14 ian. 2009

Educatia, între intrebari si incertitudini


Anul 2008 a fost, pentru învatamântul românesc, unul plin de incertitudini. Chiar daca finalul lui 2007 promitea un Pachet de legi ale Educatiei, acesta se mai lasa înca, si acum, asteptat. Ca o compensatie însa, oamenii scolii au primit altceva: un Pact National pentru Educatie si o strategie în domeniu. si au mai primit ceva: ministri noi – unul care mai mult i-a suparat si unul de care se leaga toate sperantele. si pentru ca ea, speranta, nu-i asa, moare ultima, REFORMA a fost si este înca asteptata. Dar, oare, a fost sau nu reforma în Educatia anului 2008?
Daca da, apar alte întrebari: Care au fost cele mai mari realizari în domeniul reformei în anul 2008? si, bineînteles, care ar fi prioritatile reformei în 2009? Am cautat si am gasit raspunsuri la experti în educatie, profesori, lideri de sindicat, parinti. Ramâne de vazut însa daca realitatea anului care va veni va corespunde dorintelor lor... Se pare ca, în toamna anului 2008, evenimentele s-au precipitat. E drept, alegerile parlamentare au avut un cuvânt greu de spus în conturarea tabloului general al acestui sfârsit de an. Tocmai de aceea, se pare ca este dificil sa caracterizezi în doar câteva cuvinte anul 2008.
Cel putin, aceasta este opinia prof. Aurel Cornea, presedintele FSLI: „Foarte greu de tras o concluzie în ceea ce priveste reforma în învatamânt. Daca as privi retrospectiv, sigur, ar fi câteva elemente pe care le-as aduce în atentie acum, la sfârsit de an. Primul ar fi cel legat de faptul ca proiectul pachetului de legi a stârnit o dezbatere la nivel national în domeniul educatiei, aducând la aceeasi masa parinti, elevi, profesori, de fapt întreaga societate româneasca, ceea ce este un lucru deosebit din punctul meu de vedere. A fost poate pentru prima data în acesti 19 ani când aceasta dezbatere publica a fost realizata la nivel national si a atras în mod deosebit atentia asupra faptului ca asa nu se mai poate. Acesta a fost cel mai mare câstig. Sigur ca dezbaterea respectiva a generat si o serie întreaga de solutii noi care, din pacate, nu au mai fost finalizate. Al doilea element important, la fel sau poate chiar mai important decât acesta, este faptul ca, pentru prima data în tara noastra, la initiativa presedintelui României, domnul Traian Basescu, si nu numai, s-a initiat Pactul National pentru Educatie, pact care a fost asumat de toate partidele politice parlamentare, de societatea civila, de sindicate si care, în opinia mea, este un lucru deosebit. El ar trebui, asa cum s-a stabilit la momentul respectiv, sa se finalizeze printr-un Pachet de legi care, iata, poate sa aiba la baza chiar Pachetul de legi de care tocmai am amintit si care sa ne dea garantia ca într-un viitor foarte apropiat – în opinia mea, din anul scolar 2009-2010 – sa avem legi noi si sa intram în toate detaliile care privesc aceasta reforma. As mai mentiona aici faptul ca pe baza acestui pact deja Comisia Prezidentiala a realizat acea strategie, care din punctul de vedere al Federatiei Sindicatelor Libere din Învatamânt este un lucru foarte bun. Deja s-au facut foarte multe clarificari si, dupa cum stiti, atât federatia noastra, cât si celelalte federatii sindicale din învatamânt ni le-am asumat, iar acum am dori ca, foarte urgent, sa se treaca la punerea în pagina a Pachetului de legi realizat pe baza acestei strategii. Cam atât as mentiona la realizarile anului 2008 în ceea ce priveste educatia în România“. Într-un fel, au fost anticipate prioritatile pentru 2009. „Asteptam cu mult interes sa definitivam acest pachet de legi. În urma întâlnirii pe care Biroul Operativ al Federatiei noastre a avut-o cu domnul presedinte Traian Basescu, am stabilit un termen – 31 decembrie. Iata ca, din pacate, este depasit, din motive obiective – alegerile parlamentare. Noi suntem angajati ferm ca sa lucram fara niciun fel de rezerve împreuna cu colegii nostri, cu specialistii pe care îi avem la departamente, cu presedintii de sindicat si cu liderii din teritoriu la acest Pachet de legi, care sa fie definitivat cât mai repede. Acesta este una dintre prioritati. Totodata, ne asteptam ca, de la 1 ianuarie 2009, Legea salarizarii personalului didactic sa se aplice, altfel spus, sa se realizeze, în sfârsit, o salarizare motivanta“, a spus prof. Aurel Cornea. ....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu