Profesorii cer elevilor să reproducă exact cunoştinţele predate
de Elena LARION | 10 AUGUST 2007
Profesorii le dictează elevilor lecţiile, iar aceştia trebuie să le recite, ca să obţină o notă mare, cu toate că ştiu că prea puţine dintre noţiunile învăţate la şcoală le vor folosi, practic, în viaţă. Trei sferturi dintre elevii de gimnaziu şi de liceu spun că profesorii obişnuiesc să le dicteze la majoritatea materiilor. Între 50 şi 70% dintre elevii de clasa a VIII-a îi acuză pe profesorii lor că le cer să reproducă exact materia predată la limba română, matematică, istorie şi geografie, des şi foarte des.
Şi la clasa a XII-a lucrurile stau la fel: profesorii predau, iar elevii trebuie să memoreze şi să reproducă materia pentru a obţine note mari. Astfel se explică şi faptul că, în timpul orelor, elevii trebuie să asculte expunerea şi explicaţiile profesorilor. În doar 10% dintre cazuri elevii au spus că, în timpul orelor, ei colaborează pentru a rezolva diverse teme sau sarcini. Elevii nu ştiu cum sunt evaluaţi decât la limba română, matematică, istorie şi geografie. Modul de notare la educaţie civică, limbile străine şi filosofie rămâne o necunoscută pentru elevi.
În continuare, în şcoala românească se aplică principiul: „Teoria ca teoria, dar practica ne omoară”. Dacă jumătate dintre elevii de clasa VIII-a consideră că noţiunile predate la clasă pot fi aplicate, practic, în viaţa de zi cu zi, opiniile lor se schimbă radical până la terminarea liceului. Trei sferturi dintre elevii de clasa a XII-a sunt convinşi că lucrurile învăţate la şcoală nu le vor folosi niciodată practic şi că prea puţini profesori îi învaţă să aplice respectivele cunoştinţe în viaţa cotidiană.
O altă problemă a elevilor de liceu este aceea că profesorii alocă prea puţin timp pentru a-i învăţa să aplice noţiunile predate şi nici nu le cer acestora să le coreleze cu noţiunile de la celelalte discipline. Acest tip de predare-învăţare creează mari lacune elevilor. Profesorii predau, iar cunoştinţele la matematică, limbi străine şi educaţie civică sunt rar şi foarte rar, pe înţelesul elevilor de gimnaziu şi de liceu.
Acestea sunt concluziile studiului „Nevoi şi priorităţi de schimbare educaţională în România – fundament al dezvoltării şi modernizării învăţământului preuniversitar”, postat în iulie pe site-ul Ministerului Educaţiei.
Sursa: www.gandul.info , elena.larion@gandul.info
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu