11 sept. 2007

Adomnitei: "Educatia este un domeniu pe care nu-l stapanesc"

12 Septembrie 2007
Eugenia Mihalcea, Vlad Odobescu, Florian Bichir

Ministrul educatiei, care vrea sa reformeze din temelii invatamantul, isi recunoaste limitele.

Ministrul educatiei, Cristian Adomnitei, s-a decis sa schimbe din temelii sistemul de invatamant, fara sa se asigure insa ca cine va ocupa dupa el fotoliul Educatiei nu va modifica din nou directia reformei.

Testele Nationale au fost desfiintate la sfarsitul acestei veri si inlocuite cu teze cu subiect unic, pe motiv ca elevii sunt mai putin stresati daca dau examenele in bancile lor, fara a elimina insa subiectivismul si posibila frauda.

Ministrul de numai 32 de ani, care a fost adus de premierul Tariceanu din fruntea Tineretului Liberal si pus la carma Ministerului Educatiei, este mandru ca a lucrat la Iulius Mall si spune ca, pentru el, Relu Fenechiu este un bun prieten.

EVZ: Ati schimbat din mers modul de admitere la liceu. Parintii nu au stiut ca anul urmator copiii lor nu vor mai da Teste Nationale.
Cristian Adomnitei: Ooo, stati putin! Parintii sunt impotriva? Se reproseaza, in primul rand, rapiditatea luarii deciziei. Lucru care ma surprinde!

Mai degraba subiectivitatea modului de examinare.
Cum este subiectiv acest mod de examinare?

Elevii sunt supravegheati de propriii profesori.
Si asta nu era valabil si la Testele Nationale?

Nu. Acolo erau supravegheati de profesori din alte scoli.
Bine, asta in orase. Dar la tara, unde au o singura scoala? Intr-o comuna de la mama naibii, unde am copii si de a VII-a, si de a VIII-a nu am posibilitatea sa am doua scoli unde sa se schimbe profesorii. Va fi un castig pentru copii, vor da examenul in banca lor, unde sunt obisnuiti. Sunt bancile lor pana la urma.

Adica vreti sa spuneti ca marele castig e ca nu vor mai fi stresati?!
Cu siguranta ca nu vor mai fi stresati. Dau examenul in clasa lor, cu colegii lor. Nu au de unde sa cunoasca dinainte subiectele. Am putea presupune ca profesorul de romana intra in toate clasele care dau examen la romana si incepe sa le spuna subiectele.

Credeti-ma ca, fiind si o comisie acolo, nici profesorul ala si nici altul nu risca. Pentru ca sunt evidente. La Bacalaureat au inceput sa aiba acum si plangeri la Procuratura. Nu-si risca nimeni cariera doar pentru aceste lucruri.

Nu asta este problema! Problema e de fond. Trebuie sa faci o regula care sa-i avantajeze pe toti. Plus ca, in timpul anului scolar, copilul are media 9,50. Pe corect, sa spun asa. Se duce la Testele Nationale si se intampla ceva. Cine stie, o fata la 14 ani poate sa pateasca ceva in ziua aceea. Baietii, la fel, pot sa aiba un psihic mai slab. Au totusi 14 ani! Si au de dat seama la un singur examen care conteaza.

Admiterea pentru intrarea la liceu ar trebui sa certifice totusi niste competente.
Inca n-am ajuns acolo, si nici nu vom ajunge dupa intrarea in vigoare a acestui pachet. Va trebui reformata si curricula, pentru ca reforma priveste si reformarea curriculei. Acum sunt primii pasi.

Numai dintre profesorii cu definitivat se vor selecta cei titularizabili. Acum, indiferent de munca lor, iau salariu. Acesta nu va mai fi atat de sigur in viitor.

Cand plecati odata de la guvern?
Stam la guvernare atat timp cat democratia si romanii doresc ca PNL sa fie principalul partid la guvernare.

Si daca iese prost reforma pe care o doriti in invatamant, ce-o sa faceti?
Nu are cum sa iasa prost.

Se va mai face un pact national pe educatie? Pentru ca dumneavoastra puteti pleca. Si atunci ce se intampla?
Eu vreau sa las in urma mea lucruri foarte concrete. Orice idee de reforma trebuie sa stii de ce o faci si unde trebuie sa mergi.

Probabil ca nu se va implini, nu se va materializa cat voi fi eu ministru, pentru ca nu stiu cat voi fi ministru. Viitorul ministru va putea sa continue foaia de parcurs sau s-o opreasca, sau s-o schimbe.

Care ar fi motivul care v-ar determina sa va dati demisia? Sindicatele v-au cerut deja acest lucru.
Eu nu-mi dau demisia decat daca ajung la concluzia ca nu mai pot face lucrurile sa mearga, odata ce am acceptat functia de ministru al educatiei.

S-au vehiculat informatii despre relatiile dumneavoastra de la Iasi in acel moment.
N-au avut nicio legatura. Domnul Fenechiu a fost placut surprins de aceasta decizie. A aflat dupa mine si inainte de comunicarea ei publica. N-a putut sa faca lobby la o asemenea dimensiune. Nici eu nu m-am cerut niciodata ministru.

Eu am ales sa ma implic. Era un domeniu pe care nu-l stapaneam, nici acum nu-l stapanesc, dar nici nu-mi propun. Nu trebuie sa vin la Ministerul Educatiei pentru a deveni un filosof al educatiei.

Cat a contat Relu Fenechiu in evolutia dumneavoastra politica?
Cu domnul Fenechiu ma cunosc din 1996. Eu am fost primul care a venit in Bucuresti, pentru ca eram vicepresedinte al organizatiei nationale de tineret. Domnul Fenechiu a venit ulterior.

Este un om capabil, are traseul Domniei Sale, nu se poate spune ca este tramvaiul pe care am sarit eu. Dar faptul ca suntem prieteni, ca ne sfatuim in lucruri care tin de politica de partid sunt niste realitati. In niciun caz nu avem o relatie de simbioza financiara.

Cum ati ajuns sa lucrati pentru Iulius Mall?
Am terminat primul la mine in departament facultatea. Angajarea mea s-a intamplat in modul urmator: faceam parte din Biroul Senatului, care a aprobat contractul cu Iulius Mall. Evident ca pe acest parcurs, intalnindu-te de atatea ori cu firma, patronul ajunge sa te cunoasca. Si a vazut cam ce fel de om sunt. Pe mine m-a onorat ca el m-a chemat.

Neputinta

„Este imposibil sa demonstrezi ca un profesor este incapabil”

O alta suparare a parintilor este ca profesorii nu mai predau la clasa, ci la meditatii.
Nu, nici macar. Pur si simplu nu predau. O parte au treaba acasa si nu-si predau materia. Copilul nu stie. Copilul ia 9, 10, pentru ca el a invatat doar 70% din materie. Dar, per total, are un minus de 30%. Apoi se duce la Testele Nationale. Ii pica o intrebare din materia nepredata. Cine-i vinovat?

O sa va spun de ce incepe sa nu mai conteze piata meditatiilor, care pentru profesori era un mijloc de a-si completa veniturile mici pe care le au. Dupa teza a treia, dupa a patra, tu, ca parinte, te lamuresti care e nivelul copilului tau si fara meditatii.

Nevoia de meditatii apare si din cauza calitatii slabe a unor profesori.
Primul care trebuie sa aiba grija de asta este directorul scolii. El va angaja profesorii la scoala. La ora aceasta, doi profesori cu exact aceeasi vechime, aceleasi onoruri, unul de la Sava si unul de la Metalurgic, primesc acelasi salariu, exact acelasi salariu.

Sava face doi olimpici pe an, in timp ce acela de la Metalurgic nu numai ca nu face doi olimpici pe an, dar nici nu-si pune problema sa faca doi olimpici pe an. Si sta bine mersi titular, banutul vine, preda cum preda. Acum este aproape imposibil sa demonstrezi ca un profesor este incapabil.

Si totusi parintii se plang de profesorii de slaba calitate.
Dar unde sunt parintii care pleaca in Spania si Italia si isi lasa copiii aici?!

Nu vorbim despre acei parinti acum, sunt si profesori care au plecat in Spania si Italia.
Dar aceia nu fac niciun rau, au lasat cartea si au plecat.

Au lasat goluri care sunt umplute de suplinitori, de pensionari.
Schimbam acum sistemul, fiecare scoala isi va da examenul ei. Termini facultatea, esti eligibil pentru postul de profesor. Cand ai aplicat prima data la o scoala devii stagiar. Dupa cei doi ani de stagiatura poti sa te califici pentru definitivat.

Dai examenul de definitivat si intri in acest corp al profesorilor. Numai dintre cei cu definitivat se vor selecta cei titularizabili. Acum, profesorii, indiferent de munca lor, iau salariu. Acesta nu va mai fi atat de sigur in viitor.

Cum veti aduce profesori cat mai buni in sistem?
Munca in educatie va fi din ce in ce mai atractiva. Anul acesta au crescut salariile cu 25% pe medie. Onor parlamentului, mi-au mai bagat 10% la cei cu gradul I, inca nu mi-au spus din ce sursa, ci doar ca de la 1 octombrie. Si oricum, guvernul acesta si-a depasit promisiunile electorale fata de profesori.

Dar oricum nu sunt salarii suficient de motivante.
Corect. Nu te poti opri aici. Fiecare scoala va putea sa dea salarii mai motivante, odata cu finantarea per cap de elev. Pana atunci, cu siguranta vor fi cresteri salariale si anul viitor, urmare a intelegerii cu sindicatele, dar doar dupa discutia privind pachetele de legi.

„In multe universitati, familiile controlau totul”

Vorbind despre pachetele de legi, in ce stadiu ati ajuns cu cea privind sistemul universitar?
Pana acum, exista un singur mod de alegere a conducerii, cea colegiala. Rectorul era ales de Senat. In varianta actuala, in foarte multe universitati multe familii controlau totul. Nu mai aveau acces profesorii tineri decat daca erau membrii de familie.

In aceasta privinta, cel putin doua lucruri sunt schimbate. Va fi interdictie in lege, pana la cel putin gradul IV de rudenie nu vor mai avea posibilitatea sa ocupe, concomitent, functii de conducere in universitate. In ceea ce priveste alegerea rectorului, aceasta va fi libera - fie prin vot, fie prin concurs -, in functie de optiunea fiecarei universitati.

Care va fi limita maxima de varsta pentru cei care concureaza pe posturile de rectori?
Va fi varsta legala de pensionare si vor putea candida pentru maximum doua mandate la rand. Dar asta se va reglementa printr-un ordin de ministru.

Se va schimba ceva si in ceea ce priveste admiterea la facultate, stoparea dosariadei?
Accesul la o universitate se face in functie de cum isi doreste fiecare, pe baza de concurs, de dosar. Aceasta tine de autonomia universitara. Exista si o idee de masificare a educatiei superioare

Sursa http://www.evz.ro/article.php?artid=322306

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu