30 oct. 2013

Întrebări şi răspunsuri 30.10.2013

 Va rog sa-mi spuneti daca avand diploma de inginer sprcialitatea electrotehnica,1986,modul psihopedagogie nivel I,modul psihopedagogie speciala,pot sa particip la concursul de titularizare 2014,pe un post de profesor -educator,in invatamantul special?

Consider ca aceasta specialitate nu va permite, conform Centralizatorului, sa ocupati un post de profesor-educator.

Am dat deful de 3 ori si din cauza unor probleme nu l-am luat. La 1.septembrie 2013 am o vechime de 5 ani calificati. Ce demersuri trebuie sa fac sa mai am dreptul de a ma inscrie la definitivat?

Conform actualei legislatii consider ca nu mai puteti participa la examenul de definitivat, dar urmariti comunicarile ISJ-ului pentru a putea intra in posesia modificarilor care e posibil sa apara in ce priveste inscrierea si examenul de definitivat.

Anul acesta am termunat Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Specializarea Pedagogia invatamantului primar si prescolar. In data de 18 iulie anul acesta am primit si adeverinta care tine loc de diploma de licenta. Cologii care au terminat si ei deodata cu mine si sunt dascali in alte scoli mi-au spus ca ei sunt platiti ca si profesori incepand cu data de 18  de cand au primit adeverinta de licenta. Mie mi s-a spus ca voi fi platit doar din data de 1 septembrie. Numai ca nici macar din aceasta data de 1 septembrie nu sunt platit pt ca ,, au uitat" sa ma treaca in alta grila de salarizare. As dori daca puteti sa ma lamuriti de cand trebuia sa ma plateasca, ca si profesor pentru invatamantul primar? Inca un aspect: conducerea scolii refuza sa ne dea fluturas de salariu fara sa ne spuna de ce. Am cerut toti colegii sa primim fluturas in nenumarate randuri.

Trebuie sa fiti incadrat incepand cu data comunicarii catre scoala a adeverintei de absolvire a studiilor.In ce priveste eliberarea fluturasilor de salariu, formulati impreuna cu colegii dumneavoastra o solicitare scrisa catre departamentul de salarizare al scolii si daca aceasta cerere nu are rezultatul dorit adresati-va ISJ-ului, respectiv doamnei Catana si/sau doamnei Campan.

Sunt profesor in invatamantul preuniversitar, va deranjez cu niste intrebari:
- La alegerea Consiliului de administratie (al unei scoli ) participa si au drept de vot  personalul nedidactic si didactic auxiliar ? Daca da, unde pot gasi un astfel de articol de lege ? Daca nu, nu este discriminare ?

Conform Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar Consiliul profesoral „alege cadrele didactice care fac parte din Consiliul de administraţie şi actualizează, dacă este cazul, componenţa acestuia”. Personalul nedidactic nu are reprezentant in Consiliul de Administrație, motiv pentru care nu are putere de alegere a membrilor acestuia, iar contabilul scolii, acolo unde exista face parte de drept din Consiliul de Administratie, nemaifiind cazul de a fi ales.

In 8 ani de activitate in invatamant nu am fost niciodata inscris intr-un sindicat, nu pentru cotizatia de 10 lei pe luna, ci din cauza unei convingeri personale ca nu sunt(em) reprezentat(i) asa cum trebuie de catre liderii sindicali din zona. In ultima vreme s-au castigat diverse procese de catre sindicalisitii de la noi din zona (FSLI cred), atat pe Legea 221 cat si pentru cei 100 de euro pentru achizitionarea de carti. Intrebarile mele sunt:
1. Daca sindicatul reprezinta interesul general al tuturor cadrelor didactice, este corect ca doar membrii sa beneficieze de plata acestor sume?
2. Exista posibilitatea pentru mine de a ma inscrie acum in sindicat si de a beneficia si eu (chiar si retroactiv) ca si ceillalti colegi membri cu care am iesit in strada atunci cand am fost chemati de catre sindicat pentru proteste si cu care am drepturi egale?
Sigur ca pot sa existe diferente intre cotizanti si restul, insa in acest caz mi se pare ca se face o discriminare. Cand are loc o actiune de protest suntem chemati cu totii, participam, dar cand e vorba de plata unor drepturi restante, situatia se schimba, beneficiaza doar cei inscrisi in sindicat, or nu mi se pare in regula.

Toate aceste drepturi, asa cum ati precizat si dumneavoastra sunt castigate in instanta prin reprezentare de catre sindicat a membrilor sai. Conform art. 28 din Legea dialogului social nr. 62/2011 „Art. 28. - (1) Organizaţiile sindicale apără drepturile membrilor lor, ce decurg din legislaţia muncii, statutele funcţionarilor publici, contractele colective de muncă şi contractele individuale de muncă, precum şi din acordurile privind raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici, în faţa instanţelor judecătoreşti, organelor de jurisdicţie, a altor instituţii sau autorităţi ale statului, prin apărători proprii sau aleşi.
   (2) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1), organizaţiile sindicale au dreptul de a întreprinde orice acţiune prevăzută de lege, inclusiv de a formula acţiune în justiţie în numele membrilor lor, în baza unei împuterniciri scrise din partea acestora. Acţiunea nu va putea fi introdusă sau continuată de organizaţia sindicală dacă cel în cauză se opune sau renunţă la judecată în mod expres.
   (3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute de alin. (1) şi (2), organizaţiile sindicale au calitate procesuală activă”. Prin urmare, atunci cand se face o actiune in instanta de catre sindicat trebuie sa se faca dovada calitatii de membru cotizant a persoanelor reprezentate in instanta. In caz contrar actiunea este respinsa pe lipsa calitatii procesuale active a sindicatului. Acesta este motivul pentru care sindicatul nu va poate reprezenta in instanta, nefiind membru cotizant. Daca va inscrieti acum in sindicat acesta poate intenta actiuni in numele dumneavoastra dar doar pentru acele drepturi pentru care nu s-a epuizat termenul de prescriptie de 3 ani.

Gradinitele din mediul rural ce desfasoara activitatea in cadrul scolii pot fi considerate structuri?

Toate structurile se gasesc pe reteaua scolara postata pe site-urile ISJ-urilor.

Am terminat romana- engleza am licenta , nu am master ,am definitivatul sunt suplinitoare.In anul 2013 am dat examen de titularizare am luat 7,90 dar ,fiindca nu mai erau posturi de romana ,am luat engleza care e a doua specializare.Intrebarea mea este ;postul pe care sunt acum este al unei titulare o persoana plecata in strainatate ,despre care se spune ca nu se va mai intoarce .Mi se poate da continuitate pe acest post ,revin cu precizarea postul este de engleza ,iar eu am examen pe romana.Insa consider ca mi s-ar putea da continuitate ,din moment ce unii invatatori termina o facultate si se pot transfera bine mersi fara examen pe post de profesor ,ba li se recunosc si gradele ;mi s-ar parea corect sa se poata da continuitati daca nota este peste 7 fiindca asta dovedeste ca respectiva persoana este bine pregatita!

Daca postul va fi vacant, respectiv nu se intoarce titulara veti putea beneficia de continuitate.

Am vechime ca si contabil inscrisa in CM de 5 ani si 10 luni, iar ca economist am vechime de 2 ani. Pentru recunoasterea studiilor cand am fost economist am facut cerere (in 2010), si mi s-a aprobat. Pentru postul de contabil am avut la baza studii de scoala postliceala Finante-Contabilitate si mi s-a spus ca nu se recunoaste decat vechimea cand am fost economist (cu diploma de licenta) conf. art 139 din Statutul personalului didactic. Este corect cum s-a procedat in cazul meu? 

Conform prevederilor din Legea nr. 63/2011 „Vechimea recunoscută în învăţământ reprezintă perioada în care persoana angajată în învăţământ, provenită din alte sectoare de activitate, face dovada că a profesat în specialitatea înscrisă pe diploma de studii, în cazul în care această persoană ocupă un post didactic în aceeaşi specialitate. Această vechime este luată în calcul numai pentru stabilirea drepturilor salariale”. Prin urmare, daca diploma de studii va permitea sa ocupati ambele posturi trebuie sa se recunoasca perioada lucrata ca vechime in invatamant.

As dori sa -mi spuneti daca este suficient sa depun o cerere catre Consiliul de administratie al scolii pentru a putea trece pe un alt post de educatoare in cadrul aceleiasi scoli(PJ) ,post care va fi liber incepind cu 1 septembrie 2014 prin iesirea la pensie a unei colege.

Daca e vorba de trecerea de la o structura la alta, sau de la structura la PJ, dar pe aceeasi specializare nu e nevoie decat de o cerere catre Consiliul de administratie al scolii. Daca se schimba si specializarea trebuie sa participati la etapa de pretransfer.

Ma numesc Ioana S., profesor de biologie in trei unitati scolare, dintre care, una este in mediul urban. In urma concursului de titularizare din acest an, am obtinut nota de repartitie 8,76. Nefiind posturi titularizabile, cu nota obtinuta am putut lua ore viabile (neocupate de titular!) in cele trei unitati scolare. Intrebarea mea este: pot sa ma titularizez in sistemul de invatamant conform legii educatiei, art.253, in perioada martie-aplilie 2014? in speranta ca mesajul meu va fi citit, astept raspuns.

Consider ca ati putea sa va titularizati in cele trei scoli daca sunt in acelasi consortiu scolar sau pe raza aceleasi comune sau aceluias oras.

Daca sunt profesor titular ,pot sa solicit la ISJ sa functionez cu jumatate de norma in invatamant,fara sa-mi afecteze, titulatura,iar in rest sa pot lucra si in mediul privat; O alta intrebare-daca in anul in curs solicit 3 luni concediu fara plata,pt anul urmator pot sa iau un an concediu fara plata,am 17 ani vechime in invatamant fara intrerupere.

Puteti si sa lucrati in privat daca aveti concediu fara plata in invatamant si sa beneficiati de cele 3 luni concediu fara plata si de inca un an scolar concediu neplatit.

Sunt incadrata in invatamant din data de 1 septembrie 2001, am functionat neintrerupt pana in decembrie 2010, cand am intrat in concediu crestere copil (s-a calculat vechimea si aveam 9 ani, 4 luni si 27 de zile); legal, in 17 decembrie 2012, m-am intors la serviciu.
In anul scolar 20013-2014 functionez intr-o alta unitate scolara, unde m-am transferat prin pretransfer consfintit intre unitati scolare in primavara acestui an; problema este ca nu mi se acorda sporul de stabilitate, desi cumulat am depasit cei 10 ani prevazuti de lege, pe motiv ca am o vechime neintrerupra mai mica de 10 ani!este legal? am vazut pe fluturas ca sunt incadrata ca profesor S, grad I, vechime 10-14 ani, cu un salariu grila de 1421 lei.
  
Trebuie sa vi se acorde sporul de stabilitate intrucat, conform Legii nr. 63/2011„Perioadele în care personalul didactic s-a aflat în concediu fără plată acordat în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau în concediul pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, precum şi perioada în care personalul didactic a efectuat stagiul militar, după care s-a reîntors la catedră, respectiv perioadele în care personalul didactic a avut catedră rezervată în învăţământ, nu întrerup vechimea în învăţământ. Aceste perioade nu constituie vechime efectivă în învăţământ pentru acordarea sporului de stabilitate”.
Prin urmare, vechimea de dupa intoarcerea din concediul de ingrijire a copilului se adauga vechimii de dinainte de concediu pentru acordarea sporului de stabilitate.

As dori sa stiu de unde se ridica certificatele sau adeverintele prin care se atesta echivalarea ptr cadrele didactice care au depus dosare anul trecut si au primit anul acesta raspuns ca s-a acceptat echivalarea. 

Atestatele se ridica de la centrul universitar care a realizat evaluarea dosarelor.

In 2005-2011 am fost avocata. din 2011 sunt titulara in invatamant prescolar. vechimea din avocatura poate fi recunoscuta in invatamant pt a beneficia de sporul de vechime la salariu?

Conform prevederilor Legii nr. 63/2011 „Vechimea recunoscută în învăţământ reprezintă perioada în care persoana angajată în învăţământ, provenită din alte sectoare de activitate, face dovada că a profesat în specialitatea înscrisă pe diploma de studii, în cazul în care această persoană ocupă un post didactic în aceeaşi specialitate. Această vechime este luată în calcul numai pentru stabilirea drepturilor salariale”.

Sunt titulară din 1991, pe decizia de numire așa cum este mai nou, ocup postul electrotehnică, electromecanică/electrotehnică. La o restrângere de activitate în cadrul catedrei tehnice, domeniul electrotehnică, electromecanică intru și eu în restrângere?La restrângere se restrânge postul conform profilului postului/catedrei sau conform domeniului electrotehnică,electromecanică? Dacă se reduce postul conform profilului postului/catedrei eu pot să am prioritate în fața unei colege cu specializarea electromecanică și ocupă un post pe electrotehnică? 

In cazul restrangerii de activitate, aceasta afecteaza intreaga catedra si se renunta in ordine la:
a)  activitatea prestată de personalul didactic titular care a obţinut consecutiv calificativul nesatisfăcător la evaluările anuale dinultimii doi ani şcolari încheiaţi;
b)  activitatea  prestată  de personalul didactic titular sancţionat disciplinar în anul şcolar curent sau în ultimii doi ani şcolari încheiaţi;
c)activitatea prestată de personalul didactic în regim de plata cu ora;
d)  activitatea prestată de personalul didactic care îndeplineşte condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă şi stagiul de cotizare;
e)  activitatea desfăşurată de personalul didactic în baza unui contract individual de muncă pe perioadă determinată;
f) activitatea prestată de personalul didactic titular care solicită plecarea din unitate pe motivul reducerii activităţii; în cazul în care două sau mai multe persoane de aceeaşi specialitate solicită plecarea din unitatea de învăţământ, pleacă persoana care întruneşte punctajul cel mai mare/media cea mare în urma evaluării;
g) activitatea prestată de personalul didactic titular ale cărui specializări dobândite prin studii nu sunt în concordanţă cu postul didactic ocupat/catedra ocupată, conform Centralizatorului;
h) activitatea prestată de cadrele didactice titulare care nu au finalizat studii universitare sau studii postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat, cu una din specializările: psihopedagogie specială, psihopedagogie, psihologie, pedagogie, pedagogie socială, pedagogie specială, psihosociologie, filosofie-istorie (absolvenţi ai promoţiilor 1978-1994) - în concordanţă cu Centralizatorul ori studii universitare de masterat în domeniile psihologie sau ştiinţele educaţiei, în concordanţă cu Centralizatorul pentru învăţământul special, în situaţia reducerii numărului de ore la catedrele din învăţământul special;
i) activitatea prestată de personalul didactic titular ale cărui studii nu sunt în concordanţă cu nivelul cel mai înalt al unităţii de învăţământ corespunzător postului didactic ocupat;
j) activitatea prestată de personalul didactic titular care nu deţine avizele şi atestatele necesare ocupării postului didactic, conform prezentei Metodologii;
k) activitatea prestată de personalul didactic titular numit/transferat/repartizat în mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar sau pe mai multe specializări, în cazul în care la nivelul uneia dintre unităţi de învăţământ/specializări se constată diminuarea numărului de ore;
l) activitatea prestată de personalul didactic titular de la clasele/grupele cu predare intensivă/bilingvă sau în limbile minorităţilor naţionale care nu a absolvit studiile în limba în care se face predarea, în situaţia reducerii numărului de ore la aceste clase/grupe”.

Cazul pe care urmeaza sa-l prezint este al unei colege. A participat la definitivat in 2012, dar nu a promovat examenul.  In 2013 se inscrie la definitivat, la data de 31.08.2014 a avea o vechime de 5 ani si 4 luni, la catedra. Isi pierde titularizarea cand se implinesc cei 5 ani, chiar daca acest fapt se intampla in timpul anului scolar?

Conform prevederilor art. 241 din Legea educatiei nationale
„(3) Cadrelor didactice angajate cu contract de muncă pe o perioadă determinată, care au promovat examenul de definitivare în învăţământ, li se poate asigura continuitatea pe postul didactic/catedra ocupat(ă), prin hotărârea consiliului de administraţie din unitatea de învăţământ respectivă, în condiţiile legii.
   (4) Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ pot participa la cel mult două alte sesiuni ale acestui examen, în condiţiile reluării de fiecare dată, anterior susţinerii examenului, a stagiului de practică cu durata de un an şcolar.
   (5) Stagiul de practică cu durata de un an şcolar şi examenul de definitivare în învăţământ pot fi reluate, în condiţiile legii, într-un interval de timp care nu depăşeşte 5 ani de la începerea primului stagiu de practică.
   (6) Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ, în condiţiile prezentului articol, pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant”

As vrea sa stiu daca ma pot titulariza pe 9 ore la trei unitati de invatamant.

Va puteti titulariza in mai multe scoli, dar doar daca cumulati suficiente ore pentru a avea catedra intreaga.
  
Sunt director la o scoala izolata din județul Bacău. Aici nu vrea sa vina nimeni sa predea. Nici măcar Suplinitorii necalificata. Pot lua plata cu ora? Si dacă da câte ore pot lua?

Consider ca puteti lua ore la plata cu ora, cu aprobarea ISJ-ului.

Am primit diploma pentru echivalarea studiilor, dar doamnele secretare m-au incadrat ca profesor SSD. Este corect?Pe diploma scrie ca se echivaleaza colegiile universitare de scurta durata cu ciclul I de licenta. Vi se pare corect?Nici nu voiau sa ne plateasca ca profesor, ca nu au primit nimic oficial de la inspectorat.Dar din moment ce am adus diploma, cine trebuia sa mai confirme ceva? Luna aceasta m-au platit ca profesor SSD, dar au zis ca daca nu primesc nimic o sa-mi opreasca banii din urma. 


Conform legislatiei din momentul in care aveti atestatul de echivalare a studiilor trebuie sa fiti incadrata cu studii superioare, respectiv S. In ce priveste salarizarea, conform art. 9 alin. (171) din Metodologia de mobilitate „Cadrele didactice, din învăţământul preuniversitar, cu studii universitare de scurtă durată, care au dobândit atestatul de echivalare a studiilor cu ciclul I de studii universitare de licenţă, în sesiunea 2012, în conformitate cu prevederile Metodologiei privind echivalarea pe baza ECTS/SECT a învăţământului universitar de scurtă durată, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durată de 3 ani, cu ciclul I de studii universitare de licenţă, pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5553/2011, se salarizează corespunzător noii funcţii didactice începând cu 1 septembrie 2013”.




Mentionez ca toate raspunsurile reprezinta punctul meu de vedere.

Va multumesc pentru incredere si raman la dispozitia dvs pentru intermedierea  solutionarii oricarei situatii la adresa de email liviumarianpop@gmail.com.

Întrebări și răspunsuri 28.10.2013

Am absolvit cursurile unei facultati de stat, durata 4 an, forma de invatamant zi, in 2005. Daca urmez un master respectiv , Management educational , in cadrul unei facultati acreditate, pot preda pe invatamant primar ca educator/invatator ,calificat sau trebuie sa urmez un colegiu de institutori?

Specializarea Management educational nu va da dreptul de a preda in invatamant in calitate de cadru didactic calificat.

Este prevazuta undeva obligativitatea intocmirii de proiecte de lectie de catre cadrele didactice debutante si schite de lectie pentru cealalta categorie de profesori? 

A existat o norma impusa de dl. Ministru Funeriu in acest sens.

Sunt profesoara la un liceu tehnologic si predau disciplina TIC, pe decizia de titularizarea scrie Informatica/TAC. In aceeasi catedra mai am 4 colege care predau informatica iar pe decizia lor de titularizare scrie Informatica. Anul acesta a avut loc o restrangere de activitate deoarece nu s-au facut numarul de clase. Mentionez ca sunt 3,16 norme de informatica si 4 profesori cu titulatura de informatica, iar la Tehnolgia informatiei si comunicatiilor  sunt 1,62 norme si 1 singur profesor de Informatica/TAC. As dori sa stiu daca a fost corecta participarea mea la restrangere de activitate.

Facand parte din catedra de informatica, conform deciziei de titularizare, consider ca este corecta participarea dvs. la evaluarea pentru restrangerea de activitate, eventual cu completarea de norma din TIC.

As dori sa va intreb daca as mai avea dreptul la un an de concediu fara plata pentru nevoi personale in conditiile in care am mai avut un an de concediu fara plat dar  pentru studii
Am vechime 17 ani si am beneficiat anul scolar trecut de acel concediu pentru studii ,sunt profesor titular

Daca concediul fara plata de care ati beneficiat a fost pentru studii, puteti beneficia de concediu fara plata pentru motive personale.

Sunt profesor în învățământul primar, încadrată la data de 1.09.1998. De atunci am avut două concedii fără plată pentru studii efectuate in străinatate, unul în perioada 27.02.2006-23.05.2006, celălalt în perioada 20.02.2009-20.06.2009, în total aproape 7 luni. De asemenea am beneficiat si de concediu crestere copil in perioada 1.04.2012-31.08.2013. Începând cu 1.09.2008, am beneficiat de spor de stabilitate în învățământ, până în momentul intrării în concediu de creștere a copilului. Odată cu reîntoarcerea în activitate începâd cu data de 1.09.2013, sunt informată ca nu pot beneficia de spor de stabilitate, pentru ca am avut concediu fara plata pentru studii si că e posibil să returnez banii luati ca spor de stabilitate in perioada de la intrarea in vigoarea a Legii 63/2011 până la intrarea in concediu de crestere a copilului. Care este punctul dumneavoastra de vedere? 

Nu va afecteaza in niciun fel perioada concediului pentru ingrijirea copilului la acordarea sporului de stabilitate, intrucat acesta a intervenit dupa implinirea a 10 ani vechime efectiva in invatamant.

Va rog sa imi spuneti daca pot sa i-au concediu fara plata si sa lucrez in domeniu particular la resurse umane ,vechimea in invatam se pune?

De principiu puteti sa lucrati in sectorul privat pe perioada concediului fara plata din invatamant. La obtinerea concediului fara plata se face diferenta in functie de calitatea pe care o aveti, respectiv cadru didactic, personal didactic auxiliar sau nedidactic si de vechime.

As dori sa stiu daca un elev inscris in clasa a IX-a poate fi retras sau poate sa-i fie amanat anul, din alte motive decat cele medicale.

Puteti sa retrangeti copilul printr-o cerere catre unitatea de invatamant. Conform legislatiei „Elevii repetenţi, retraşi sau exmatriculaţi cu drept de reînscriere, din învăţământul de zi, se pot reînmatricula, la cerere, la acelaşi nivel, ciclu de învăţământ şi, după caz, rută de profesionalizare, la învăţământul de zi, în următorii doi ani consecutivi, redobândind calitatea de elev. Înscrierea acestora la alte forme de învăţământ, se poate face şi după mai mult de doi ani. Elevii de la celelalte forme de învăţământ, repetenţi, retraşi sau exmatriculaţi cu drept de reînscriere, se pot reînmatricula, la cerere, la orice formă de învăţământ, cu excepţia celui de zi. Reînmatricularea acestora se poate face şi după mai mult de doi ani şcolari”.

Intr-o unitate de invatamant pre-universitar, cine are prioritate in acordarea orelor suplimentare?Exista o reglementare juridica in acest sens?In colegiul in care predau eu, toate aceste ore au fost directionate de conducerea scolii catre suplinitori si pensionari.

Metodologia de mobilitate prevede urmatoarele:
Art. 94 (1) După încheierea contractelor individuale de muncă cu personalul didactic repartizat conform prezentei Metodologii,directorul unităţii de învăţământ atribuie, prin decizie, posturile didactice/catedrele/orele rămase neocupate în regim de plata cu oracadrelor didactice titulare în unitatea de învăţământ, la solicitarea acestora şi comunică situaţia la inspectoratul şcolar, în perioadaprevăzută în Calendar.
(2) După atribuirea posturilor didactice/catedrelor/orelor rămase neocupate în regim de plata cu ora cadrelor didactice titulare în unitatea de învăţământ, directorii unităţilor de învăţământ în care mai rămân posturi didactice/catedre/ore neocupate acordă avizul pentru încadrarea în regim de plata cu ora, în baza prezentării unui curriculum vitae şi susţinerii unui interviu, în perioada prevăzută în Calendar, personalului didactic titular în altă unitate de învăţământ, specialiştilor consacraţi în domeniul de specialitate al curriculei şcolare, personalului angajat în alte domenii de activitate, personalului didactic pensionat cu respectarea condiţiilor de studii, avizelor şi atestatelor necesare pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor rămase vacante/rezervate”.

Sunt deja in a treia saptamana de concediu fara plata deoarece isj Cta nu a dorit sa ne lase sa muncim in scolile unde am functionat. Amintesc ca am o vechime de 20 de ani, gradul didactic I. Pentru a scapa de statutul suplinitorului am hotarat dupa mai multe participari la concurs sa iau din posturile proaste orice cu gandul la detasare si apoi la transfer. Pe ruta Medgidia- Negru Voda nu exista mijloc de transport. Dupa multe drumuri la isj am decis sa intru in CFP, lucru cu care nu ma pot obisnui. Isj-ul da vina pe minister si totusi in alte judete din discutiile de pe forum colegii s-au detasat. Mentionez ca pe postul unde eram de trei ani, acum fiind clasa a patra, la ora actuala este cineva la plata cu ora, dupa ce in prima zi de scoala au trimis necalificat fara o ora vechime si pe alternativa step by step, pt care eu am facut patru ani cursuri speciale in fiecare vara. Am ajuns la concluzia ca invatamantul cu toata conducerea de sus lasa de dorit si ca nu sunt decat interese politice. Au post toti necalificatii, pensionarii si eu stau acasa deoarece chiar anul acesta au vrut sa repecte o LEGE, fara sa respecte extrasul din metodologie postat pe forum in data de 8.sept. 2013, special in atentia titularilor din 2013. Sa se elaboreze o lege prin care directorii sa scoata cel putin un post din trei- patru la concurs si apoi nu mai cerem detasare. La concurs toate posturile de n-ai auzit de acele zone si la suplinire numai posturi bune si multe.

Conform Metodologiei de mobilitate si titularii din 2013 se pot detasa la cerere. Art. 84 alin. 11 prevede ca  „ (10) Cadrele didactice numite cu statut de titular în baza rezultatelor obţinute la concursul de ocupare a posturilor didactice vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar, sesiunea 2013, care s-au prezentat la postul didactic/catedra la care au fost repartizate şi pentru care s-au încheiat contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, pot beneficia de detaşare la cerere, în primul an după concurs, după finalizarea etapelor de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, conform Calendarului, pe parcursul anului şcolar, în baza punctajelor obţinute conform anexei nr. 2, cu avizul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Acestea pot beneficia şi de detaşare în interesul învăţământului, în primul an după concurs, pe parcursul anului şcolar, în baza hotărârii comisiei paritare de la nivelul inspectoratului şcolar, cu avizul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

8 ore /sapt - 9 servicii pe sem I - cate 6 ore peste program. Din 2 in 2 sapt. dar nu toti profesorii scolii. Unii sunt scutiti ptr ca fac orarul sau din alte motive, cum ar fi pregatirea pentru Bac. Si eu fac pregatire pentru Bac, dar mi s-a spus ca este valabil doar pentru Lb Romana si Matematica, disciplina mea nepunand probleme asa mari elevilor la Bac. Alti profesori fac doar de 3 sau 4 ori desi au peste11 ore in incadrare. Am cerut explicatii. Nu mi sa prezentat nici principiul dupa care se stabileste serviciul pe scoala si nici modalitatea de calcul. In schimb am fost redusa la tacere prin amenintare si apoi trimisa la ore. Timpul petrecut la scoala ptr acest serviciu in locul altora reprezinta timpul meu, viata mea. Simt ca mi se ia din viata, din dreptul de a trai si de a face ce vreau cu timpul meu. Alti profesori nu comenteaza pentru ca au peste norma chiar o norma dubla, iar cei care sunt ca mine, cativa s-au obisnuit sa fie umili, cu capul p lecat. Vreau sa rezolv aceasta problema si nu stiu cui sa ma adresez. Directorii sunt strans legati de inspectorate, deci, cui ma adresez?

Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar prevede doar ca atributie a directorului faptul ca „aprobă graficul serviciului pe şcoală al personalului didactic şi al elevilor; atribuţiile acestora sunt precizate în regulamentul intern al unităţii de învăţământ”. Fiind vorba de un ordin de MInistru, ati putea sa va adresati Ministerului pentru lamuriri privind aplicarea acestei prevederi.

As dori si eu sa stiu, daca sporul de zona este acelasi pentru toate cadrele didatice din aceeasi unitate. Sporul de zona la scoala noastra este de 5%,iar eu primesc 3% pentru ca acesta este primul meu an in unitatea respectiva,asa mi s-a spus. Colegii mei primesc 5% sporul de zona. Sa inteleg ca, sporul de zona se acorda in functie de vechimea pe care o ai in unitatea respectiva?

Sporul de zona se acorda in functie de localitatea in care se afla unitatea de invatamant nu in functie de vechime.

1. daca sunt in concediu crestere copil pot participa la etapa de pretransfer? 2. intr-o scoala sunt 2 titulari pe aceeasi disciplina, unul la PJ si celalalt la structura, in cazul in care cel de la PJ se pretransfera celalat de la structura trebuie sa participe si el la pretransfer pentru a putea ocupa catedra de la PJ ramasa libera sau trece automat pe post, avand in vedere ca pe decizii ambii sunt titulari ai PJ-ului?

1. Puteti participa la pretransfer.
2. Prin decizie a directorului titularul care functioneaza la structura trece la scoala cu personalitate juridica fara a fi necesar sa participe la pretransfer.

Consiliul local a hotarat fuziunea prin absorbtie a liceului B de catre A, incepand cu 01.09.2013. In februarie a avut loc o etapa intermediara de titularizare, in urma careia au fost stabilite cadrele didactice titulare in viitorul liceu extins A. La disciplina fizica, existau 3 norme, pe care erau titulare 4 cadre didactice: profesorul ,,a” cu norma de 18 ore la fizica si cu 30 de ani vechime in invatamant, profesorul ,,b” cu norma de 18 ore l fizica si cu 25 de ani vechime in invatamant , profesorul ,,c” cu norma de 18 ore la fizica-chimie si cu 15 ani vechime in invatamant si profesorul ,,d” cu norma de 9 ore la fizica la liceul A si 9 ore la o scoala generala si cu 35 de ani vechime in invatamant. Profesorul care a avut punctajul cel mai are la evaluare a fost ,,c”. Deoarece nu s-a realizat planul de scolarizare propus, au ramas doar 2 norme. Conform legislatiei in vigoare, la care dintre cei 4 profesori, a,b,c sau d trebuie sa se renunte? 

Consider ca se pot aplica prevederile privind restrangerea de activitate. Astfel, va intra in restrangere cadrul didactic cu norma in doua scoli si cadrul didactic cu punctajul cel mai mic.

Inteleg din metodologie ca schimbul se poate face in timpul anului scolar. Persoana care vine titulara in urma schimbului de post se poate prezenta chiar din timpul anului scolar in care se face schimbul (data trecuta in cerere) sau incepand cu 1 septembrie urmatorul an scolar?

Schimbul de posturi opereaza incepand cu data admiterii lui.

Copiii personalui didactic auxiliar bebeficiaza De scutire la cazare camin studentesc? Fiecare facultate intelege in mod diferit Legea educatiei. Unele spun ca informaticianul face parte din personalul didactic si contabilul sef nu, altele spun ca doar informaticianul si bibliotecarul de facultate fac parte din aceasta categorie. De ce nu se vine cu precizari clare in Legea educatiei pt. a se stii clar daca beneficiaza de scutire si copiii personalului didactic auxiliar si cine face pare din aceasta categorie?

Conform Legii educatiei nationale „Copiii personalului didactic aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior şi beneficiază de gratuitate la cazare în cămine şi internate”. Tot Legea educatiei nationale prevede in art. 88 ca „ Personalul din învăţământul preuniversitar este format din personal didactic, personal didactic auxiliar şi personal administrativ sau nedidactic”. Prin urmare, in baza acestor dispozitii, numai personalul didactic, respectiv cadrele didactice beneficiaza de acest drept.
Dar, conform Contractului Colectiv de Munca Unic la NIvel Sector de Activitate Invatmant Preuniversitar „Copiii întregului personal din învăţământul preuniversitar sau pensionat după cel puţin 10 ani de activitate în învăţământul preuniversitar sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere, de plata taxelor percepute pentru eliberarea unor acte şi documente şcolare, precum şi de plata sumelor ce sunt solicitate în vederea constituirii unor fonduri ale clasei/şcolii. 
(4) Copiii personalului din învăţământul preuniversitar sau pensionat după cel puţin 10 ani de
activitate în învăţământul preuniversitar (părinte, întreţinător legal) au prioritate şi beneficiază de
gratuitate în internate şi cămine studenţeşti. În acest scop, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului alocă pentru studenţi sumele necesare, iar instituţiile de învăţământ superior asigură cazarea gratuită în cămine studenţeşti. De asemenea, unităţile de învăţământ preuniversitar asigură cazarea în internate şi vor face demersurile necesare către consiliile locale/județene pentru alocarea sumelor”.

Sunt profesor in Botosani si as dori sa ma inscriu la definitivat in Iasi. Este posibil? 

Chiar daca legea nu prevede in mod expres acest lucru, din dispozitiile ei reiese ca dosarul pentru definitivat trebuie depus la unitatea de invatamant unde functionati si mai apoi la ISJ-ul de care apartine acea unitate de invatamant.

Doresc să aflu care este modalitatea prin care pot să obțin ore suplimentare în școala în care predau, în condițiile în care, în fiecare an sunt declarate 9-10 ore libere, ele ocupându-se întotdeauna prin ședințele publice de către suplinitori. Cine are prioritate la ocuparea acestor ore vacante existente în școala în care eu predau: eu, titularul, sau un suplinitor, în fiecare an altul? Câte ore suplimentare am dreptul ca să predau? Care este limita maximă a acestora? Care este actul normativ care reglementează regimul de acordare a orelor suplimentare?

Aceste ore vacante trebuie sa fie publicate de catre unitatea de invatamant in vederea ocuparii lor in etapele de mobilitate. Daca raman vacante se pot atribui, in regim de plata cu ora cadrelor didactice din unitate, in ultima etapa din calendarul de mobilitate.

Va rog sa-mi explicati cum este posibil ca la reducerea de activitate titulara care este pe maternitate sa fie scutita de a intra la concursul de dosare atata timp cat reducere de activitate nu este sinonim cu incetarea activitatii deci a se reduce un post inseamna a trece ca titular pe un alt post liber din invatamant? Din legea care prevede pastrarea postului pe perioada de maternitate se intelege ca aceea persoana nu are voie sa ramana fara post dar in invatamant reducerea nu este aceeasi cu demiterea ,atunci cum de este posibil asa ceva? Ajungem in acest fel cadre vechi cu vechime sa fim date la o parte dupa parerea mea intr-un mod gresit pentru ca nici mie nu-mi sunt respectate drepturile si am impresia ca in fata legii nu suntem egali iar asta presupune o discriminare. 

Consider ca in baza prevederilor speciale, dar si a celor din Codul Muncii persoana aflata in concediul pentru ingrijirea copilului trebuie sa participe la evaluarea in vederea restrangerii de activitate, dar indiferent de rezultatul evaluarii nu poate intra in restrangere de activitate.

Am norma completa in 3 scoli si sunt diriginta intr-o scoala unde am norma de 7 ore.Indemnizatia de dirigentie mi-a fost calculata la norma de 7 ore .Va rog sa ma lamuriti dvs. daca este corect calculata asa sau trebuie sa mi se acorde integral?

Dvs. aveti 3 state de plata, respectiv 3 salarii pentru activitatea din fiecare scoala, in baza fiecarui contract individual de munca. Consider ca este corect calculat salariul cu aplicarea sporului de dirigentie doar la salariul din unitatea unde sunteti diriginte.

In ipoteza în care se sustine inspectia finală, cu prezentarea lucrării, pentru obtinerea gradul didactic I in luna noiembrie 2013, si se si promoveaza, începând cu ianuarie 2014 salariu poate cuprinde si sporul de grd.1?

Conform Ordinului privind formarea continua „Drepturile salariale ale cadrelor didactice care au promovat examenul de acordare a gradului didactic I
se acordă după validarea rezultatelor prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
începând cu data de 1 septembrie a anului şcolar următor celui în care s-au desfăşurat inspecţia specială şi susţinerea lucrării metodico-ştiinţifice”.

 Am absolvit acum 12 ani facultatea de drept. De atunci pana in prezent am lucrat ca si consilier juridic. As dori sa intru in invatamant. In timpul facultatii nu facut modulul pedagogic. Ce trebuie sa fac? M-am interesat la Universitatea din orasul meu si mi s-a spus ca se poate face cursul psiho-pedagogic la facultatea de drept in regim de masterat, intinzandu-se pe o perioada de 2 ani. Trebuie neaparat sa-l fac ca si masterat sau ca su modul pedagogic? 

Conform Legii educatiei nationale este nevoie de master didactic. Conform Metodologiei de mobilitate  „  Pregătirea psihopedagogică presupune obţinerea a minimum 60 de credite prin modulele organizate departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic. Pregătirea psihopedagogică se finalizează prin obţinerea Certificatului de absolvire a programelor de formare psihopedagogică”.

Am terminat Ase - ul si Dreptl in 2005 si respectiv 2010,m- ar ineresa ce cursuri ar tebui sa urmez pentru a putea preda in scoli,licee sau ma rog pentru a ma putea inscrie la consursuri ptr astfel de posturi sau suplini.

Pentru a putea preda la liceu este nevoie de absolvirea cursurilor de master. De asemenea, pentru a preda in invatamant este nevoie de masterul didactic sau modulul pedagogic.

A aparut ordinul pt echivalare studii,nu am stiut nimic despre metodologia de echivalare in credite,termenul de depunere a dosarelor era in septembrie,se mai poate face ceva pentru a echivala?Se pot depune documentele de formare fara a trece prin comisia de echivalare?

Metodologia de echivalare a studiilor prevede obligativitatea detinerii de credite. Puteti depune dosarul si fara a avea echivalarea in credite, dar nu e sigur ca dosarul va fi admis.

Sunt institutor si predau la clasa a II-a.Din Legea 149/2007 reiese ca orele de ed.fizica nu mai fac parte din norma invatatorului/institutorului ci din norma profesorului de ed.fizica.Daca nu exista profesor calificat ele sunt sustinute de invatator,dar conf.art.44 din legea 128/1997 nu ar trebui platite la plata cu ora?Va intreb in contextul in care in unele judete se platesc,iar in altele nu in functie se pare de ISJ-uri.

Legea aplicabila in acest moment este Legea educatiei nationale nr. 1/2011, conform careia „În învăţământul primar, orele de educaţie fizică prevăzute în planurile de învăţământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate”. Iar, art. 15 alin. 3 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel Sector de Activitate Invatamant Preuniversitar prevede „Orele de educaţie fízică predate de învăţători, institutori și profesori pentru învățământ primar, care nu sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate, pot fi remunerate în sistem de plata cu ora, ca personal necalificat”.

Am terminat facultatea, respectiv modulul psihopedagogic in 2008. As dori sa stiu daca diploma de la modulul psihopedagogic isi pierde valabilitatea daca nu am intrat in sistemul de invatamant? Vreau anul viitor sa merg la examenul de titularizare si nu stiu daca diploma imi mai este valabila sau nu.

Nu exista termen de valabilitate pentru modulul psihologic.

Sunt învăţătoare din 1978 ( când am absolvit liceul pedagogic). Am 35 ani vechime neîntreruptă în invăţământ şi gradul didactic I.
Conform OMECTS,  5484 mi-am depus dosarul la isj pt echivalarea competenţelor dobândite formal, nonformal şi informal şi a fost admis. Între timp,OUG 92/2012 a adus modificări radicale , nemaigăsindu-mi locul în sistem. Ştiu că s-a semnat un Acord între MECTS şi federaţiile sindicale din învăţământul preuniversitar privind statutul de învăţător/ educator. Ce se întâmlă după 2018 ? Această dată apare în acord ! Deci, după 2018 suntem obligaţi să avem totuşi finalizată facultatea de Ştiinţele educaţiei , specializarea PIPP pentru a putea profesa?Vă rog  să-mi răspundeţi, având în vedere că anul şcolar s-a încheiat şi luna viitoare se începe admiterea la facultate (în acest an, cu testare) ca să ştim şi noi învăţătorii ce paşi concreţi trebuie să urmăm. Deşi sunt la o vârstă mai înaintată, (profesia mea am făcut-o cu drag şi profesionalism) nu pot rămâne indiferentă la statutul meu profesional.

Conform actualei legislatii, daca aveti atestatul de echivalare nu mai trebuie sa faceti studii.

Liderul de sindicat al organizatiei de sindicat al unitatii noastre ( organizatie sindicala cu personalitate juridica) este membru in Consiliul de administratie al unitatii scolare. Cu toate ca i-a adus la cunostinta ca au aparut incompatibilitati intre functiile pe care le are,nu vrea sa renunte la nicio functie. Ce este de facut?

Liderul  de sindicat are calitatea  de observator in Consiliul de administratie. Daca nu vrea sa renunte la calitatea de membru al consiliului aveti si posibilitatea de a va alege un alt lider de sindicat.

Conform metodologiei in vigoare, se poate da titularizarea in scoalain care functionezi, cu subiecte facute de un profesor/invatator cu gradul I? Daca esti titular intr-o scoala particulara autorizata, nu acreditata, iti poti lua transferul la o scoala acreditata, sau o scoala de stat?

Daca va referiti la concurs in unitate de invatamant particulara atunci se pot formula subiectele de o astfel de persoana. Daca postul vizat va fi publicat in aplicatia Ministerului atunci va puteti pretransfera.

Sunt suplinitoare ca prof de matematica si informatica cum am specializarea si in licenta, dar am completare 2 ore de desen, mi sa spus ca de anul acesta cele 2 ore de desen sunt platita ca necalificat.Asa este ? Care este aceasta legea cu privire la acest aspect. 

Centralizatorul disciplinelor este cel care arata cu ce studii se poate preda, calificat, pe o anumita catedra.

Se poate deconta naveta unui inspector şcolar? Dacă da vă rog să-mi oferiţi şi suportul legislativ.

S-ar putea deconta conform Contractului Colectiv de Munca Unic la Nivel Sector de Activitate Invatamant preuniversitar.



Mentionez ca toate raspunsurile reprezinta punctul meu de vedere.
Va multumesc pentru incredere si raman la dispozitia dvs pentru intermedierea  solutionarii oricarei situatii la adresa de email liviumarianpop@gmail.com.


25 oct. 2013

Întrebări și răspunsuri 25.10.2013

Pe un post didactic auxilar devenit vacant ,(nu este blocat din punct de vedere financiar)pentru bunul mers al scolii se poate face cumul de functii pana la ocuparea lui ,respectiv organizarea concursului.Mentionez ca postul necesita situatii urgente si munca multa .Sigur pentru cel de-al doilea post ai studiile necesare si vei fi platit in timp partial chiar daca munca este de un post intreg. 

Se poate face cumul de functii pana la organizarea concursului.

In anul 2012 am participat la concursul de titularizare, am obtinut nota peste 5, am luat post in sedinta publica a ISJ-ului si continuitate pentru anul scolar 2013-2014 pe 9 ore.La inceputul anului scolar am fost la domnul director si l-am intrebat daca are sa-mi dea ore pentru completare de catedra, iar daca nu are sa stiu sa merg in sedinta publica pentru a-mi completa catedra si dansul a spus ca are ore.Din 1 septembrie pana la 1 octombrie am avut 21 de ore.In sedinta consiliului profesoral mi-am exprimat optiunea de a ma inscrie la definitivat, iar in data de 1 octombrie m-a chemat in directiune pentru a-mi comunica ca au intervenit modificari si ii da completare de catedra 12 ore(TIC) din catedra mea unei persoane care a venit pe 4 ore de matematica.Aceasta persoana a obtinut la examenul de titularizare nota 1.Motivatia dansului este ca nu am terminat masterul(sunt ultimul an la master) si nu pot preda la liceu.Mentionez ca din 21 de o re am avut 3 ore la clasele a XI-a si XII-a, iar din cele 21 de ore o parte din ele sunt optionale (gimnaziu).Mi-a luat orele luate in sedinta publica si am ramas pe 9 ore optionale.Pe orele mele vrea sa organizeze concurs in scoala.Persoana adusa pe orele mele este cunostinta directorului.

Intr-adevar legislatia prevede obligatia absolvirii unui master pentru a putea preda la liceu, dar inteleg ca la liceu sunt doar 3 ore din 21 si v-ar ramane 18 ore.

In conditiile in care raspunsul pe care l-ati dat unei colege este cel pe care o sa il scriu mai jos, ce raspuns imi dati mie: Sunt titulara pe un post de invatator din 2004, absolventa de colegiu, Institutori- Limba engleza si a Facultatii de Management din cadrul Universitatii Spiru Haret, promotia 2008, deci pot sau nu sa fiu incadrata ca profesor invatamant primar? Mentionez ca diploma de licenta mi-a fost eliberata din martie 2009. Am terminat institutor-lb. engleza , sunt titular la o gradinita din bucuresti iar anul acesta am terminat fac. management la Spiru Haret . as vrea sa stiu daca pot fi incadrata ca profesor( pe adeverinta pe care am primit-o de la facultate scrie ca e acreditata prin legea nr.443/2002) Eu consider că trebuie să fiți încadrată ca profesor în baza adeverinței, dar dacă după un an de la absolvirea studiilor nu veți prezenta diploma de licență vi se va schimba din nou încadrarea.

Acum pentru ocuparea postului de profesor pentru invatamantul prescolar aveti posibilitatea echivalarii studiilor de 3 ani.

Am obtinut gradul I in 2011. Pentru ce perioada sunt obligata sa am cele 90 de credite transferabile prevazute de lege?

Trebuie sa acumulati cate 90 de credite transferabile tot la 5 ani.

Daca am terminat facultatea de romana engleza si am sustinut concurs de titularizare pe engleza anul trecut si am obtinut in acest an in sedinta 15 ore engleza si am 3 completare de romana ..ma pot titulariza asa?pe 15 ore engleza si 3 romana?vorbesc de art.253

Ati putea sa va titularizati daca veti indeplini toate conditiile din metodologia de mobilitate.

Sunt profesor cu gradul I,master T.D.A.C.,promotia 2013,dar am cursuri de managment educational (cu nota )in anul 1999,psihopedagogie si metodica predarii cu foaie matricola(D.P.P.D- U.T.C.B),nu cu credite. Dupa 2000 ,am acumulat peste 400 credite in specializari(informatica,economie ,master).Pentru selectia cadrelor didactice-c.n.e.m.e.-cursul din anii 1999 nu stiu daca se poate transforma in credite.

Fiind un sistem de credite, nu cred ca studiile anterioare, neevaluate in credite pot fi luate in considerare.

Am obtinut gradul didactic II anul acesta sesiunea august 2013 si as dori sa stiu cand pot sa ma inscriu la gradul didactci I si cum sa procedez?

Conform Legii educatiei nationale „Gradul didactic I se poate obţine de către personalul didactic de predare care are o vechime la catedră de cel puţin 4 ani de la acordarea gradului didactic II, prin promovarea următoarelor probe:
   a) un colocviu de admitere, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, pentru fiecare specialitate în parte;
   b) o inspecţie şcolară specială, precedată de cel puţin două inspecţii şcolare curente, eşalonate pe parcursul celor 4 ani, toate apreciate cu calificativul maxim;
   c) elaborarea unei lucrări metodico-ştiinţifice, sub îndrumarea unui conducător ştiinţific stabilit de instituţia cu competenţe în domeniu;
   d) susţinerea lucrării metodico-ştiinţifice, în faţa comisiei instituite, conform metodologiei Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului”.

Sunt educatoare titulara la o gradinita din anul 2013(CNU)La scoala respectiva mai este o doamna invatatoare care are o vechime de peste 25 de ani in scoala respectiva si care primeste spor de zona 70%.Intrebarea mea este de ce nu primesc si eu tot 70%,pe fluturasul meu este trecut 20%

Doar persoana care face salarizarea in scoala va poate lamuri. Daca lucrati in aceeasi localitate ar trebui sa beneficiati de acelasi spor.

Va supun atentiei urmatoarea problema: anul trecut, o eleva, clasa a a9a fiind, a nascut. Ea locuieste cu sora, parintii si fiica ei. Mama elevei primeste pe numele ei indemnizatia de 600lei, iar alocatia de 200 LEI este pe numele elevei.  Familia, deci toti cei 6 membri, nu realizeaza nici un alt venit, in afara indemnizatiei, alocatiei celei mici si alocatiilor celor 2 fete. Secretara care se ocupa anul trecut i a oprit bursa imediat ce au inceput sa primeasca cei 600 de lei..va intreb:a procedat corect? va rog f mult sa ma lamuriti pentru ca anul acesta eu sunt diriginta ei si parerea mea este ca trebuie sa primeasca deoarece cei 600 se impart la 6..pt ca ei constituie o familie....iar secretara zice ca nu...cum e legal?

Daca pe langa venitul in lei, care consider ca se incadreaza la conditiile de acordare a bursei, mai indeplineste si celelalte conditii prevazute de lege, nu vad de ce nu ar beneficia de bursa.

In perioada 1 octombrie 1988-31 decembrie 1989 am fost cadru didactic la Scoala Generala Dudestii Vechi, dar am fost platita din alt sector de activitate. In ianuarie 1990 am intrat in concediu de maternitate si am ramas in concediu pentru cresterea copilului pana in data de 20 ianuarie 1991. De la aceasta data am primit ajutor de somaj.Am revenit in invatamant in septembrie 1993 si am lucrat neintrerupt pana in prezent.In aceste conditii anul cand am fost in concediu pentru cresterea copilului este considerat vechime in invatamant ?

Pentru stabilirea unor drepturi la aceasta data se considera vechime in invatamant.

Sunt din 1997 in invatamant, iar in perioadele 2006-martie 2008 si sept 2008-sept2010 am fost in CIC, iar la 1 sept 2013 am trecut la gradul I. Va rog sa imi spuneti dupa cati ani nu voi mai fi penalizata cu 15% la salariul de incadrare pentru sporul de stabilitate. 

Ati fi implinit 10 ani vechime efectiva in invatamant in 2007. Daca v-ati intors in septembrie 2010 din concediu pentru ingrijirea copilului trebuia sa beneficiati de sporul de stabilitate inca de atunci. Si pe legea noua, nr. 63/2011, deja trebuia sa beneficiati de acest spor, intrucat trebuia sa mai lucrati maxim un an, din ce imi dau eu seama din relatarea dvs, pentru a acumula 10 ani vechime efectiva in invatamant neluand in considerare perioada in care ati fost in concediu pentru ingrijirea copilului.

Sunt educatoare la o gradinita de stat de 1 an si as vrea sa va intreb daca as putea sa fac un optional de limba germana la o gradinita particulara?

Puteti cumula functia de la gradinita de stat cu cea de la gradinita particulara.

Va propun urmatoarea situatie: Administrator financiar (de patrimoniu) -contabil sef,cu spor vechime,indemnizatie de conducere,CFP,gradatie de merit, urmeaza sa se pensioneze.La data pensionarii,cu acordul CA se aproba intocmirea unui contract de munca pe perioada determinata(12 luni). Intrebare: 1.Este posibil legal, mentinerea pe post si pe functie cu plata integrala a sporurilor enumerate?(spor vechime,indemnizatie conducere,CFP,gradatie de merit-anul 3 de plata din 5) 2.Poate fi OUG 92/2012,baza legala pentru situatia sus mentionata? 3.Exista prevederi legale in invatamant pt.personalul didactic auxiliar, care sa permita intocmirea unui contract de munca pe perioada determinata dupa pensionarea pentru limita de varsta, cu pana la 36 luni,conform codului muncii? 

Singurul act normativ aplicabil e Codul Muncii, care permite cumulul, daca pensie nu este mai mare decat valoarea medie a pensiei din Romania. OUG nr. 92/2012 se refera doar la cadrele didactice de predare, nu si la personalul didactic auxiliar.

As dori sa ma ajutati intr-o problema Locuiesc in mediu urban, insa domiciliul din buletin e in mediul rural- nu am viza de flotant, (locuiesc cu chirie si nu vor proprietarii sa ma ia in spatiu ) .,Anul acesta predau chiar in localitatea unde am domiciliul pe buletin .In ce masura pot obtine decontarea navetei, dat fiind ca nu mai locuiesc acolo -si vin zilnic cu autobuzul din oras la munca

Din pacate, neavand resedinta stabilita in localitatea unde locuiti efectiv, iar domiciliul din cartea de identitate este in localitatea in care lucrati nu puteti beneficia, din punct de vedere juridic, de decontarea cheltuielilor de naveta

Situatia mea este urmatoarea: am intrat in sistem in anul scolar 2006-2007, il anul urmator, respectiv 2007-2008 mi-am continuat activitatea la catedra, in anul scolar 2008-2009 am fost incadrata ca profesor necalificat, iar in anul scolar 2009-2010 am fost in somaj. Din anul 2010 pana in prezent am avut activitate neintrerupta la catedra.Intrebarea mea este:mai am dreptul sa ma inscriu la examenul de definitivat? 

Legea spune ca „Personalul didactic se poate prezenta la examen în 3 sesiuni, în cel mult 5 ani de la finalizarea stagiului”. Iar in ce priveste stagiul „stagiu efectiv de predare de cel puţin un an la catedră (sau ore de predare echivalente normei de un an)”.  Astfel, ca se lasa posibilitatea de a putea participa la examenul de definitivat in cinci ani de la finalizarea stagiului care nu e obligatoriu sa fie de un an, ci poate fi si mai mult. 

Suplinitor necalificat, CIC in perioada 01.09.2002 - 31.08.2003, se considera vechime in invatamant?

Se considera vechime in invatamant, mai putin pentru acordarea sporului de stabilitate. 

Sunt profesor de Educatie tehnologica de trei ani si anterior am lucrat ca inginer intr-o firma.Vreau sa stiu daca prevederile anexei 5 art.3 A6 din Legea 63/2011(recunoasterea vechimii din alt domeniu de activitate ca vechime in invatamant ) se aplica si in cazul meu , avand in vedere ca profesez pe baza diplomei de inginer, completata cu studii post-universitare de Educatie tehnologica.Precizez ca am promovat examenul de Definitivat. Carui departament as putea sa ma adresez in cadrul Ministerului Educatiei pentru a primi un raspuns scris, deoarece Inspectoratul Judetean tergiverseaza emiterea unei decizii.

Daca ati lucrat in productie in domeniul inscris pe diploma de licenta ar trebui sa vi se recunoasca perioada lucrata ca vechime recunoscuta in invatamant. „Vechimea recunoscută în învăţământ reprezintă perioada în care persoana angajată în învăţământ, provenită din alte sectoare de activitate, face dovada că a profesat în specialitatea înscrisă pe diploma de studii, în cazul în care această persoană ocupă un post didactic în aceeaşi specialitate. Această vechime este luată în calcul numai pentru stabilirea drepturilor salariale”.

Va rog frumos sa imi spuneti daca elevii absolventi ai ciclului inferior liceal care aleg sa nu urmeze ciclul superior al liceului ci sa parcurga stagiile de pregatire practica, filiera tehnologica, cu durata de 24 saptamani, pentru a obtine o calificare profesionala de nivel 2, au dreptul la banii de liceu sau la bursa profesionala. Ma scuzati ca va deranjez cu o astfel de intrebare, dar nici in scoala nici la ISJ nimeni nu m-a lamurit pana in prezent si nu stiu unde sa ma mai adresez pentru un raspuns pertinent.

Conform Legislatiei Programul naţional de protecţie socială «Bani de liceu» se aplica „pentru elevii care urmează, la cursuri de zi, liceul sau învăţământul profesional - şcoala de arte şi meserii şi anul de completare, program care constă în acordarea unui sprijin financiar lunar din sume alocate de la bugetul de stat”.

Sunt personal did. aux. as dori sa- mi i- au concediu fara plata, mi-ati zis ca am dreptul la 1 an, si as vrea sa va intreb daca dupa 1 an mai pot sa-mi i-au inca 1 an concediu fara plata.Se poate cu acordul partilor? Si daca mi se considera vechime in munca?

Pentru a va putea inscrie la definitivat trebuie sa aveti cel putin un an lucrat.

Lucrez in invatamant din 1.09.1991. In perioada 17.05.2007 - 1.02.2009 am fost in concediu crestere copil.Pana in acest an am fost incadrata in transa de vechime in invatamant 18-22ani,iar în septembrie 2013 am depus cerere de trecere la urmatoarea transa de vechime in invatamant, dar mi s araspuns ca nu se considera perioada de concediu crestere copil vechime in invatamant. din documentarea mea am inteles ca nu se ia in considerare la stabilirea sporului de fidelitate ,dar nu ar afecta vechimea in invatamânt.

Perioada concediului pentru ingrijirea copilului este vechime in invatamant, doar pentru acordarea sporului de stabilitate nu se ia in considerare. Acest lucru este prevazut in art. 255 din Legea nr. 1/2011.

Personalul didactic, titular și suplinitor, cu contract de muncă incheiat la data de 01.09.2013 (venit prin transfer / repartitie in urma concursului), care la data de 31.12.2010 functionau intr-o alta unitate de invătămant si beneficiau de spor rural, au dreptul la compensatii tranzitorii acum, la incheierea unui nou contract de muncă?

Doar daca lucreaza in aceleasi conditii.

Am lucrat din 01.09.2000-31.08.2009 ca invatator suplinitor calificat(9 ani).Din 01.11.2004(cumul de functie in aceeasi scoala) secretar 1/2 norma pana in 11.03.2010 cand am intrat in CCC.Am revenit doar la postul de secretara din 30.01.2012 si pana in prezent. Din 01.09.2012-31.08.2013 invatator suplinitor calificat ,iar din 01.09.2013 titular pe post de invatator intr-o scoala dintr-o comuna apropiata,in prezent detasata in scoala unde am si postul de secretara.Pot beneficia de acest spor ca invatator daca am intrerupere CCC?Dar pentru 1/2 norma secretar ? Pe unde am mai intrebat mi s-a spus ca pot beneficia ,dar contabila noastra spune ca nu.Si mai am o problema, eu am terminat in 2000  Scoala Normala, invatator-educator,iar in  2010 am terminat Facultatea de Silvicultura Suceava ,licenta am dat-o in februarie 2011.Pot fi platita cu studii superioare pe ambele functii?

Dvs. ati fi implinit 10 ani de vechime efectiva in invatmant in 01.09.2010, dar cu 11.03.2010 ati intrat in concediu pentru ingrijirea copilului. V-ati intors in 30.01.2012. La aceasta data era in vigoare Legea nr. 63/2011 conform careia concediul pentru ingrijirea copilului suspenda vechimea necesara acordarii sporului de stabilitate. Astfel ca, dvs. trebuia sa mai lucrati inca 6 luni pentru a putea beneficia de acest spor. Consider ca incepand cu data de 1 august 2012 puteati beneficia de sporul de stabilitate. 
Conform legii „ Prin vechime efectivă neîntreruptă în învăţământ de peste 10 ani se înţelege activitatea depusă atât în calitate de personal didactic, personal didactic de conducere, îndrumare şi control, cât şi în calitate de personal didactic auxiliar, cu contract de muncă într-o unitate sau instituţie de învăţământ ori într-un inspectorat şcolar, indiferent când vechimea a fost realizată în mod neîntrerupt”.

Voiam si eu sa va intreb in numele meu si al celor care nu sunt convinsi daca sa faca modulul II pedagogic: este adevarat ca in cazul in care nu profesam 2 ani de zile in invatamant, dupa ce terminam modulul pedagogic, acesta nu mai este valabil? pentru ca modulul II costa 10 milioane si nu mi se pare corect sa isi piarda valabilitatea dupa un numar de ani.( Nu ma refer ca expira diploma, ceea ce e absurd, ci ca nu mai este recunoscut acest modul dupa 2 ani in care nu profesam in invatamanat)

Nu exista perioada de valabilitate a studiilor sau cunostintelor in ce priveste modulul psihopedagogic.

Este posibil ca secretara scolii sa fie membru in consiliul de administratie a scolii si in acelasi timp invatatoare?

Poate cumula functia de secretara cu cea de invatatoare, iar ca invatatoare pate face parte din Consiliu de administratie.

In legatura cu O.M. nr. 5349/2011 am doua intrebari:1. acest proiect poate fi demarat odata cu inceperea noului an scolar(mai precis septembrie 2013) ?;2.Cadrele didactice implicate in acest program pot cere plata cu ora ? 

În perioada ianuarie-februarie a fiecărui an şcolar în curs, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ realizează analiza de nevoi pentru organizarea programului în anul şcolar următor. Pe baza rezultatelor analizei de nevoi şi a resurselor existente (umane, financiare, materiale), o comisie formată din directorul unităţii de învăţământ, reprezentantul comitetului de părinţi al şcolii, două cadre didactice din învăţământul primar şi două cadre didactice din învăţământul secundar, aleşi de consiliul profesoral, realizează până la data de 1 martie oferta pentru Programul SDS, sub formă de pachete educaţionale. Oferta pentru Programul SDS este prezentată, discutată şi aprobată de consiliul profesoral al şcolii.

Am doctoratul in specializarea Horticultura din acest an. In perioada 2007-2010 am fost doctorand cu frecventa cu bursa. In perioada 2010-2011 am predat in invatamantul special dupa care in 2011-2013 am fost in concediu de ingrijire a copilului...Anul acesta am reluat munca in invatamantul special, suplinitor calificat. Intrebarea mea este daca pot echivala studiile doctorale cu gradul I. Nu am definitivatul si nici doi ani experienta in invatamntul preuniversitar(am vazut ca la dosarul de echivalare se cere calificativele de pe ultimii doi ani de predare in invatamant;fiind doctorand cu frecventa am avut norma de predare la studenti. Intrebarea mea este se recunoaste perioada de atunci ca si experienta in invatamant?O pot folosii pentru cei doi ani de care am nevoie la dosar pentru echivalare?

In primul rand trebuie sa obtineti definitivatul si abia apoi puteti sa va echivalati doctoratul cu un grad didactic.

Anul scolar trecut am incercat sa ma titularizez cu art.253. Mentionez ca am dat examen in 2012 si am luat nota 8. Raspunsul primit de la doamna director a unitatii scolare(liceu) a fost ca nu ma poate titulariza pana cand nu vede scris in lege ca va ramane la liceu clasa a IX-a. In aceste conditii intrebarea mea este: ce pot face? Sau mai bine zis: Va aparea o astfel de rectificare in lege? Stiu ca ultima data cand a fost mentionat ceva de genul acesta a fost in OUG 92/2012.

Conform Legii educatiei nationale „măsura introducerii clasei a IX-a în învăţământul gimnazial intră în vigoare începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2011-2012”.



Mentionez ca toate raspunsurile reprezinta punctul meu de vedere.
Va multumesc pentru incredere si raman la dispozitia dvs pentru intermedierea  solutionarii oricarei situatii la adresa de email liviumarianpop@gmail.com.