3 sept. 2012

Titularizare 2012 - Decat profesor, mai bine...NU!

Titularizare 2012 – Decât profesor, mai bine… NU!
De 5 ani încoace am fost profesor de română la 7 școli din oraș și de la țară. De 5 ani încoace mă gândesc să mă las. Am fost ca acei fumători înrăiți, care știu că țigara îi distruge, îi îmbolnăvește, dar, cu toate că sunt conștienți că le face rău, continuă să fumeze și să găsească o oarecare plăcere maladivă în asta.
După o facultate de Litere de 4 ani, cu peste 10 examene pe sesiune, după o licență pe Nichita Stănescu și un master în lingvistică încheiat cu o disertație pe poetică lingvistică aplicată pe opera aceluiași mare scriitor, după cursuri de didactică în care am fost învățat cum să predau doar unei clase ideale, m-am trezit la o catedră cu un catalog în mână, în fața unor elevi ce credeau că Nichita e o femeie care face circ la tv și că eu sunt un clovn care trebuie să îi distreze pe ei, de care ei trebuie să se distreze în circul din clasă.
Profesorul de astăzi nu mai are absolut niciun statut. Elevii știu cu cât e remunerat cel de la catedră. Unii mi-au spus în față că ei pentru un asemenea salariu derizoriu nu s-ar da jos din pat să vină măcar până la școală… ,,ce să mai și predea la toți nebunii…!”. Și de aici cred că pleacă totul. Dacă stăm să ne gândim, care sunt profesiile ce oferă practicantului un statut social de rang înalt, care te fac să fii bine văzut și respectat? Cele bine plătite. Cu cât o meserie oferă un câștig bănesc mai mare, cu atât sporește și respectul de care se bucură titularul ei. Profesorii câștigă puțin, fapt bine cunoscut, ceea ce le conferă și puțin respect. Puținul respect din partea societății se traduce prin ignorarea lor temeinică și sistematică atunci când vine vorba de orice. Puținul respect din partea superiorilor ierarhici, prin desconsiderare. (Au fost directoare care mi-au spus în prima zi de școală că dacă nu îmi convine salariul din învățământ să mă duc repede, că angajează barman în barul de la colț, nu cumva să pierd postul!) Puținul respect de care se ,,bucură” profesorii din partea elevilor se traduce de multe ori prin batjocură, zeflemisire,
miștocăreală, atacuri verbale și – uneori – fizice. Elevul de mijloc din ziua de azi (nu vorbesc despre puținii elevi care au bun-simț și
vin la școală pentru ca să învețe), elevul mediu, de rând, nu olimpicul, premiantul sau ,,tocilarul”, vine la școală ca la film.
Mănâncă popcorn, scuipă semințe și se așteaptă să se distreze copios de prestația fraierul de la catedră, care e pus acolo pentru deliciul
publicului școlar. Ei îi observă actorului-profesor de ,,stand up comedy” orice fel de ,,defect”, pe care îl caricaturizează apoi în
tușe groase și lipsite de bun simț, câteodată pe la spate, alteori pe față, spre încântarea profesorului ce trebuie să înghită în sec și să se facă că nu aude și nu vede. Fiindcă, dacă se enervează, audiența se bucură și-și dă silința de a-l scoate din minți, pentru sporirea distracției minților luminate din bănci. Dacă le întoarce vorba batjocoritoare, profesorul este acuzat imediat de jignirea elevului și e sancționat aspru. Dacă
raportează mai departe, la diriginte sau director, incidentele sau injuriile, riscă inspecții doveditoare și sancțiuni ulterioare.
Fiindcă de tot ce se întâmplă într-o școală, întotdeauna, profesorul este de vină! Dacă elevul nu vine la școală, profesorul este de vină,
nu a făcut ora destul de atractivă pentru a-l determina pe bietul elev să se trezească dimineața și să ia drumul școlii. Așadar, profesorul
riscă sancțiuni. Dacă elevul vine la școală dar nu învață, din nou vina profesorului, că nu îl determină prin măsuri ,,specifice” să învețe,
că nu își impune voința, că nu a predat cum trebuie, ș.a.m.d. Din nou, posibile sancțiuni! Dacă elevul vine la școală și înjură profesorul, își bate colegii, scuipă, distruge, urlă în oră și face ca toți dracii, din nou, e vina profesorului că nu știe să se impună, să controleze clasa. Sancțiuni din nou, sancțiuni! Dacă elevul de la țară plonjează nevinovat în haznaua din curte, profesorul este vinovat, dacă îl doare măseaua sau capul, dacă în curtea școlii e soare sau plouă, dacă e zi sau e noapte, dacă găinile vecine curții școlii cotcodăcesc prea tare sau nu se ouă, profesorul e vinovat și trebuie neapărat sancționat!
În învățământul românesc elevul are numai drepturi, iar profesorul numai obligații. Și, cum nu îți poți duce la bună îndeplinire obligațiile fără a te bucura de anumite drepturi care să îți faciliteze exercitarea îndatoririlor, rezultă că elevii au numai drepturi iar profesorii numai vinovățiile de a nu-și putea îndeplini exemplar obligațiile. Am întrebat la un moment dat o doamnă directoare, dacă elevii au atâtea drepturi, inclusiv dreptul de a ne insulta fără a fi exmatriculați (fiindcă nu mai e permisă exmatricularea, sunt obligatorii 10 clase), dreptul de a trece clasa fără să învețe nimic (fiindcă elevul e trecut pe bază de ochi frumoși pentru a nu se descompleta efectivele claselor, și așa reduse), și toate drepturi imaginabile și inimaginabile, cu bun-simț sau lipsite de orice fel de măsură și bun-simț, atunci, totuși, noi, ca profesori, ce drepturi avem? Și răspunsul a fost sec: ,,Voi aveți dreptul de a vă face treaba exemplar, Florine!” Ei bine, pe salariul în miniatură pe care mi-l scuipă pe card școala românească lună de lună, eu renunț a-mi mai exercita acest drept!
Unui profesor i se cere să dea din el totul, pe lângă cele 4-5 ore de la școală se cer nenumărate ore din zi și din noapte de pregătire temeinică a lecțiilor, a evaluărilor, pentru corectarea lucrărilor și întocmirea vastelor și marilor consumatoare de timp maculaturi școlare, planuri de lecții, planificări anuale, semestriale, calendaristice, pe unități de învățare, pe lună și pe soare. Cadrul didactic trebuie să fie zilnic actor pe o scenă, să ofere o prestație în același timp și doctă și atractivă, iar la finalul spectacolului, primește de la spectatori, nu aplauze și ovații, ci priviri arogante și sfidătoare, aplauzele pot fi înlocuite cu bătăi de pumni în bancă iar ovațiile cu înjurături de mamă. Când ajungi acasă, după câteva ore de școală, tumultul clasei îți mai răsună încă câteva ore în urechea minții. Te culci epuizat și auzi reverberate în somn larma și invectivele de peste zi.
Și pentru toate acestea, primești 7-800 de lei pe card și o postură socială ingrată de profesor, pentru care doar cei mai în vârstă, trecuți prin școala comunistă, te mai respectă, restul, mai tineri, te consideră doar un pierde-vară, ce lucrează 18 ore pe săptămâna, iar vara freacă menta, un incapabil ce altceva mai bun nu poate să facă în viață, decât să se dea profesor!
Ei bine, eu pot mai mult de-atât! Refuz să îmi mai irosesc gândirea și talentul cu oameni care nu au nevoie și nu știu să aprecieze munca și eforturile mele de a le lumina mintea! Mâine e examen de titularizare. De 5 ani, în fiecare an mă gândesc să mă las și de fiecare dată continui. De data asta însă nu voi mai merge. Să predea la clasă Boc și Băsescu pe salariile neînsemnate – 25%! Să predea toți miniștrii învățământului postdecembriști, care au distrus acest sistem! Să predea ei după proasta programă ,,care este”, după proastele manuale alternative ,,care nu este”, după legea și regulamentele din învățământ ,,care este tâmpite”, motiv pentru care școala românească scoate – și oameni deștepți, de obicei autodidacți, dar și mulți tâmpiți!
>>Refuz să mai duc în spate neplătit sistemul public de învățământ, să fac muncă voluntară la școală în folosul unei comunități care nu-i vede folosul și însemnătatea. Învățământul românesc e un sistem ruinat ce scoate minți ruinate… sau tâmpite (după cum spunea ,,intelectualul” nostru președinte ce tocmai a primit un vot de blam de la 7 milioane și-un pic de români). Dar adevărații tâmpiți nu sunt cei scoși de școală, ci aceia care generează sistemul, adevărații tâmpiți sunt cei de la vârf! Peștele de la cap se-mpute iar eu m-am săturat să lucrez într-un pește împuțit! Decât profesor, mai bine…nu!

P.S. asa cum se vede in etichetare este un text pe care l-am primit pe email. Nu imi apartine

16 comentarii:

  1. Felicitari ca aveti puterea sa parasiti acest sistem dezastruos, adus in ruina de o gasca de imbecili iresponsabili, dintre care cel care a comis legea analfabetizarii nationale este de departe cel mai vinovat. Sunteti tanar, sunteti tineri, plecati cat mai puteti!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cam tarziu ati ajuns sa postati acest document! Trist si foarte adevarat!

    RăspundețiȘtergere
  3. „Să predea toți miniștrii învățământului postdecembriști, care au distrus acest sistem!” asta ti se aplica si tie. si, de curiozitate, cand luai pauza de la desfiintat comisii ca sa-l speli de plagiate pe ponta, nu aveai timp sa bagi, sa vezi daca merge, o propunere de crestere majora a salariilor in invatamant?
    in rest, simpla, dulce, crasa ipocrizie...

    RăspundețiȘtergere
  4. Domnule Pop, cred ca nu ar fi rau sa faceti o precizare cat de scurta si sa spuneti, pentru cei care nu si-au dat seama, ca acest text nu va apartine! Desigur, de empatizat empatizam cu totii! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. e o mica problema cu citarea :) avem de-a face cu un plagiat total. sa ne mire?

      Ștergere
  5. degeaba comentam pe acest blog pentru ca d-l Pop nu are de unde a sti "cum este sa fii la catedra"... dumnealui are locul cald intr-un birouas frumos , cu un salariu de ministru gras si o indemnizatie de sindicat mult mai grasa ... asa ca "ursul trece cainii latra..."

    RăspundețiȘtergere
  6. Și o replică acidă - spre a nu monopoliza opinia.
    http://vilo13.blogspot.ro/2012/09/un-incompetent-se-plange-dar-macar-ne.html#

    RăspundețiȘtergere
  7. ANONIM de ROMANIA04.09.2012, 13:40

    CA DE OBICEI, no, romanii, in loc sa NE APARAM INTERESUL, ne apucam si ne criticam vartos unul pe altul! Sunt PREA MULTE LUCRURI care trebuie schimbate DIN TEMELII, sau care TREBUIE READUSE acolo unde le lasasera cei cu "scaun la cap" ! Uitati-va PESTE TOT pe planeta Pamant, ca tarile DEZVOLTATE cheltuie ENORM pentru INVATAMANT. Iar cele SUBDEZVOLTATE -fara nici o sansa de revenire - cheltuie ENORM pentru inarmare ! Tot acest CANCER al invatamantului romanesc a pornit si continua prin considerarea invatamantului ca fiind un simplu furnizor de servicii (chipurile "educationale"), desconsiderarea invatamantului ca importanta strategica, jecmanirea invatamantului de majoritatea procentelor din PIB - prin DETURNAREA FONDURILOR, si asa mult prea mici catre.... ati ghicit, domeniile altor "servicii", prin DISTRUGEREA INTENTIONATA a statutului si a demnitatii Cadrelor Didactice !
    Pana NU SE VA SCHIMBA FUNDAMENTAL OPTICA construirii Bugetului de Stat, considerand (conform Constitutiei) invatamantul ca PRIORITATE NATIONALA, in fruntea tuturor "prioritatilor" fabricate din interese, ei bine, NU SE VA SCHIMBA NIMIC! Cearta, critica, injosirile DINTRE NOI, nu au cum sa conduca la nimic altceva decat la o IMENSA BUCURIE pentru infractorii ce ne conduc ! "Las' ca i-am fentat si acum! Prostii se cearta si noi ne facem de cap!" NU am mentionat NICI UN PARTID, NU AM MENTIONAT nici un nume! ABSOLUT TOTI se fac VINOVATI de TRADAREA INTERESULUI NATIONAL prin distrugerea invatamantului si a educatiei! Prin DETURNAREA fondurilor de la domeniile cu adevarat prioritare intr-o economie sanatoasa (invatamant, sanatate) catre domenii lipsite total de valoare si importanta!
    D-l Pop are si lipsuri, are si calitati. Este OM. Poate nu a facut tot ce putea PENTRU INVATAMANT. Dar, sa-l apreciem ca n-a facut nici ceva CONTRA, precum "distinsii inaintasi" ai dumnealui!

    RăspundețiȘtergere
  8. Articolul original este aici:
    http://www.presalocala.com/2012/08/01/titularizare-2012-decat-profesor-mai-bine-nu/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna dimineata!!Eu sunt cea care am trimis acest articol domnului Liviu Pop, la randul meu l-am primit de la colegi de breasla!!Doamne ,ce ma doare sa citesc si sa vad peste tot VENINUL ROMANESC,care functioneaza 100%!!!Dragi colegi si oameni buni,sa incercam sa NU mai postam peste tot rautatea noastra interioara care nu ne innobileaza ci ne distruge sufletele!!Oare chiar suntem ANONIMI????Sa mai lasam raul de unde vine si sa nu-l mai afisam la vedere!!!VA PUP COLEGIAL PE TOTI CEI CARE TRUDITI IN ACEST SISTEM DE INVATAMANT!!!Sa aveti o zi binecuvantata!!

      Ștergere
  9. Despre meditatiile cu elevii de la clasa/scoala ce se mai aude ? Codul etic ?

    RăspundețiȘtergere
  10. Vitoria: DRANGGGG, ai inteles totul. Genial comentariul tau.
    In afara de faptul ca e ca nuca-n perete, ca e amboulea pe langa subiect si ca reprezinta aceeasi talanga stupida agitata de cei care nu pricep nimic, desi li s-a explicat de mii de ori. Nu mai reiau aici explicatiile, nu ai cum sa le pricepi.

    RăspundețiȘtergere
  11. Sunt coplesita de inteligenta ta ! O adevarata torta care ne lumineaza calea ! Persevereaza , poate , poate !

    RăspundețiȘtergere
  12. Uaaaauuuu..!!!!
    In pofida unor comentarii acide...personal apreciez gandurile,frustrarea,nemultumirea colegei(lui) specializat in opera lui Nichita..subscriu cu riscul de a fi patetica,fiecarei idei ..sunt lucruri pe care le cunoastem cu totii,direct ori martori...te felicit pentru capacitatea de sintezaa celor mai urate lucruri/situatii din sistem;e drept sunt si elevi/profesori deosebiti in scoli,atipici curentului de azi,pt care mergi cu placere la serviciu,dar e la fel de adevarat ca remuneratia ne confera un statut deloc de invidiat,ce sta in spatele multor insatisfactii personale si profesionale..
    Cu respect,Clementa-profesor de geografie

    RăspundețiȘtergere
  13. Ati facut bine ca ati renuntat acum, la inceput.
    Am stat 17 ani in sistem si mi-a fost foarte greu sa ma desprind...
    Desi la inceput lucrurile pareau sa mearga bine, din an in an lucrurile s-au inrautatit... pana am decis sa plec!
    Am plecat in 2009 dupa ce s-au anuntat taierile de salariu de 25%. Din pacate o data cu parasirea sistemului a trebuit sa parasesc si tara, pentru ca in Romania, dupa 17 ani de munca la catedra, nu te angajeaza nimeni in alt domeniu.
    Mi-e dor de scoala cateodata, dar pana nu se va schimba regimul politic din Romania, nu am de gand sa ma intorc...
    Apreciez sacrificiul pe care il fac profesorii care au ramas sa lucreze in invatamantul romanesc, dar in acelasi timp imi dau seama ca nu m-as mai intoarce sa fiu bataia de joc a nimanui.
    Pana la urma avem dreptul la demnitate si respect, iar a accepta sa traim in umilinta nu dovedeste decat slabiciune.
    Felicitari inca o data si va doresc din toata inima sa va gasiti drumul care sa va duca spre o viata mai buna.
    Cu respect, prof. E. Bogatu

    RăspundețiȘtergere
  14. Domnule Liviu Marian Pop,va aduc la cunostinta faptul ca la isj.vaslui,titularilor 2012(fara definitivat) li se refuza dreptul de a se detasa pe motivul ca nu prea sunt....titulari.....pana cand nu isi iau definitivatul...Va rog din suflet sa-mi raspundet si mie daca exista rezolvare legala pentru aceasta situatie...Multumesc mult!

    RăspundețiȘtergere