20 nov. 2008

Bacalaureatul 2008 – necenzurat

Subiectele nu ar trebui să fie afişate pe internet, pentru că elevii copiază pe rupte

Educaţia fizică nu ar trebui să mai fie probă de examen

Publicarea pe internet a subiectelor pentru examenul de bacalaureat ar putea rămâne o amintire. Dacă Ministerul Educaţiei ar ţine cont de propunerile inspectoratelor şcolare judeţene, elevii ar putea să rămână şi fără proba de educaţie fizică.

Din rapoartele ISJ-urilor, bacalaureatul 2008 este departe de a fi un examen al maturităţii, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori. Publicarea pe internet a subiectelor i-a făcut pe elevi „să se mulţumească să înveţe mecanic sau să-şi pregătească mijloacele necesare pentru copiat”, reiese din raportul ISJ Vaslui, adresat ministerului. Situaţia este semnalată de majoritatea inspectoratelor. În Caraş-Severin, după reevaluarea a 100 de lucrări, inspectorii au observat că există multe cu exprimări şi greşeli identice. „Sunt lucrări în care apar diferite notaţii şi simboluri care nu au nici o legătură cu matematica, ceea ce demonstrează receptarea distorsionată a „mesajelor” primite din eventuale surse”, se arată în raportul ISJ Caraş-Severin.

Acest lucru se întâmplă din cauza supravegherii defectuoase. „În ciuda controalelor şi a semnării angajamentelor, sistemul de supraveghere este veriga cea mai slabă a organizării examenului”, recunosc inspectorii arădeni. Inspectorii şcolari ştiu că elevii copiază din culegerile apărute pe piaţă şi cer ministerului să renunţe la postarea pe internet a subiectelor. „S-a forţat uneori promovarea examenului prin metode care au întrecut puterea de imaginaţie a profesorilor”, reiese din raportul ISJ Prahova. Dacă totuşi ministerul nu renunţă la această idee, inspectorii cer ca măcar să se schimbe numerotarea subiectelor înaintea examenelor sau să nu se mai facă public numărul variantei de examen extrase. Teleormanul şi Vrancea cer chiar ca examenele să constea în teste grilă.

Educaţia fizică – desfiinţată de inspectori

Inspectorii şcolari vor să-i lase pe elevi fără unica disciplină la care aveau toate şansele să obţină o medie cât mai bună: educaţia fizică. „Rezultatele elevilor nu reflectă întotdeauna capacităţile reale ale candidaţilor” (Arad), „s-a semnalat supraevaluarea candidaţilor. Aceste rezultate influenţează negativ la admiterea în învăţământul superior, cât şi obţinerea de burse şi locuri în căminele studenţeşti” (Bistriţa-Năsăud), sunt doar două dintre comentariile ISJ-urilor.

În raportul ISJ Hunedoara se propune ca educaţia fizică să poată fi susţinută doar de elevii de la liceele cu program sportiv, iar Gorjul propune ca aceştia să aibă aviz medical şi avizul profesorului din liceu, pentru a susţine probele. „Acest aviz ar trebui să ateste aptitudinile candidatului pentru proba sportivă, deoarece susţin proba o serie de candidaţi care sunt antitalente”, este soluţia ISJ Gorj. ISJ Constanţa merge mai departe şi propune ca elevul să aibă adeverinţă de la „medicul sportiv“.

Subiecte proaste şi metodologie prea complicată

Reclamaţiile inspectoratelor nu se opresc aici. Majoritatea au semnalat că subiectele de examen sunt foarte prost alcătuite: ori sunt prea grele, ori pun accent pe memorare, ori nu au nici o legătură cu programa şcolară. În acelaşi timp, inspectorii avertizează ministerul că ar trebui să fie mai atent în selectarea profesorilor care elaborează subiectele. Traducerile subiectelor în limbile minorităţilor oficiale, atunci când s-au făcut, „au conţinut greşeli într-o proporţie nepermis şi nejustificat de mare”, iar corectările s-au operat chiar în timpul desfăşurării examenului.

Totodată, inspectoratele îi acuză pe reprezentanţii ministerului că nu sunt capabili să realizeze o metodologie simplă, corectă, care să nu conţină articole contradictorii şi să nu aibă nevoie de peste 30 de note, precizări, proceduri şi adrese, după cum semnalează inspectorii din Arad. ISJ Braşov le-a bătut obrazul celor din minister că şi-au pasat responsabilitatea de la unul la altul, de fiecare dată când li s-a sesizat o problemă.

Info plus:

Dosarele X

Cazurile grupurilor şcolare, unde promovabilitatea a crescut cu peste 50 de procente din vară până în toamnă, sunt o caracteristică esenţială a bacalaureatului. În judeţul Ialomiţa, în prima sesiune a examenului, în patru grupuri şcolare, promovabilitatea a fost cuprinsă între 12,20% şi 18,75%. În sesiunea din toamnă, mai bine de jumătate dintre elevii picaţi s-au deşteptat. Astfel, în trei din cele patru grupuri şcolare promovabilitatea a depăşit 60%.

268 de elevi au fost eliminaţi şi 98 de profesori sancţionaţi


Comic Cazuri de pomină

Întâi la poliţie, apoi la bac

Chiar dacă nu s-a remarcat prin calitate, bacalaureatul din 2008 s-ar putea remarca prin cazurile amuzante. Un candidat din Hunedoara a dat examen după o variantă de rezervă pentru că, la ora 8 dimineaţa, era la secţia de poliţie. „Inculpatul” era cercetat într-un caz penal. O altă candidată, de această dată din judeţul Argeş, a spus că ea nu ştie să scrie decât cu majuscule. Comisia judeţeană de examen a decis să o ajute. După fiecare probă, un membru al comisiei de examen i-a transcris lucrările, cu caractere normale, în prezenţa ei şi a asistenţilor. În judeţul Alba, un candidat a întârziat şi s-a hotărât de-abia la ora 13 să facă o cerere, pentru a susţine examenul după o variantă de rezervă.

Cererea sa nu a fost aprobată de comisia judeţeană de examen. În Maramureş însă, trei candidaţi au susţinut bacalaureatul după alte variante decât cele extrase, deoarece profesorii au încurcat subiectele. Cu toate acestea, chiar Ministerul Educaţiei a aprobat continuarea examenului cu respectivele subiecte şi a decis să se întreprindă o anchetă. Inspectoratul judeţean nu a precizat însă cine sunt vinovaţii şi ce sancţiuni au primit. (E.L.)

Sursa: Gândul

Un alt articol pe aceesi tema gasiti la adresa:
http://www.informatia-zilei.ro/index.php?sect=social&editia=bm&data=2008-11-20&id=37973

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu