21 nov. 2008

Tezele unice, nocive liceelor de top

Tezele unice bat la uşă. Sunt voci care le consideră în continuare insuficiente în evaluarea elevilor şi pregătirea lor pentru învăţământul liceal. Studiindu-se mediile de intrare în liceele bune din oraş s-a ajuns la concluzia că introducerea tezelor unice de evaluare pentru elevii claselor a VII-a şi a VIII-a a condus la o scădere a calităţii pregătirii viitorilor liceeni.

De când tezele unice de evaluare au fost introduse în metodologie, mediile de intrare în licee precum Colegiul Naţional "Gheorghe Şincai", "Mihai Eminescu" ori "Vasile Lucaciu" au scăzut simţitor. Întâmplător sau nu, pe băncile acestor unităţi de învăţământ au ajuns elevi mult mai slabi, dar care au avut note mari la cele trei discipline la care au dat teza unică. Colegiile naţionale nu au voie să organizeze o admitere specială, elocventă la disciplinele pe care se axează educaţia în unităţile lor. Urmarea? Elevi care nu ştiu o boabă de engleză, de exemplu, ajung la Eminescu şi nu fac faţă ritmului de învăţare.

Probă de aptitudini notată doar cu admis/respins

"Nu am nimic cu tezele unice ca sistem de evaluare a elevilor pentru clasele VII-VIII. Însă, modul actual de admitere în liceu este depăşit. Mult mai potrivit ar fi un sistem de admitere în liceu pe baza unor metodologii proprii ale fiecărui liceu sau chestiuni mixte de genul admitere plus media claselor V-VIII ori a tezelor unice. Acestea din urmă însă ar trebuie să aibă o pondere mai mică! Pentru clasele bilingve, media testelor de aptitudini nu se ia în considerare decât ca şi calificativ admis/respins. Consecinţa: un elev cu aptitudini deosebite la limba engleză nu ajunge în Colegiul Eminescu, pentru că media, conform actualului sistem, nu îi permite", afirmă Marius Crăciun, directorul Colegiului Naţional "Mihai Eminescu".

Pledoarii şincaiste

Aceeaşi situaţie se petrece şi la Colegiul Naţional "Gheorghe Şincai". "Nu cred că tezele unice sunt realizate impecabil. Iar câtă vreme profesorii care organizează testele au şi interese de a ridica notele elevilor lor, nu va fi benefic educaţiei. Un examen de admitere ar oferi condiţii potrivite pentru ca toţi copiii să pornească de la datele iniţiale şi să se stabilească un clasament actual al celor înscrişi. De exemplu, la o şcoală din oraş şi la una din mediul rural nu cred că sunt aceleaşi condiţii şi aceeaşi evaluare. Pledez pentru o admitere adecvată fiecărui liceu", precizează Ioan Mureşan, directorul Colegiului Naţional "Gheorghe Şincai".

Un sistem imperfect

O admitere, alături de tezele unice, ar fi cea mai justă metodă de accedere în liceu, şi în opinia reprezentanţilor ISJ Maramureş. Din păcate, prea puţin se ia în seamă de cei din teritoriu, deciziile mari fiind luate de la Centru. "Tezele unice nu reprezintă cea mai bună metodă pentru selecţia şi accederea elevilor în învăţământul liceal. Cel mai elocvent mod de admitere în liceu ar fi o probă de aptitudini pe profilul liceului respectiv. Un examen diferenţiat pe tipul liceului ar fi mult mai relevant", opinează Pavel Filip, purtătorul de cuvânt al ISJ Maramureş.

A scăzut interesul elevilor pentru şcoală

Cu toate acestea, tezele unice nu sunt singurii factori nocivi pentru liceele de top. A scăzut simţitor şi motivaţia elevilor de a învăţa.
"S-a micşorat mult media de intrare în licee, din păcate, cu aproximativ 1,5% - 2%, fapt care se simte. Un factor îl constituie tezele unice, dar din nefericire nu este singurul. Şcoala e la concurenţă cu internetul, cu televizorul. Elevii învaţă din ce în ce mai puţin. A scăzut interesul pentru învăţare, dar şi controlul părinţilor", afirmă Pavel Filip.
Deocamdată, elevii se pregătesc pentru tezele din acest semestru, ce vor debuta pe 25 noiembrie, la limba şi literatura maternă, continuând cu limba şi literatura română, matematică şi proba la alegere, istorie sau geografie, pe 3, 11 şi 16 decembrie a.c. (ultima probă doar pentru clasa a VIII-a).

Sursa: Glasul Maramuresului

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu