28 sept. 2011

Matematica vietii in Romania !!! Este... MORTALA !!! Adica te omoara cu zile...

facem următorul calcul (de dragul demonstraţiei, vom presupune că trăim într-o lume în care nu există inflaţie şi  în care preţurile, salariile şi taxele sunt îngheţate la nivelul de acum).

Gigel e un tânăr care tocmai se angajează.  Ca orice tânăr, salariul lui net de încadrare nu e nici prea prea, nici foarte foarte: să presupunem că e de 1100 de lei. Gigel are 23 de ani. Întrucât e criză şi criza va dura - să presupunem! - multă vreme de acum încolo, hai să zicem că în 2015 leafa lui Gigel va fi tot de 1100 de lei. 
Ia să vedem însă câţi bani plăteşte Gigel  CAS-ul timp de 5 ani (adică 60 de luni) la o leafă mizeră de 1100 de lei. Păi la valorile actuale va plăti 491 de lei x 60 de luni, 29.460 lei. Ei, aici e buba. Gigel are  numai 28 de ani şi deja a plătit în  contul statului toată suma pe care statul i-ar returna-o în cazul în care ar  ieşi la pensie la 65 de ani şi ar mai trăi încă 3-4  ani, cât e speranţa de  viaţă a bărbaţilor din  România.
Cum aşa? Păi să facem un mic calcul.  Dacă nu mă înşel pensia medie din  România e undeva pe la 750 de  lei.  Din contribuţiile date statului  până la 28 de ani, Gigel ar putea  primi (presupunând că timp de 37 de ani banii săi vor
sta undeva într-o valiză,  nu într-un cont care îi va multiplica măcar prin  dobândă) o pensie medie timp  de 29.460 lei /750, 39,28 de  luni. 
Adică peste 3 ani. Păi e numai  bine, tanda pe manda: iese la  pensie la 65 de ani, mai trăieşte 3 ani şi la 68, după  cum zic statisticile,  moare!
Totuşi, nimeni nu îi explică lui  Gigel, şi nici nouă, ce se întâmplă cu  CAS-ul pe care Gigel îl plăteşte între 28 şi 65 de ani, adică timp de 37 de  ani. Adică 444 de luni. 
Presupunând că Gigel va rămâne  toată viaţa un tâmpit căruia nu i se va mări niciodată salariul, asta ar însemna că timp de 444 de luni va vărsa în buzunarul statului încă 444 x 491 lei, 218.004  lei. Destul de mult, dacă e să mă întrebaţi pe mine.  Şi dacă Gigel, totuşi, e un ins dezgheţat, leafa i se va mări şi cotizaţia la stat va fi pe măsură.
SI ACUM UIMIRILE SI MIRARILE MELE:
1. Unde se duc banii ăştia?
2. Ce se întâmplă cu ei?
3. Cum e posibil ca după numai 5 ani de muncă, fără un  salariu deosebit, orice  tânăr să-şi fi acoperit deja pensia medie pe care ar putea-o primi la  bătrâneţe, înainte să moară? 
4. De fapt, ce găuri acoperă munca de o viaţă a lui Gigel?
5. Şi de ce trebuie Gigel să muncească 37 de ani  pentru ca banii lui să se  ducă în altă parte decât în propria bunăstare de după pensionare?
6. Şi cât credeţi că mai poate rezista un sistem în care
5 ani munceşti pentru tine şi 37 de ani pentru o cauză neştiută de nimeni, în afară de... politichie.

12 comentarii:

  1. prietenii stiu de ce... ca in multe alte situatii

    RăspundețiȘtergere
  2. Si daca traieste mai mult?

    RăspundețiȘtergere
  3. din 37 de ani mai punem 5 si tot raman 32..si sa nu uitam ca multi nici nu ajung 65 de ani...

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna ziua.
    Sunt profesor la un liceu mare din Galati, si membru al Sindicatului Educatia.
    Am nevoie de sfatul dumneavoastra in privinta testelor initiale de anul acesta. Nu stiu cum s-a rezolvat problema logisticii in alte unitati scolare dar la noi Directorul nu a putut asigura copiile xerox din cauza economiei de mijloace materiale! Un calcul simplu arata ca:
    10 discipline x 1500 elevi x 3 foi/test = 45 000 foi = cca 4500 RON / liceu
    Drept pentru care fiecare profesor s-a "descurcat" dand bani din buzunar!!! (cca 300 elevi x 3 foi x 10 bani/foaia = 90 RON!!!) Altii au cerut bani elevilor...

    Intrebarea mea: in ce temei legal pot sa refuz aplicarea acestor teste in asemenea conditii? As vea sa dau o declaratie pe propria raspundere in care sa invoc un articol de lege care sa arate ca aceasta practica este abuziva. Ce mi se poate intampla?
    Mentionez ca deja sponsorizez, ca toti colegii mei, "scoala romaneasca" cu uzura propriului calculator, a propriei imprimante, cu coli si tus imprimanta, curent electric consumat la domiciliu, bani pentru achizitia materialelor didactice (manuale, CD-uri, etc), nemaivorbind de celebrii 25%... Unde si cum putem trage linie si spune STOP?
    Astept cu nerabdare sfatul dumneavoastra.
    Va multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  5. Corecta intrebare, anonim de la 14:35!
    Ma intereseaza si pe mine raspunsul. Mai ales ca am putea adauga o lista semnificativa si cu alte ,,extrageri,, din buzunarul nostru de-a lungul intregului an scolar.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sindicatul Liber Educatia - presedinte29.09.2011, 20:28

    - Temeiul legal: conform Legii Educatiei Nationale (LEN), art. 101-113, finantarea invatamantului preuniversitar de stat se face de la bugetul statului.
    - Concret: raspunsul la intrebarea dvs. se gaseste in art. 104 alin. (2) lit. c).
    - Normal, nu vi se poate intampla nimic. Dar ce mai este normal la noi?
    - Sfatul meu: putem stopa aceste abuzuri cand (cu totii) vom stopa aceasta guvernare. Pana atunci, liderul sindicatului din scoala in care lucrati nu poate sa faca aproape nimic pentru ca, tot aceasta guvernare, prin Legea dialogului social (lege, in fapt, de instaurare a dictaturii in relatiile de munca) l-a facut foarte vulnerabil. Liderul judetean incearca sa determine parlamentarii din opozitie sa promoveze un proiect de lege pentru a aduce Legea dialogului social in consens cu legislatia ONU, legislatia Uniunii Europene si.... Constitutia Romaniei (cititi in ultimile doua numere ale Tribunei Invatamantului: Nevoia imperioasa de modificare a Legii dialogului social).
    - E bine ca ati postat acest mesaj pe blogul d-lui Liviu Marian Pop. Este citit si la minister.

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna seara...
    Am anuntat-o pe sefa comisiei metodice in legatura cu pozitia mea fata de testele initiale aplicate din banii proprii. Mi-a spus: "Treaba ta! Esti singura." Corect...
    Culmea e ca nu sunt vreo revolutionara, imi place sa-mi vad de treaba (ca profesor si om de familie). De data asta insa, cred ca s-a depasit o limita: care instanta din lumea asta poate sa-mi dicteze ce sa fac cu bugetul familiei mele??? Nu mai spun ca am colege, si ele mame, sotii si gospodine, care se plang ca trebuie sa-si neglijeze total familiile pentru ca, fiind si sefe de comisii metodice si facand parte din tot felul de alte micro-organizatii de la nivelul scolii, au de intocmit miliarde de documente, fara sa fie cumva degrevate de alte activitati sau (Doamne-fereste) retribuite suplimentar... Si, lamentabil, motorul multora din aceste colege este teama de "repercusiuni" (ce cuvant tenebros, nu-i asa...).

    Oare, la nivel de sindicate, nu ar trebui initiata o campanie de NORMARE a muncii de profesor?!!
    "Norma didactica" nu mai are nici limite nici continut. Inainte, ora de predare se ponta cu 1,5 ore, in care intra inclusiv uzura nervoasa.
    Ni se cere sa performam la standarde inalte, sa facem spectacol din fiecare ora, fara sa se mai ia in calcul timpul necesar pentru "punerea in scena".
    Se gandeste cineva ca fiecare tabel, fiecare generalizare, are nevoie de macar cateva ore de munca la calculator(ul personal)??? Cat inseamna fiecare test conceput, corectat, analizat si inclus apoi intr-o analiza? Sau, pe de alta parte, cine mai poate face toate aceste lucruri la modul serios si responsabil cu toate "atributiile profesoresti" pe care le tooot inghitim??? Ce relevanta mai au situatiile pe care le "imprumutam" din lipsa de timp/energie de pe net sau de la alt coleg, ca "sa fie acolo" la portofoliu???!!! Oare de ce acceptam sa ne irosim timp pretios din viata facand (sau facandu-ne ca facem) lucruri inutile? Sunt oare mai "profesor" daca accept sa aplic o idee aberanta a unui minister extraterestru si, protejandu-ma pe mine, cer bani pentru copiile xerox de la elevi? Sunt mai "profesor" daca, in loc sa-mi pregatesc lectia pentru maine, intocmesc liste, tabele si portofolii delicioase de bagat sub nasul controalelor? Sunt mai "profesor" daca, in loc sa ma ocup de corectarea cat mai rapida a unui set de teste (a se considera importanta feedback-ului imediat), scriu frenetic procese-verbale???
    Ce mai inseamna sa fii PROFESOR? De ce ne-am pierdut oare, cu buna-stiinta, obiectul muncii?
    Cred ca in aceste conditii, neputand lupta cu (anti-)sistemul, imi voi da demisia.

    Scuze pentru lungul discurs, dar sper ca unul din oamenii care citesc sa aiba putinta si vointa sa miste oameni si principii inapoi mai spre... firesc.
    Sa va ajute Dumnezeu!!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Pana ieri cadrelele didactice se preocupau de pregatirea pentru ore . Azi se preocupa doar de . . . hartii . Cat mai multe hartii !

    RăspundețiȘtergere
  9. Hartii , ce exprimare naspa . Pardon , dar se zice portofoliu , proiect , dovezi sau matrice structurala !

    RăspundețiȘtergere
  10. Interesanta analiza. Nu inteleg cum ati ajuns la suma de 491.

    RăspundețiȘtergere