6 nov. 2007

„La şcoală, copiii sunt exploataţi la maximum!”

În urma articolului publicat ieri de ziarul "Adevărul" referitor la câte ore ar trebui să înveţe un copil la şcoală şi acasă, cititorii ne-au scris că programa şcolară din învăţământul preuniversitar nu ţine cont de capacitatea de învăţare a unui elev de nivel mediu.

Opinia majorităţii profesorilor a fost categorică: programa de învăţământ este atât de încărcată, încât ar trebui să fii geniu ca să te poţi pregăti la toate materiile.

"Ceea ce se face cu copiii noştri este absurd: 7-8 ore de curs zilnic, 2-3 ore de consultaţie săptămânal, activităţi facultative, dar pe care trebuie să le urmeze dacă s-au înscris, pentru că primesc altfel absenţă, materii stufoase... Ce poate face copilul cu multitudinea de informaţii pe care le primeşte?

Nimic, trece mai departe şi rămâne un gol. Acesta se adună, iar în final copilul îşi dă seama că nu are rost să înveţe, că tot nu înţelege nimic", a fost părerea unui părinte de elev de liceu.

Nicio legătură între teorie şi practică

Pentru că nu fac faţă la şcoală, cei mai mulţi elevi ajung să respingă chiar şi materiile de bază unde, de ani buni, la examenele naţionale se obţin cele mai mici note. O altă problemă ridicată de părinţi este lipsa de legătură între ce se învaţă la şcoală şi practică.

"De ce nu legăm învăţământul de practică?", a întrebat Mihaela Gună, preşedinta Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar (FAPIP). Ea a adăugat că pentru cei ce vor performanţă într-un domeniu există posibilitatea de opta, în cadrul materiilor, din trunchiul curricular la alegere.

Legarea teoriei de practică presupune însă existenţa unor laboratoare în care elevii şi profesorii să poată face experimente care să-i determine să reţină mai uşor materia. „Nu putem merge pe ideea că nu am nevoie de fizică, pentru că nu-mi place.

Această materie poate nu le place, e grea, dar copilul trebuie să înţeleagă că tot ce se întâmplă în fiecare zi are legătură cu fizica. Numai că şcolile nu au suficiente laboratoare pentru ca elevii să beneficieze de acest tip de lecţie. De folosirea laboratorului de către elevii pasionaţi nici nu mai poate fi vorba", spune Marius Nistor, liderul Federaţiei Naţionale „Spiru Haret".

Reprezentanţii ministerului spun că au un proiect

Deşi atât părinţii, cât şi elevii se plâng de foarte mult timp de programa şcolară încărcată, reprezentanţii Ministerului Educaţiei spun că abia acum se lucrează la un proiect de revizuire a materiei şcolare.

„Din 2008, elevii din ciclul primar şi gimnazial ar trebui să înveţe ca în sistemele educaţionale din vest: numărul de ore va fi redus, materia va fi mai aerisită, iar copilul va fi învăţat să raţioneze, şi nu să înveţe pe de rost", a spus secretarul de stat pentru învăţamântul preuniversitar în Ministerul Educaţiei, Svetlana Preoteasa. Pentru aceasta ar trebui ca şi profesorii să se reşcolarizeze.

Cititorii ne-au scris pe www.adevarul.ro

„Goana după note mari este mare, iar inspectorii, când fac acele variante de concursuri, nu cunosc nivelul scăzut la învăţătură al copiilor, cred că toţi sunt genii, de aici programa destul de încărcată în învăţământul românesc. Selecţia manualelor a fost făcută de specialişti care au pierdut demult legătura cu copiii".

„Stimaţi conducători ai învăţământului, ştiaţi că elevii de clasa I sunt obligaţi să reţină date biografice ale scriitorilor şi poeţilor din ale căror lucrări li se dau fragmente? Unde s-a născut, ce şcoli a absolvit, ce a scris şi culmea... unde a fost înmormântat, alături de data exactă a morţii. Dacă ar fi fost vorba de unu-doi mari scriitori, poeţi, era scuzabil, dar sunt cerute la fiecare text, indiferent de scriitor. (Cât de mare sau important a fost el pentru cultura românească.)

Este aberant! Apoi, numărul de cărţi pe care le cară un copil de clasa a II-a: cinci cărţi la limba română şi tot atâtea la matematică (auxiliar, manual şi trei culegeri de exerciţii). Este un chin pentru micuţi şi ajung să urască şcoala înainte de a o începe cu adevărat".

„Se primesc teme de genul lecturarea a 39 de romane pe trimestru plus aprecieri critice, analize gramaticale şi literare etc. Copiii sunt exploataţi la maximum, dar fără cap şi cu consecinţe grave, atât pentru ei, cât şi pentru societate".

„ Foarte încărcată materia copiilor noştri. Fetiţa mea este în clasa a VIII-a. Vine la ora 15,00 de la şcoală, plecată de la 7,30. De multe ori stă şi până la 12 noaptea deoarece are foarte mult de scris şi de învăţat. Fiecare profesor are pretenţia ca elevul să înveţe materia sa, chiar dacă este religie, desen sau muzică. Acum că au şi tezele cu subiect unic, timpul de lucru trebuie să fie mai mare deoarece, de multe ori, în clasă, profesorii nu explică suficient".

» Din 2008, elevii din ciclul primar şi gimnazial ar trebui să înveţe ca în sistemele educaţionale din vest


Svetlana Preoteasa
secretar de stat

Sursa: http://www.adevarul.ro/index.php?section=articole&screen=index&id=331242&newsletter=1

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu