20 oct. 2008

Raportul generaţiei fără şcoală

MEC va lansa un raport de 162 de pagini, cu zeci de statistici negre despre „Starea învăţământului românesc“
Datele oficiale descriu viitoarea generaţie care va conduce România: una fără şcoală, aproape analfabetă, mult mai slabă decât generaţiile de tineri europeni

Raportul generaţiei fără şcoală
Dintre absolvenţii de liceu, 49% nu au diplomă de bacalaureat. 19% dintre elevi renunţă anual la şcoală. 22% dintre copii nu merg la grădiniţă. 16% dintre şcolarii de clasa a IV-a nu sunt capabili să înţeleagă un text scris. Sunt statistici şi rezultate la teste internaţionale care aruncă România pe ultimele locuri din Europa la calitatea şi eficienţa Educaţiei. Potrivit Raportului privind „Starea învăţământului românesc“, elaborat de Ministerul Educaţiei şi intrat în posesia Gândul, mulţi dintre indicii pe care vi i-am prezentat se depreciază. Pare paradoxal, atâta vreme cât oficialii se laudă, în acelaşi raport, cu o creştere constantă a sumelor investite în sistem, sume care ne aduc aproape de nivelul european. În acelaşi raport, tipărit înainte de demiterea lui Cristian Adomniţei din funcţia de ministru, sunt, pe lângă 95 de pagini de analiză, şi 51 de file în care, cu limbaj de lemn, guvernanţii ne prezintă „gradul de realizare a obiectivelor“, „crearea oportunităţilor“, „sisteme de management al calităţii” şi alte strategii pline de vorbe care ar trebui să scoată elevii şi şcoala din noroi.
Bilanţul negru al educaţiei româneşti
Aproape o cincime dintre elevii români, înscrişi în învăţământul obligatoriu, şi-au abandonat studiile.
Pe de altă parte, 49,5% dintre absolvenţii de liceu nu au diplomă de bac, iar 22,4% dintre copii nu merg la grădiniţă. 16% dintre şcolarii de clasa a IV-a nu sunt capabili să înţeleagă un text scris. Conform testărilor internaţionale, România se situează undeva pe locul 47, din 57 de ţări, unde s-a aplicat testul PISA.
Continuăm să fim pe ultimele locuri în Europa când vine vorba de Educaţie. Analizand datele cuprinse în „Starea învăţământului” pe anul 2007-2008 - raport finalizat recent de Ministerul Educaţiei - rezultă că abandonul şcolar este de departe situaţia cea mai gravă. 19,2% dintre elevi au renunţat la şcoală, în loc să-şi termine studiile, anul trecut şcolar. Acest procent este cu atât mai mare, în comparaţie cu media UE de doar 14,8% şi cu obiectivul UE de a reduce abandonul şcolar la maxim 10%, până în 2010.
Doar trei state stau mai prost decât ţara noastră în privinţa ratei abandonului şcolar: Spania – 31%, Portugalia - 36,3% şi Malta - 37,6%. Pe de altă parte, suntem întrecuţi cu mult de state care de-abia ajung la un procent al abandonului şcolar de 5,5%: Slovenia, Polonia şi Cehia. Elevul român a ajuns, anul trecut, să frecventeze învăţământul, în medie, până la 16,3 ani, adică până în clasele a IX-X. Ne situăm, în continuare, pe un loc inferior în privinţa speranţei de viaţă şcolară. Dacă excludem învăţământul preşcolar, speranţa de viaţă şcolară a unui copil în vârstă de 6 ani ajunge la 14 ani.
Cauzele principale sunt alegerea greşită a filierei educaţionale, rata repetenţiei sau situaţia financiară precară a familiei. În Europa, Finlanda se situează pe primul loc, speranţa de viaţă ajungând la 20 de ani. Singurele ţări care stau mai slab decât noi sunt Malta şi Cipru, state în care speranţa de viaţă şcolară este puţin peste 14 ani.
Suntem, de asemenea, pe penultimul loc în Europa în privinţa participării la toate nivelurile de educaţie. În timp ce rata UE este de 59,2%, în România doar 50,5% dintre tineri urmează toate nivelurile de şcolarizare. Cel mai bine stă Finlanda – 66,4%, iar cel mai slab stau vecinii noştri bulgari, cu doar 49,8%. Elevele sunt cele care aleg să meargă la liceu, postliceale şi facultăţi, faţă de băieţi.
În privinţa elevilor din anii terminali, rata de absolvire nu este nici ea prea roz. Conform datelor Ministerului Educaţiei de acum doi ani (n.r. – nu există date din ultimul an şcolar) doar 61,1% dintre elevii de clasa a VIII-a absolvă cu examen.
Restul, neavând nici un examen, au ajuns la şcolile de arte şi meserii sau au renunţat la şcoală. Dacă îi luăm în calcul şi pe elevii care nu au susţinut examen, procentul urcă până la 92,4%. În mediul rural, aproape un sfert dintre elevi nu reuşesc să absolve nici măcar fără examen.
Elevii de liceu stau mai prost decât colegii lor mai mici: doar 50,5% termină liceul cu examen. Procentul ajunge la doar 55,3%, dacă sunt luaţi în calcul şi elevii care nu susţin examenul de bacalaureat. Dintre toţi, de departe, cel mai slab stau elevii de la SAM-uri: nici 40% nu reuşesc să-şi finalizeze studiile. Faţă de anul şcolar 2005-2006, rata de absolvire a SAM-urilor a crescut cu peste 13%.
19,2% dintre elevi au abandonat studiile în anul şcolar 2007-2008. Rata abandonului a crescut cu 4,3% în ultimii doi ani
49,5% dintre absolvenţii de liceu nu au diplomă de bac. Doar 60% dintre elevii de la SAM absolvă
Sursa: gandul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu