    RăspundețiȘtergere
  6. http://www.dascali.ro/2013/01/constantin-cucos-despre-atestate-si-echivalari/

    RăspundețiȘtergere
  7. AM si eu o nelamurire. Actuala lege a invatamantului stipuleaza ca restrangerile de activitate se fac la disparitia orelor dintr-o specialitate. Dar ce se intampla acolo unde exista cadre didactice titulare pe doua specialitati, cum ar fi cele de fizica-chimie, respectiv de chimie-fizica. Intra ele la restrangere impreuna cu profesorii incadrati numai pe fizica(si care nu au dubla specializare si nu-si gasesc la fel de usor catedra) sau cu profesorii incadrati numai pe chimie? Sau intra la restrangere, cum ar fi normal, numai cei incadrati pe cele dubla specializare? Eu cred ca Statutul cadrului didactic, care s-a abrogat, era mai explicit si reglementa mai bine aceasta problema. Daca tot se lucreaza la aceasta lege, in sensul imbunatatirii ei, ar trebui sa se prevada si aceasta situatie.

    RăspundețiȘtergere