Colectivul de cadre didactice de la Scoala cu clasele I-VIII Salsig
va solicita ajutorul in rezolvarea conflictului iscat intre scoala si
primaria Salsig.
Conflictul s-a iscat inca din octombrie 2010, cand
fost adusa in scoala o persoana pe un post de muncitor cu atributii de
fochist, care la vremea respectiva era blocat, omul fiind platit fara
acoperire, la insistentele reprezentantilor primariei, in acea luna
(octombrie 2010). In luna noiembrie, Inspectoratul Scolar a deblocat 0,5
norma din acel post, pentru care s-a dat concurs abia in ianuarie 2011.
Faptul ca ISJMM a deblocat numai jumatate din aceasta norma a dus la
nemultumirea reprezentantilor primariei care au dorit sa reduca jumatate
din norma de secretar, pentru a i se intregi norma acelei persoane care
a fost angajata pe postul de muncitor cu atributii de fochist.
Refuzul
conducerii de atunci a unitatii de invatamant precum si a consiliului
de administratie al scolii a dus la intarzierea primirii de catre
personalul angajat la scolii a drepturilor salariale.
Toate aceste
probleme au dus si la schimbarea conducerii unitatii, insa conflictul a
continuat, deoarece aceeasi reprezentanti ai primariei au facut presiuni
asupra directorului actual de a intregi norma muncitorului in consiliul
de administratie. Fiind imposibil de intregit norma doar cu acordul
Consiliului de Adminsitratie, directorul unitatii de invatamant a
refuzat acest lucru, ceea ce a dus la accentuarea conflictului.
Orice
incercare de reconciliere a fost conditionata de intregirea normei de
fochist, intregire care s-a produs in decembrie 2011, cu 0,5 norma de
ingrijitor, pe perioada determinata, pana la intoarcerea unei persoane
din concediul de ingrijire copil.
Muncitorul a primit jumatate de
norma de ingrijitor la Scoala Cartier (de rromi), programul de lucru si
atributiile acestuia fiind stabilite in sedinta de consiliu de
administratie la care a participat si persoana angajata pe acest post si
a semnat, fiind de acord cu aceste conditii.
Acest muncitor,
impreuna cu reprezentantii primariei au desemnat o alta persoana, care
nu este angajata scolii, din comunitatea rromilor care sa indeplineasca
sarcinile fochistului. Consideram ca indeplinirea acestor atributii de
catre o persoana din afara, care nu este angajata unitatii de
invatamant, expune scoala la diferite pericole, iar curatenia lasa de
dorit, cadrele didactice care predau acolo fiind nevoite sa faca singure
curatenie.
Alta problema care sta la baza conflictului este si
faptul ca domnul primar considera ca, Consiliul de Administratie al
scolii este constituit ilegal. Conducerea unitatii de invatamant a
solicitat ISJMM si SLIMM, prin adresa scrisa, precizarea temeiului legal
potrivit caruia functioneaza consiliul de administratie.
Ambele
raspunsuri, impreuna cu o adresa din partea scolii au fost inaintate
domnului primar, care considera in continuare ca nu suntem constituiti
legal, afirmand ca luam din legea educatiei doar ceea ce ne convine.
De
asemenea, din Consiliul de Administratie trebuie sa faca parte un
reprezentant al primarului si unul al Consiliuilui Local. Primarul
comunei Salsig nu si-a desemnat un reprezentant, numindu-se personal
membrul al Consiliului de Administratie al scolii.
Refuza, de
asemenea, sa desemneze prin sedinta de consiliu local, un reprezentant
al acestuia in consiliul de adminsitratie al scolii, intrucat
reprezentantul care a facut parte din CA anul trecut refuza sa mai
participe la sedintele consiliului de administratie, inregistrand mai
mult de trei absente consecutive, motiv pentru care CA a solicitat, prin
adresa scrisa, desemnarea unui alt reprezentant.
Domnul primar
trimite o adresa prin care il numeste in consiliul de administratie pe
acelasi consilier (cel care refuza sa mai participe la sedintele CA),
dar fara ca acesta sa fie ales prin vot de catre membrii Consiliului
Local.
Conducerea scolii a solicitat o copie a hotararii Consiliului
Local prin care a fost desemnat reprezentatul acestuia in CA al scolii.
Tot
din CA face parte, ca reprezentant al parintilor si o angajata a
primariei, care, de asemenea, la presiunile domnului primar, fie nu
participa la sedintele acestuia, fie se abtine de la orice hotarare pe
care CA trebuie sa o ia.
Avand in vedere ca d-l primar nu participa
la sedintele CA, cu toate ca a fost invitat, ca nu avem nici un
reprezentant al Consiliului Local in CA al scolii, ne solicita copie
dupa convocatorul si procesul verbal al sedintei CA din data de
30.01.2012, sub pretextul mai bunei informari a consiliului local cu
privire la actiunile si hotararile CA al scolii.
Motivul pentru care a
solicitat aceste documente este acela ca in acea sedinta CA a hotarat
ca un domn invatator de la Scoala Cartier sa fie incadrat, incepand cu
anul scolar 2012-2013 la scoala din centru, din cauza faptului ca la
Scoala din Cartier exista doi invatatori titulari, iar in anul scolar
urmator ni s-a aprobat doar un singur post acolo.
Metodologia de
mobilitate a personalului didactic pentru anul scolar 2012-2013
precizeaza ca acolo unde exista posturi vacante la nivelul unitatii de
invatamant in aceeasi specialitate, cadrul didactic nu poate fi dat in
restrangere, prin urmare domnul invatator de la Scoala Cartier este
indreptatit sa fie incadrat la scoala din centru, fiind vorba despre
acelasi UPJ.
O alta problema care intretine conflictul dintre scoala
si primarie este aceea ca domnul primar si-a facut copii dupa cheile de
la scoala, motivand faptul ca administratia locala se ocupa intretinerea
cladirilor si a bunurilor materiale ale scolii, insa motivul a fost, de
fapt altul, si anume acela ca d-l primar a permis accesul in scoala,
dupa orele de curs, unor persoane straine, care nu sunt angajate ale
scolii, cu care scoala nu are semnat un parteneriat sau un protocol de
colaborare, pentru desfasurarea unor activitati precum dansuri si
antrenamente la handbal.
In lipsa unui protocol de colaborare sau al
unui parteneriat cu aceste persoane, CA al scolii a dat o hotarare prin
care interzice accesul persoanelor straine in scoala , pentru evitarea
unor accidente neplacute sau distrugeri de bunuri materiale, hotarare
care i-a fost adusa la cunostinta si domnului primar, dar de care nu a
tinut cont.
Scoala este o institutie in care consideram ca nu trebuie
sa aiba acces oricine, mai mult ca, sambata, 25.02.2012, in urma
repetitiilor la dansuri de vineri, 24.02.2012, intrarea principala a
scolii in care se desfasoara aceste activitati a fost gasita deschisa,
lumina aprinsa, iar apa la baie curgand.
Avand in vedere ca in comuna
exista un camin cultural, bine pus la punct, consideram ca aceste
activitati s-ar putea desfasura acolo, asa cum se intampla si cazul
altor comune.
De asemnea, a intervenit un conflict intre domnul
primar si d-na profesoara de educatie fizica care s-a inscris cu echipa
de handbal a scolii la o competitie judeteana. Domnul primar sustine o
persoana din comuna care „antreneaza” fetele, insa fara avea o pregatire
de specialitate, fara a fi membru al vreunui club sportiv, motiv pentru
care intre scoala si aceasta persoana nu a putut fi incheiat un
parteneriat, persoana respectiva desfasurand aceasta activitate pe cont
propriu.
Domnul primar a insistat ca la acea competitie sa participe
persoana respectiva in calitate de antrenor si nu doamna profesoara.
Fiind o competitie organizata de catre ISJMM, am considerat ca echipa
trebuie insotita de un cadru didactic, cel in masura fiind profesorul de
educatie fizica.
Doamna profesoara a avut o discutie cu acest baiat
si i-a explicat ca este o activitate a scolii, unde nu are ce cauta el,
neavand nicio calitate, iar baiatul respectiv a influentat fetele care
au inceput sa protesteze ca nu participa la competitie cu doamna
profesoara. Pentru a evita un conflict direct in fata elevilor, doamna
profesoara s-a retras, lasandu-l pe domnul „antrenor”.
Deoarece si-a
dat seama ca nu poate participa la aceasta competitie fara niste avize
din partea scolii, persoana care le antreneaza pe fete a apelat la
domnul primar care a intervenit in favoarea sa, sustinand faptul ca
aceasta persoana are dreptul de a participa in calitate de antrenor al
echipei de handbal.
Consideram aceasta interventie a domnului primar
un afront la adresa cadrelor didactice care isi pierd credibilitatea si
autoritatea in fata elevilor, aceastia incepand sa ameninte ca merg sa
spuna primarului daca ceva nu este in favoarea lor. De asemenea, sunt
instigati si parintii impotriva scolii.
Dorim ca scoala sa fie
lasata sa-si desfasoare activitatile specifice, noi neavand nimic
impotriva activitatilor pe care elevii le desfasoara in timpul liber.
Problema
cea mai grava pe care noi, ca institutie, o intampinam, este faptul ca,
potrivit Legii Educatiei/2011, toate scolile cu PJ trebuie sa aiba cod
fiscal propriu, cod fiscal pe care scoala nu-l poate obtine decat cu
acordul consiliului local care sa acorde calitatea de ordonatori
tertiari de credite.
ISJMM a trimis tuturor primariilor din judet
adresa in acest sens inca din mai 2011, insa domnul primar n-a
prezentat-o consiliului local.
Aceasta adresa a fost urmata de multe
altele prin care, atat scoala, cat si ISJMM solicita, atat domnului
primar, cat si Consiliului Local, acordarea calitatii de ordonatori
tertiari de credite, insa niciuna dintre aceste adrese n-a fost
prezentanta consilului local
D-na invatatoare Cirtiu Elena, care este
si membra a consiliului local a incercat in sedinta consiliului local
din data de 27.02.2012, sa propuna discutarea acestei probleme, insa
domnul primar a spus ca este o problema incheiata si ca scoala nu va
obtine acest acord.
Precizam ca suntem singura unitate de invatamant
din judetul Maramures, poate chiar din tara, care nu are cod fiscal
propriu, ceea ce duce la intampanirea unor dificultati in rezolvarea
unor probleme ale scolii. Una dintre acestea s-a ivit de curand, cand
ISJMM ne-a solicitat un certificat fiscal, atat de la primarie, cat si
de la finante, pentru a putea fi inclusi intr-un proiect european
„Internetul in scoala ta”.
Cei de la finante n-au putut sa ne
elibereze un certificat fiscal, deoarece avem acelasi cod fiscal cu
primaria, iar aceasta din urma inregistreaza niste restante la depunerea
unor declaratii si a unui fond de garantare din anul 2007.
Acest aspect poate duce la excluderea scolii din acest proiect.
Greutati
intampinam si la introducerea datelor in programul REVISAL. Cei de la
ITM ne-au spus ca doua institutii nu pot depune informatii pe aceeasi
parola. Cum noi functionam cu acelasi cod fiscal cu primaria, scoala nu
poate introduce date in programul REVISAL, deoarece ar trebui sa aiba o
alta parola, iar aceasta se elibereaza doar pe baza unui cod fiscal.
Pentru confirmarea celor de mai sus, exista si documentele justificative.
Avand in vedere cele prezentate mai sus, va rugam sa ne ajutati in rezolvarea acestor probleme.
DIRECTOR:
Prof. Mariana Feidi
CADRE DIDACTICE:
inv. Cirtiu Elena
Inv. Pop Alina
Inv. Talos Viorel
Inv. Zah Maria
Inv. Luca Aurel
Inv. Bese Ioan
Educ. Lazar Adina
Educ. Chisiu Ruxandra
Educ. Dumitras Aurelia
Prof. Silaghi Monica
Prof. Sabou Eva
Prof. Pop Traian
Prof. Zah Vasile
Prof. Iancau Antonia
Prof. Campean Adrian
Prof. Bodnar Anca
Prof. Feder Adrian
Prof. Dumitras Denisa
Conflictele școală-consiliu local sunt vechi.Poate se vor rezolva odată!Deși, se cam întâmplă pretutindeni.
RăspundețiȘtergereAcesta este doar inceputul. Sa vedeti ce se va intampla la vara cand vor veni sa ne dea calificative din partea C.A. Deja unii primari fac presiuni asupra profesorilor, mai ales daca sunt navetisti, ca-i vor da afara daca nu asculta ce li se spune. Va fi vai de noi si cand ne vor plati din fondurile primariilor! Si asa li se pare ca luam multi bani in comparatie cu ei dar si cu munca pe care o depunem noi.
RăspundețiȘtergereCititi legea si vedeti la art 98 al.2 lit. c) ca in consiliul profesoral se valideaza fisele de autoevaluare. Vaitatul acesta in necunostinta de cauza este o mare problema.
ȘtergereNavetistii vor fi primii afectati din aceasta ,,alianta" cu primaria.Am participat la o restrangere de activitate acum 3 ani cand nu aveau atata putere si s-a umblat cu amenintari,d-apoi acum cand cutitul e in mana lor!!!Poti avea toate meritele din lume,daca nu esti pe placul primarului.
RăspundețiȘtergere