30 iun. 2009

CC a decis neconstituţionalitatea unor OUG privind salarizarea personalului bugetar

Curtea Constituţională (CC) a decis, marţi, că este neconstituţională OUG 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar.

Prin Decizia 989, judecătorii Curţii au admis excepţia de neconstituţionalitate a OUG 1/2009, dar şi a OUG 151/2008, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din invăţământ.

De asemenea, instanţa constituţională a admis, în mai multe dosare ale organizatiilor FSLI, excepţia de neconstituţionalitate a articolelor 2 şi 3 din OUG privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar şi articolul I punctul 2 şi 3 din OUG 151/2008, precum şi cea vizând articolul 5 alineatul 2 din OUG 15/2008 privind creşterile salariale din anul 2008 pentru personalul din învăţământ.

OUG 1/ 2009 a fost adoptată în 29 ianuarie, iar din nota de fundamentare reiese că, având în vedere faptul că actele normative care reglementează salarizarea categoriilor de personal din sectorul bugetar îşi încetează aplicabilitatea la 31 decembrie 2008, este necesară prelungirea termenului de aplicabilitate prevăzut de aceste acte normative până la 31 martie 2009.

"Ţinând cont de faptul că prin prelungirea termenului se pot realiza salarizarea şi încadrarea personalului din sectorul bugetar în perioada 1 ianuarie-31 martie 2009, se impune promovarea în regim de urgenţă a unei ordonanţe de urgenţă, prin care să se prelungească termenul de aplicabilitate prevăzut de actele normative care reglementează salarizarea categoriilor de personal din sectorul bugetar, pentru a putea realiza mecanismul de salarizare şi încadrare a personalului din sectorul bugetar în perioada 1 ianuarie-31 martie 2009", se mai arăta în nota de fundamentare a ordonanţei.

OUG 1/2009 amâna intrărea în vigoare a unor alte acte normative referitoare la salarizarea personalul contractual din sectorul bugetar, măsuri de reglementare a drepturilor salariale a funcţionarilor publici, ale personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar şi nivelul salarizării din sistemul sanitar-veterinar.

De asemenea, OUG 1/2009 amâna intrarea în vigoare a Ordonanaţei Guvernului 13/2008 privind creşterile salariale aplicabile judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei pentru anul 2008 şi creşterile salariale pentru controlorii financiari din Curtea de Conturi.

De asemenea, această ordonanţă, 1/2009 prevede modificarea Ordonanţei 15/2008 privind creşterile salariale în 2008 şi 2009 pentru personalul din învăţământ

La începutul lunii iunie, Curtea Constituţională a scos în afara legii articolele din OUG 151/2008 care prevăd ca salariile profesorilor să crească gradual, cu până la 28 la sută, şi care amână termenul de intrare în vigoare a Legii 221/2007 privind majorările salariale de 50 la sută.

În septembrie anul trecut a fost aprobată în Parlament Legea 221 prin care se măreau salariile profesorilor cu 50 la sută, începând din octombrie 2008.

Legea 221/2008 a fost promulgată în octombrie 2008 de preşedintele Traian Băsescu.

La câteva zile de la promulgare, Guvernul a emis OUG 136/2008, prin care amâna intrarea în vigoare a legii. Curtea Constituţională a decis, în 12 noiembrie 2008, că OUG 136 este neconstituţională, însă Guvernul a emis o nouă ordonanţă - 151/2008 - prin care erau prevăzute majorări graduale ale salariilor profesorilor cu până la 28 la sută, în două tranşe, din martie şi din septembrie 2009, de cele mai mari creşteri urmând să beneficieze cadrele didactice cu venituri reduse. Totodată, era abrogată vechea ordonanţă declarată neconstituţională.

Guvernul justifica aprobarea Ordonanţei 151/2008 arătând că efortul financiar al măririi salariilor cadrelor didactice nu putea fi susţinut în contextul economic.

Sursa T.B.

;)

6 comentarii:

  1. foarte bine.
    Singura problema
    GUvernul VA ignora si aceasta decizie???

    RăspundețiȘtergere
  2. orice e posibil in Romania
    mergem inainte cu toate formele de protest

    RăspundețiȘtergere
  3. inainte inainte.numa sa nu fim deja pe marginea prapastiei...

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna ziua! Imi cer scuze daca nu postez unde trebuie, dar am nelamurire....am obtinut a treia medie in iasi la istorie fiind trei locuri titularizabile...doua din aceste locuri erau propuse pentru bursierii Mec, astfel incat nici eu cu 9,35 si nici colegul de dinaintea mea cu 9.70 nu am reusit sa prindem unul din cele doua posturi titularizabile pentru ca nu eram bursieri Mec...in sala erau mai multi bursieri Mec dar doar unul a obtinut peste7, respectiv 7,10 si a luat unul dintre cele doua posturi Mec...a mai ramas unul, eu am intrebat daca puteam lua unul din noi acest post avand in vedere ca in sala nu mai era nici un bursier mec care sa fi luat peste 5 (mai erau 2 cu note de3.50 si 4 si tipau in gura mare ca vor ei postul)...inspectorul ne-a spus ca Nu, ca acel post ramane in august poate in august va fi luat de un bursier mec care sa ia peste 7...Mie nu mi se pare normal:1 pentru ca daca postul a ramas liber si nu mai era cine sa-l ia ar fi trebuit sa-l luam noi2...pentru ca bursierii mec mananca pe timpul facultatii o bursa de 2 mil lei, sunt avantajati financiar dar si la posturi, astfel incat eu chiar daca iau 10, ei vor avea prioritate...vi se pare corect acest sistem? Practic de acum incolo se va intampla asa: majoritatea posturilor fiind la tara, vor fi luat de bursieri Mec, iar cei care au obtinut note mari sa nu poata lua un post titularizabil...inteleg ca ministerul sa-i ajute pe cei de la tara cu o bursa, dar nu inteleg de ce li se acorda aceasta prioritate..sun o groaza din oras care poate si-ar dori un post la tara si au note mari...

    RăspundețiȘtergere
  5. din pacate acest contract MECI este inca in vigoare si prevede exact ceea ce vi s-a intamplat dumneavoastra.
    Pana la noi modificai legislative o sa fie tot asa

    RăspundețiȘtergere