11 mar. 2009

COMUNICAT DE PRESĂ

Asociaţia Profesorilor de Istorie din România
protestează asupra eliminării orelor de istorie din orarul elevilor de clasa a XII-a care învaţă la filiera tehnologică.

În epoca contemporană istoria constituie un instrument prin excelenţă de menţinerea identităţii naţionale, de cultivare a spiritului cetăţeniei democratice, europene.
În anii din urmă istoria, ca obiect de studiu în şcoală în România, a constituit şi încă constituie ţinta a nenumărate atacuri, de cel mai multe ori politice, pornite fără nici un motiv plauzibil. Fără o consultare a specialiştilor în domeniu, fără o analiză prealabilă, planurile-cadru şi mai ales, numărul de ore, în care istoria este predată în şcoala românească, a scăzut dramatic.
După numeroase eforturi, istoria se predă în şcolile din România, începând din anii 1999-2000 şi până astăzi, lucru foarte apreciat de forurile internaţionale, pe teme şi direcţii de studiu, pe baza competenţelor generale şi în conformitate cu cele mai înaintate criterii europene, prevăzute de Recomandarea No. 18/2001 a Consiliului de Miniştri ai Consiliului Europei, care subliniază importanţa studierii istoriei la toate nivelele de învăţământ şi cere guvernelor semnatare al Convenţiei Culturale Europene să acorde o atenţie deosebită predării istoriei. România este unul dintre iniţiatorii acestei recomandări europene.
Istoria ca obiect de studiu se predă astăzi, la toate nivelele de educaţie liceală, clasele IX-XII. Abordarea istoriei se face într-un cadru foarte larg, integrând istoria naţională în context european.
Recent, predarea istoriei românilor este serios afectată printr-o simplă decizie a conducerii Ministerului Educaţiei Cercetării şi Tineretului. Prin Anexa no. 4 la Ordinul 3310/2.03.2009, privind planurile-cadru la liceele tehnologice, sub pretextul reducerii la 30 ore pe săptămână a orarului elevilor de liceu, Istoria Românilor a fost ştearsă, pur şi simplu, de la clasa a XII-a de la liceele tehnologice, fără nici o explicaţie care să aibă legătură cu finalităţile ciclului liceal de învăţământ sau cu abordarea coerentă a disciplinelor incluse în curriculumul naţional.
În condiţiile în care Istoria Românilor (de la romanitate, până la perioada comunistă) reprezenta 80% din conţinutul disciplinei pentru clasa a XII-a, credem că eliminarea acestei discipline din planul-cadru de învăţământ reprezintă un gest, absolut funest, cu consecinţe greu de precizat, din care totuşi se întrevăd, între altele, lipsirea elevilor de cunoaşterea propriei istorii, afectarea statutului istoriei ca disciplină de bacalaureat şi a profesorilor titulari sub normă.
Aflând că nimeni dintre cei direct interesaţi - inspectorul general de specialitate din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, profesorii din ţară, Comisia de Istorie de pe lângă Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării nu a fost consultaţi şi deoarece nu s-a oferit nici o explicaţie plauzibilă, Biroul de Conducere al Asociaţiei Profesorilor de Istorie din România-APIR-Clio protestează asupra acestei decizii de neînţeles şi solicită conducerii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării să revină deîndată asupra acestei decizii.
În actualele condiţii Istoria Românilor se mai studiază doar la filiera teoretică şi vocaţională, unde, în funcţie de profiluri şi specializări, se studiază din trunchiul comun, de la o oră pe săptămână (teoretic, profilul real), la 3 ore pe săptămână (doar la profilul teoretic – clasele de ştiinţe sociale).

Biroul de Conducere al APIR Clio
10.03.2009

15 comentarii:

  1. am facut azi un prim pas.
    In sensul ca am salvat p =e jumatate problema.
    Insa as dori si eu sa stiu daca in programa de istorie pentru clasa a XII filiera tehnologica este vorba de 80% Istoria Romanilor.
    Multumec

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca este mai mult de 80% istoria romanilor. Sunt vreo 4 lectii care se refera si la Europa, precum "Descoperitori de noi spatii si culturi din secolele XV-XI" ( lectie care dupa parerea mea nu-si are rostul in programa de clasa XII ), Sate, targuri si orase din Europa si spatiul romanesc ( se studiaza si spatiul romanesc si Europa ), Viziuni despre modernizare in Europa secolelor XIX - XX ( care curpinde si informaTii referitoare la spatiul romanesc ), Secolul XX intre democratie si totalitarism ( cu informatii despre regimurile din Europa si Romania ). Restul este doar istorie a romanilor.

    RăspundețiȘtergere
  3. nu mai inteleg nimic.
    MECI-ul sustinea ca in programa nu e asa ceva.
    Solutia cu a face o ora de istorie si una de geografie din doua in doua saptamani cum vi se pare?

    RăspundețiȘtergere
  4. Istoria de clasa a XII-a este Istoria Romaniei...acele lectii scrise de

    interlocutorul de mai sus este o comparatie intre Istoria Romaniei si istoria

    tarilor din spatiul european...acest lucru se abordeaza si in manualele de

    specialitate.Este pentru prima data cand se face o comparatie a istoriei noastre

    din punctul de vedere al identitatii si alteritatii. Continuati negocierile d-le Pop este vorba de istoria neamului romanesc!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. dar ce sustinea ca este in programa ? Vai de capul nostru, habar nu au ce este in programa! pai cumparati un manual de istorie, va duceti cu el la negocieri si sa-l aratati celor din MECI. Sau luati programa. Necunoscatorii n-au decat sa se uite la titlurile lectiilor, mereu se repeta in titlu Romania sau spatiul romanesc. Chiar m-am enervat, cum adica nu e asta in programa ?

    RăspundețiȘtergere
  6. Referitor la istorie/geografie, e mai mult decat nimic. Decat nimci, e bun si atat. Desi tot ramane aberanta decizia de a sa patra ora de religie si de a injumatati istoria si geografia.
    Adica de religie nu se atinge nimeni ? nu-i sufiecient ca se face din clasa I ? Cata religie se doreste ?

    RăspundețiȘtergere
  7. Dar aveam o intrebare. Se pare ca de religie nu se atinge nimeni. Dar in aria curriculara "Om si societate" mai este istoria, geografia si economia aplicata. Pe ce considerente au scos istoria si nu geografia sau economia aplicata ? Istoria ce are ? Nici macar la clasa a IV/a nu se mai faca istorie a romanilor.

    RăspundețiȘtergere
  8. In clasa a XII-a se studiaza istoria romanilor. Habar nu au ce se studiaza si au scos orele la nimereala! Rusine!

    RăspundețiȘtergere
  9. Asa elevii nu vor sti bine nici istoria , nici geografia. dar ce era daca se faceau alternativ orele de religie si economie aplicata ? Sunt obiecte care se preteaza mai usor la acest regim alternativ.

    RăspundețiȘtergere
  10. Subscriu la alternativa religie / economie aplicata

    RăspundețiȘtergere
  11. Religia este in Legea invatamatului cuprinsa in triunchiul comun.
    Deci trebuie modificata legea.
    si apoi planurile cadru

    RăspundețiȘtergere
  12. Aici este programa pentru examenul de bacalaureat. In manual mai sunt si alte cateva teme, marea majoritate dintre acestea se refera tot la istoria romanilor. E usor sa te convingi, Liviu ca avem dreptate.
    POPOARE ŞI SPAŢII ISTORICE

    1. Romanitatea românilor în viziunea istoricilor

    B. OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA IDEILOR

    1. Viziuni despre modernizare în Europa secolelor XIX – XX; curente şi politici culturale, identităţi naţionale şi identitate europeană

    2. Secolul XX – între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa

    3. Constituţiile din România

    C. STATUL ŞI POLITICA

    1. Autonomii locale şi instituţii centrale şi în spaţiul românesc (secolele IX-XVIII)

    2. Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari. (secolele XVIII-XX)

    3. România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă

    D. RELAŢIILE INTERNAŢIONALE

    1. Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii

    2. România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX

    3. România în perioada „Războiului rece”

    RăspundețiȘtergere
  13. D_le Pop spuneti ca religia este in trunchiul comun conform Legii invatamantului, de aceea nu poate fi redusa. Dar oare istoria nu este tot in trunchiul comun conform aceleeasi Legi?
    Sau legea se aplica preferential?
    Oricum solutia istorie -geografie nu este buna deloc privand elevii de competentele cerute(in 15 ore ce se poate face din Istoria romanilor?;chiar si 1 ora era putin, dar ne-am acomodat am incercat..acum...asa..nu vad cum)

    RăspundețiȘtergere
  14. Celelalte continuturi din programa si manualul de clasa a 12-a sunt:
    -Descoperitori de noi spatii si culturi
    -Calatori romani acasa si in lume
    -Sate, targuri si orase din Europa si din spatiul romanesc
    -Diversitatea etnica, confesionala si solutii politice in Romania moderna
    -Minoritati nationale in Romania secolului XX
    -Redefinirea rolurilor statului de la Primul Razboi Mondial la Planul Schhunan. Situatia Romaniei
    -Biserica si Scoala in Evul Mediu si la inceputurile modernitatii
    -Protectorat religios si identitate culturala in Europa si spatiul romanesc

    RăspundețiȘtergere
  15. ART. 9 dil Legea invatamantului
    (1) Planurile-cadru ale învăţământului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ Religia ca disciplină şcolară, parte a
    trunchiului comun. Elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia şi confesiunea.
    (2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. În acest
    caz situaţia şcolară se încheie fără această disciplină. În mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din motive
    obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină.

    RăspundețiȘtergere